VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Tom_A på mai 09, 2009, 17:16:52 pm



Tittel: Blyerstattning
Skrevet av: Tom_Amai 09, 2009, 17:16:52 pm
Har en 1600 motor 74mod... Spørsmålet er om man trenger blyerstattning til denne? har fylt 95 blyfri uten blyerstattning. Etter at jeg har erstattet 95 blyfri med blyerstattning syntes jeg bilen lugger litt ved bånn gass noe det ikke gjorde før.Må sikkert justere tenning igjen siden den skyter litt, men er det behov med bly på en 74 mod motor?? Eller kansje 98 blyfri?


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: VeteranBoblamai 09, 2009, 17:23:29 pm
Bilene ble i utgangspunktet laget for 87 oktan så 95 skal duge fint. Når det gjelder blyerstatning så er dette et tema der folk aldri blir enige med hverandre. Noen fyller blyerstatning hver gang de fyller, noen fyller det litt nå og da, mens andre aldri bruker dette. Dersom motoren din er nyoverhalt er nok dette et hetere tema, da bør du vel enten gå for å alltid fylle blyerstatning eller aldri. Motoren bør i allefall få samme suppe hver gang.

Men min erfaring er at en god gammel traver av en motor fra 1974 går helt greit uten blyerstatning.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Panmai 09, 2009, 17:39:03 pm
Mener det var fra 1974 av eller noe slikt at fabrikken garanterte at alle bilene skulle tåle blyfritt. VW-motoren har uansett ventilseter i en tøffere legering enn det du vanligvis finner i en gammaldags støpejernstopp. Ser allikevel ingen skade i å bruke blyerstatning - ikke koster det mye, og ikke har bilen noen katalysator som kan bli ødelagt av det.

95 oktan skal neppe være noe problem på en motor som er laget for å bruke 87 oktan eller 91 oktan - noe deromkring. Sjekk stiftåpning og finjuster tenning, evnt finjuster gasser, så ordner nok den saken seg. Kjører på 98 oktan selv og får landeveisforbruk på godt under 0,7 på mila - faktisk ned mot 0,6. Mulig det blir noe høyere med 95 oktan.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Kjell Roarmai 09, 2009, 22:48:03 pm
Jeg har hatt bobla mi i 19 år, og det var ikke lenge etter kjøpet at blyholdig bensin forsvant. Siden har 30 hestern gått på blyfri, og toppfarta er fortsatt den samme. Blir testet jevnlig. ;D

Har lest litt på andre forum, og andre merker, de som har problemer er biler/motorer med støpejernstopp. Der kan ventilsetet t.o.m. være rett i støpejernet. På alutopper er det satt inn ventilseter, og disse ser ut til å holde bra uten bly.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggymai 10, 2009, 12:24:00 pm
.



Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Silver (Kristoffer Lindh)mai 11, 2009, 07:35:33 am
Hvilken blyerstatning anbefales da ???


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Kjell Roarmai 11, 2009, 08:47:22 am
Hvilken blyerstatning anbefales da ???

Jeg kommer til å fortsette å ikke bruke noe. ;)

Nå går ikke bobla så langt i året, men det er mye full gass. Har kjørt snaut 40.000 km med den, bilen har vært stabil på ventilene hele tida og går ikke dårligere enn da jeg kjøpte den.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Tom_Amai 11, 2009, 10:19:03 am
Ok, da ser det ut til at jeg lar være å bruke blytillegg på bobla. Mange meninger her ja ;)


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Panmai 11, 2009, 17:31:13 pm
Nå går ikke bobla så langt i året, men det er mye full gass. Har kjørt snaut 40.000 km med den, bilen har vært stabil på ventilene hele tida og går ikke dårligere enn da jeg kjøpte den.

