VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: rulator på april 23, 2009, 21:34:49 pm



Tittel: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: rulatorapril 23, 2009, 21:34:49 pm
Hola!

Skal på EU innen Juni, så tenkte jeg skulle få inn sommerfelga i papiret da.
Har søkt litt rundt her og ser en del har fått godkjent ulik dim framme og bak, så det jeg lurer på er om det er noen som har noe papirer på dette jeg kan ta med meg da jeg skal vise 1302n min? Vil gjerne ha det inn i papiret :)
Fant et bilde over hva som er TUV godkjent av ulike dim, men usikker på om det er noe som holder om kontrollør blir pirkete. Så noen som har papirer?
PM meg eventuelt om det er noe du ikke ønsker legge ut..

-Olav


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: zabatmanapril 23, 2009, 21:50:17 pm
jeg var frekk nok til å gå på bt å spørre etter autosys bildet på flere biler jeg visste hadde ukik dim forann og bak, noen var tydeligvis ikke godkjente mens andre var det. det er veldig forskjellig hva som står, alt fra feks: ombygd I.H.T Tuv dok så dato, til noen som har en beskrivelse , detaljert på 3-4 linjer. har hørt at det desverre ikke vil hjelpe da de ikke ser om noen er godkjent sånn fra før.
ser de som jeg har her som er godkjent er 1303, da...


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: Oddbjørnapril 23, 2009, 22:02:41 pm
I værste tilfelle brukes vel denne : Dekkene må ha samme dimensjon

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#13-1

Bytte av dekk/felg 
6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. 
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. 
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: billy bobapril 24, 2009, 08:26:53 am
Du kan kanskje prøve å spørre HotShop, de har levert ut noen dokumentasjoner fra Møller tidligere vet jeg


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: zabatmanapril 24, 2009, 08:29:39 am
hmm, jeg har egentlig samme problemet da, men hvis jeg får nei på bt at det er smalere forann en bak, kjører jeg til neste stasjon, når det allerede er biler som er godkjent slik så blir det bare idiotisk å nekte...


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: rulatorapril 24, 2009, 08:54:44 am
men hvis jeg får nei på bt at det er smalere forann en bak, kjører jeg til neste stasjon, når det allerede er biler som er godkjent slik så blir det bare idiotisk å nekte...

så sant så sant!


får prøve å ringe hotshop =)


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: Mr. Empiboyapril 27, 2009, 21:13:23 pm
Jeg ringte for et år siden til trafikkstasjonen i skien å forhørte meg om et "prosjekt jeg hadde planer om å bygge". Her er det snakk om 4,5" BRM replica foran og 5,5" bak. Dekkdimensjonen som "skulle" på var 165/50 foran og 195/65 bak. De sa den gangen at det i dette tilfellet var mulig å gjøre en helhetsvurdering av komponentene i hjulopphenget og ut ifra dette gjøre en helhetsvudering av bilen for å få dette godkjent. For hvis jeg hadde måttet gå ned i feks rulleomkrets pga feks godkjent senking av bilen og det var nødvendig med andre dekkdimensjoner for å få bilen forsvarlig skulle det ikke være noe problem å få den registrert med dette oppsettet. Men det måtte være dialog med BT hele veien under bygget og sendes søknader og raporter underveis.
Kjøp deg heller en pre. 60 bil! Mye bedre......


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: JSapril 27, 2009, 21:40:30 pm
Det hjelper ikke så mye i lengden...


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: Rocket-Racingapril 27, 2009, 22:33:20 pm
Det hjelper ikke så mye i lengden...

 ;) :D


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: Mr. Empiboymai 01, 2009, 09:58:00 am
Det har gått i 4 år foreløpig ;)


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: Bekkelagsmafiaenmai 01, 2009, 19:44:39 pm
jeg vet at smart er lev. med bredere dekk bak enn foran... hmmmm

de er jo godkjent.  ???


