VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på mai 13, 2009, 14:31:44 pm



Tittel: Forstillingsavstiver
Skrevet av: JTWEmai 13, 2009, 14:31:44 pm
Det leveres en del versjoner av denne, i stål eller alu.

(http://www.remmele-motorsport.com/images/fahr15.gif)

Satt og leste i tysk-trim boka, og la merke til at Volkswagen selv solgte en slik som original tilbehør (montert std på biler som skulle til land med dårlige veier såvidt jeg skjønte?)
Forskjellen er at denne støttet begge rørene i samme enheten, mens alt jeg har sett på ettermarkedet kun støtter nedre. Denne var også i stål.

Så noen hadde lagd en på germanlook forumet som støttet begge, men har aldri funnet ut hvem eller om den finnes til salgs.

Dempertårnet sørger kanskje for å overføre nok krefter til undre rør, slik at kun det trenger å støttes?

Noen tanker om dette?





Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: SplitManmai 13, 2009, 14:51:34 pm
Det satt slike på min Thundersodder da den ble brukt til grusbane og bakkeløp på 60 og 70-tallet. Den er i stål og støtter kun nedre rør. Jeg vil tenke meg at om man støtter nedre rør på denne måten rett inn i hjørnet på bunnplata....vil stivhet i dempertårnet bidra til at flexen i øvre rør blir absolutt minimal.. For å si det på en annen måte: Man låser hjulets plassering i forhold til fleksing med 90% ved å støtte nedre rør...og kanskje 100% om man låser øvre rør.

Med senkespindler vil det nok være en stor fordel og stive øvre rør også...for da er jo spindel/hjul-kreftenes angrepspunkt omtrent på linje med øvre bærearm...og det vil ergo være øverste rør som tar det meste av kreftene.

Ble litt tullete forklart og "synsete" dette. Min grucabneracer ble ihvertfall forbedret i tidlige tider med "bare" en nedre-rør støtte.


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: JTWEmai 13, 2009, 15:15:41 pm
Spindelens posisjon i forhold til rørene vil jo forandre seg avhengig av utfjæring.

Må hjem og lese boka en gang til, men mener det stod noe om vibrasjoner også i høye hastigheter, samt så klart krefter fra sving, brems etc.


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Syncronautmai 13, 2009, 21:31:30 pm
VW 181/2 hadde slike avstivere på både øvre og nedre rør (men de har jo en annen innfesting mot forstillingen enn type 1 har...). Vet jeg har sett en eller annen tysk produsent av avstivere for både øvre og nedre rør for type 1, men husker ikke i farten hvem det var...

Ellers er det jo en viktig designdetalj ved disse som en ser tydelig på den røde avstiveren på bildet til JTWE, nemlig knekkpunktet på røret, som skal forsøke å dempe virkningen i karosseriet av en eventuell kraftig smell i hjulet (slik at forstillingen bøyer seg bakover). Hvor godt dette knekkpunktet innvirker i praksis er jeg usikker på, synes det virker som disse avstiverne er nokså kraftige og regner med at de vil overføre ganske store krefter inn i karosseriet og bunnplaten ved en kollisjon eller tilsvarende som trykker hjulet bakover... :(


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Tistlomai 13, 2009, 23:36:21 pm
Kva er verdien på eit par sånne der?


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Kjell Roarmai 14, 2009, 10:41:22 am

Support-kitet har VW delenr 111 498 001A til 65 mod og nyere. Den er støttet på det nedre røret.
For biler opp til 64, blei normalt begge rørene støttet opp.  :)

Ref.: VW beetle in motorsport av Peter Noad


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Mr. Empiboymai 14, 2009, 14:09:34 pm
Kort inn forstillinga så tenker jeg det ikke lengere er behov for slike avstivere ;D


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Kjell Roarmai 14, 2009, 22:41:04 pm
Kort inn forstillinga så tenker jeg det ikke lengere er behov for slike avstivere ;D

Behovet er nok der, men ingenting å feste det i...... ;D


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: JTWEmai 19, 2009, 21:34:04 pm
Spennende lesning, og tusen takk for original delenummeret!

Stod vel ikke noe om årsaken til at de kun støttet nedre røret i nyere versjon? Billigere og enklere er det jo definetivt, og hvis det ikke er noe særlig å hente er det jo en enkel avgjørelse.

Vet det finnes ettermarkeds i dag i form av to deler med to festepunkter, mens det jeg tenker på og som også nevnes her er en som støtter begge rørene og har samme festepunkt mot bunnplaten (under napoleonshatten)



Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: Kjell Roarmai 19, 2009, 21:38:05 pm
Jeg forsto det som at den nye forstillinga er festet på et kraftigere rammehode (litt større dimensjoner), og derfor er mer stabil i seg selv. :)

Og ting kan bli for stivt, også... faktisk.


Tittel: Sv: Forstillingsavstiver
Skrevet av: JTWEaugust 28, 2009, 16:41:04 pm
Mbt og Tafel leverer en som er justerbar for å gi riktig montering uten forspenning. De andre har vel slissede monteringshull mot chassiset for å justere. Men første ser jo virkelig racing ut :)

Bilder i Tafel-katalogen og MBt sin.