Det er gøy å høre at det finnes de der ute som lar bilen sin være et rullende test-laboratorium :) Det er spesielt ved langvarig kjøring med høy belastning/full gass at motoren kan være sårbar for mikrosveising mellom ventil og ventilsete, så at du etter 40 000 km ikke merker noe, er oppløftende. I mer ekstreme tilfeller - mener det var med en Rover en gang tidlig på 90-tallet - har man testa uten blybensin, og da har motoren etter særdeles kort tid begynt å vise tegn på ventilskader.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Reielmai 11, 2009, 21:56:11 pm
For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv :P)


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggymai 11, 2009, 22:14:31 pm
.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: torvwmai 12, 2009, 02:19:47 am
For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv :P)
Hmmm... hvis man leser sintef sine tester på produktet pro long så stemmer dette dårlig reiel! solgte disse produktene for noen år tilbake selv og var hellig overbevist om at noen hadde finni opp hjulet på nytt! men sånn som med endel andre vidunder produkter viste det seg at også dette hadde ulemper! store sådan! snakker ikke kun om blyerstatningen nå men om hele serien av produkter fra pro long!


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Panmai 12, 2009, 10:30:27 am
Har googla Pro Long selv, og fant blant annet ut at de - i likhet med mange andre som selger lurium-produkter som oljetilsetninger og den slags - har gått på noen ganske heftige tap i det amerikanske rettssystemet fordi de ikke kan backe opp påstandene sine med fakta.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: TURBOmai 12, 2009, 14:09:05 pm
Hmmm,lurer litt på dette.Har kjørt med Pro long i min relativt korte boble-karriere,og syntes dette funker bra,brukte Sonax sin før Pro long,funka bra den å,men jeg har ikke så mye erfaring ennå jeg da :D  Følger spent med her ::)


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Reielmai 12, 2009, 18:04:12 pm
Ikke no problem å bevise det egentlig.... Dere må bare ta dere en tur til Håvard Kirkerud på Biri... Han har testbenk...
Fikk prøve selv og det var ganske imponerende faktisk... Vi hadde mange forskjellige produkter å teste mellom.

Har også selv en Diesel-Audi som har fått mye oppmerksomhet fra Pro-Long... Må si forskjellen er betydelig.
Har fulgt alle retningslinjer som følger med produktet og bilen er ikke til å kjenne igjen. Brukt både olje og dieselerstatning...
Behandlingen har pågått over en lengre periode, ca 3 år... Bilen har i tillegg fulgt alle servicer og har idag passert 290.000 km...

Men for all del, dette er mine erfaringer. Andre har sine... Så folk får gjøre seg opp sine egne erfaringer, basert på innspill fra de som
har prøvd eller lest og googlet ;)


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Reielmai 12, 2009, 18:06:32 pm
For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv :P)
Hmmm... hvis man leser sintef sine tester på produktet pro long så stemmer dette dårlig reiel! solgte disse produktene for noen år tilbake selv og var hellig overbevist om at noen hadde finni opp hjulet på nytt! men sånn som med endel andre vidunder produkter viste det seg at også dette hadde ulemper! store sådan! snakker ikke kun om blyerstatningen nå men om hele serien av produkter fra pro long!

Hvilke ulemper har produktene da?Blyerstatning,olje-diesel-bensintilsetning f.eks. Kunne vært morro å vist sånne ting også...
Belyse alle sider av saken liksom :)


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggymai 27, 2009, 21:01:01 pm
.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: LOBOmai 27, 2009, 23:06:16 pm
Den var fin ;D

Jeg bruker Statoil sin... noen som har noe negativt å si om den, eller er den grei?


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: nkmai 28, 2009, 08:11:33 am
Kjører blyfri på min 1300. Har nå kjørt i 12 år og ca. 70000 km. kjører lange turer, vestlandsturer med Lillebror og tunge lass. Har aldrig hvert problemer med blyfri. Fyller Jet 92 når jeg har anledning.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Hot Owlmai 28, 2009, 09:01:14 am
Microsveising oppstår ved tung belastning... så kjører du fullpakket camper med tung høyrefot fyll blyerstatning...


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: nkmai 29, 2009, 20:52:24 pm
Det finnes et skriv fra Møller som ble sendt ut til alle VW verksteder på 70tallet hvor det står at alle luftkjølte VW kan gå blyfri. Dette husker sikkert mange som jobbet med VW på den tiden.                  Har selv fått vite dette fra en som var verksmester hos VW i mange år.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggymai 29, 2009, 21:42:01 pm
.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Bj?rnjuni 04, 2009, 19:46:41 pm
Den var fin ;D

Jeg bruker Statoil sin... noen som har noe negativt å si om den, eller er den grei?

Bruker den selv jeg, og har egentlig bare positive erfaringer.