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: rulatormai 01, 2009, 23:16:55 pm
Fikk kontakt på et tysk forum med en som jobber hos TÜV i Tyskland, sendte meg et par dokumenter på dette, som viser at min dekk kombinasjon er godkjent :)

Håper dette holder for BT da...


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: JRmai 05, 2009, 10:00:33 am
Kan du legge ut de dokumentene her?


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: VeteranBoblamai 05, 2009, 12:42:45 pm
Sharing is caring


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: RZR-Andymai 05, 2009, 16:23:12 pm
Fra Kerscher Tuning sin boblekatalog , gjelder vel samme for 1302 som 1303, her er det oppgitt for ATS-felger VA=foran, HA= bak:
http://www.kerscher-tuning.de/download/
Kombinationsmöglichkeiten
Rad            Hersteller Typ ET Bereifung
VA 5,5 J x 15 ATS 5554 34 195/60-15 5515 25
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 195/55-15 205/60-15 225/50-15
VA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 205/60-15 195/50-15 205/50-15
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 205/60-15 225/50-15
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/50-15 205/50-15
VA 9 J x 15 ATS 9051 -19 225/50-15 255/45-15 285/40-15

Hentet noe her fra CSP, prøver med litt rusten skoletysk :-\ Korriger her de som kan, dette blir fritt oversatt!
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_reifentechnik&wkid=13234265685#tuev-auflagen

TÜV-Auflagen
Die Radabdeckung muss gewährleistet sein. Der TÜV achtet besonders darauf, dass die Radlauffläche (siehe Definition) im Bereich der Linie A abgedeckt ist (siehe Zeichnung).
Hjulet må være tildekket (av skjerm?), TÜV sjekker spesielt at hjulets bane er dekket ift. linje A
(http://www.csp-shop.de/images/technic/cabrio_technic.gif)
Definition der Reifenlauffläche (laut TÜV): Der Teil des Reifens, der bei Geradeausfahrt mit der Fahrbahn in Berührung kommt. Die Felgenseitenwand oder der Felgenrand müssen nicht zwingend abgedeckt sein.
Definisjon av dekkets anleggsflate (iht. TÜV): den delen av dekket som kommer i berøring med kjørebanen når bilen kjører rett fremover. Felgens sidevekk eller -kant må ikke nødvendigvis være tildekket
Kotflügelkanten müssen angelegt werden. Es ist darauf zu achten, dass selbst bei Ausnutzung des zulässigen Gesamtgewichts die Räder nicht im Radhaus schleifen!
Skjermkanter må være tilpasset... spesielt viktig er det at ikke dekket slipes mot kanten!

Ausreichender Freiraum (mindestens 3 mm bei neuen Bremsklötzen) zwischen Bremssattel und Felge ist erforderlich. Bei geringerem Freiraum sind Distanzscheiben oder eine Felge mit einer anderen Einpresstiefe (ET) zu verwenden.
Det må være tilstrekkelig avstand (minst 3mm ved nye bremseklosser) mellom bremsesadel og felger. Ved for liten avstand og med distanseskiver må felger med annen innpressdybde brukes.

Wenn der Abrollumfang (bei allen Fahrzeugen bis Bj.94) mehr als 7% von dem der serienmäßigen Bereifung abweicht, ist der Tacho neu abzugleichen.
Når rulleomkretsen (for alle kjøretøy opp til 94) avviker mer enn 7% fra standardhjul må speedometeret justeres.


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: RZR-Andymai 05, 2009, 16:48:57 pm
Ser du kun er ute etter papirene, men dette fra Kerscher er i alle fall godkjente dimensjoner og har vært det siden 80-tallet ;)
Her var det litt eldre papirer
http://www.kaeferfriseure.de/index.php?pageid=78


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: rulatormai 05, 2009, 22:33:44 pm
jeg fikk de personlig fra Matthias, så jeg sender det heller på PM om det er noen som vil ha; Send meg en PM


Tittel: Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?
Skrevet av: 56T1mai 09, 2009, 19:12:09 pm
PM til "rulator"