VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: larsy på mai 12, 2009, 16:09:34 pm



Tittel: Transporter motor i boble.
Skrevet av: larsymai 12, 2009, 16:09:34 pm
Har denne motoren stående og lurer på hvor mye jeg må gjøre for å sette den inn i bobla mi. Trenger jeg å skifte girkassa?
(http://img25.imageshack.us/img25/3508/dsc00138anr.th.jpg) (http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc00138anr.jpg)
(http://img25.imageshack.us/img25/1276/dsc00139zad.th.jpg) (http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc00139zad.jpg)


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Rikardmai 12, 2009, 18:14:23 pm
Du må vell bytte noe blekk, regner jeg med... og ja girkassa, hvis du ikke bare kan bytte svinghjulet da..! men kan ikke sså mye om de motorene der..

Rikard


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Gastonmai 12, 2009, 18:16:04 pm
Du må vell bytte noe blekk, regner jeg med... og ja girkassa, hvis du ikke bare kan bytte svinghjulet da..! men kan ikke sså mye om de motorene der..

Rikard
:'(



Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Rikardmai 12, 2009, 18:47:59 pm
hehe.. ::) Tok jeg feil kanskje? :P hehe...


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Filip/puritymai 12, 2009, 18:53:46 pm
Om det er en 1700 så går motoren/svinghjulet rett på boble-girkassen, viss ikke må det byttes til et på 210 eller 215mm. Mål kontaktflaten til clutchen på svinghjulet så ser du om svinghjulet må byttes. Er motoren fra en buss/transporter tipper jeg det er 228mm clutch/svinghjul. Bytter du svinghjulet må du også ha ny trykkplate og lamell.

For å få motoren inn slik den er må det kappes en god del bak i motorrommet pga. at kjølinga bygger så langt bak. Da er alternativet enten å bygge om til stående kjøling selv, om dette er det skrevet en bok: http://www.nextgen-usa.com/ Den er skrevet av Joe Cali, og derfor kalles denne metoden ofte "Cali-conversion".

Eller så finnes det en del forskjellige ferdige viftehus/kjøleblekk, den mest kjente er designet av Jake Raby og kalles DTM.

Sjekk ut denne siden for omtrent alt du trenger å vite: http://www.tunacan.net/t4/

Jeg har utført en Cali-conversion på min motor, og om du er litt nevenyttig og ikke er redd for noe arbeid så anbefaler jeg det. Type 4-motorer har et veldig godt bunndrag, og det skal ikke mye nye deler til før du får en veldig god motor (ny kam gjør underverker, den originale er som regel beregnet for en tung transporter). Disse motorene har også en blokk som er basert på T1-blokka, men som er oppgradert på veldig mange måter. Dette gjør at T4-motorene er veldig holdbare, og tåler en god del mer trimming en T1 før det blir snakk om regelmessige overhalinger.


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Formula Veemai 12, 2009, 23:03:00 pm
Er det ikke stor sannsynlighet for at han må slipe ut i girkassen til det store svinghjulet?
Og så pleier de ofte å sette på startmotor fra boble med automat.
Og bruker du innsprøytning trenger du retur i tanken.


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Filip/puritymai 12, 2009, 23:17:06 pm
210mm svinghjul går rett i boblekassa, 215mm kan av og til skape litt problemer og kreve noe fresing. 228mm må det freses en god del for å få plass til, og dette kan gjøre kassen/festet svakere. Det er trykkplata og boltene til denne som tar i kassa, ikke svinghjulet.

Automatstarter tror jeg nok ikke er nødvendig, jeg har selv en 2.0 liter Type 4-motor med 9.0:1 i kompresjon og trim-kam, og den starter helt greit med standard starter.


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: tezermai 13, 2009, 00:48:28 am
transporter starter går også fint og bruke!


Tittel: Sv: Transporter motor i boble.
Skrevet av: Jøran Larssenmai 13, 2009, 13:08:32 pm
Du kan også bruke dette konverteringssettet: http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=534

Beregnet for bruk av type 1 viftehus med dynamo.