Kan ta en episode; Når jeg på lørdagen som var skulle til Bug Camp, på torget i Hamar fylte jeg opp tanken og tok i blyerstatning (Ble litt mye, hadde på nok for ca 5 liter bensin til) Kjørte i 80-sona mot brenneriroa, og plutselig smalt det litt baki motorrommet, faen tenke jeg, ikke nå!!
Også gasset jeg på igjen, og dæven jeg merket forskjell!! bilen hadde mye bedre akkselerasjon (spes i 4gir, rundt 70km/t og opp) Jeg tror selv at en ventil kan ha søtti fast, og blyerstatninga kan ha smurt opp, og fått denne til å løsne..
Det er da min teori..
Tror ikke fattern glemmer gliset mitt når dette skjedde, måtte jo prøve speedoen på høyresida også, så det var bra ikke onkel politi sto like ved der da  ;D :D




Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: nkjuni 04, 2009, 20:46:00 pm
Riktig Race-buggy, dette var da de nyere motorene kom på 70 tallet, men skrivet gjalt alle luftkjølte også tidligere modeller.
Ingen grunn til bekymring hvis du ikke har støpejærntopper.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: JFPjuni 04, 2009, 20:46:52 pm
Det finnes et skriv fra Møller som ble sendt ut til alle VW verksteder på 70tallet hvor det står at alle luftkjølte VW kan gå blyfri. Dette husker sikkert mange som jobbet med VW på den tiden. Har selv fått vite dette fra en som var verksmester hos VW i mange år.

Det støttes av Rob & Dave (http://www.vw-resource.com/), som sier: "Volkswagen has stated that all of their heads from about 1966 on have been made with hardened valves, seats, and valve guides. For this reason the aircooled VW engine does not need lead (or lead replacement) to protect the engine from Valve Seat Recession (VSR) and so the octane number is the only consideration".

Les hele artikkelen her. Den er lang, men interessant, og forklarer hvorfor bly ble brukt, og hvorfor oktanvalg er viktig.
http://www.vw-resource.com/leaded.html




Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: svenolejuni 04, 2009, 21:24:43 pm
Skulle likt å låne denne test maskinen for å se om det er lurium det jeg kjøper på benserten og fyller på.
Det var jo bly i tilsetninga på den gamle besinen. Det som er på lerke nå er noen erstatnings stoffer for bly. Flybensin har blytilsetning, men det er ikke lett å komme til pumpa der uten vinger.

Om disse stoffene funker vet jeg ikke, men det er varmt nedi 25 Hk-eren min fra 1943. Så jeg fyller med den tanke at tilsetning er bedre enn ingen ting.

Er det mere erfaring her?


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggyjuni 04, 2009, 21:44:51 pm
.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Race-buggyjuni 04, 2009, 22:01:12 pm
.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: nkjuni 04, 2009, 22:11:15 pm
Var jo ikke bly i bensinen fra starten av. Dette kom først for fullt utover i 50 årene da kompresjonen økte på motorene. Det var for å redusere tenningsbank ( høyere oktantall)
Lenger holdbarhet på ventiler og seter på gamle jærnmotorer var noe de fikk på kjøpet.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: Hot Owljuni 04, 2009, 22:46:36 pm
En arbeids kollega har et Motorisert seilfly, motoren er en Limbach type 4 som har gått på bil bensin siden den var ny på tidlig åttitall, helt i henhold til Limbachs formaninger. På et tidspunkt ble reglene rundt slike flymotorer endret så Limback sendte ut et skriv om at alle motorene nå kunne gå på flybensin. Min kollega begynte å fylle fly bensin men etter en stund røk en ventil. Motoren ble åpne og man kunne konstatere at det var betydelig mer møkkete/slag/sot i motoren etter at den hadde gått på denne flybensin dietten. Etter det har den gått utelukkende på bilbensin og lever i beste velgående.


Tittel: Sv: Blyerstattning
Skrevet av: svenolejuni 05, 2009, 13:47:51 pm
Fint med erfaring på Flybensin. Jeg vet noen med veteran bruker denne, men noen erfaring er heller ikke kommet derifra.

Ser også Biltema selger blyerstatning til halve prisen, den skal smøre, beskytte og redusere avleiringer m.m. noen erfaring med denne?

Liker ikke å eksprimitere med med selve sjela i en trofast motor som bare går og gåår.