VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Holmen på mai 14, 2009, 00:01:41 am



Tittel: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Holmenmai 14, 2009, 00:01:41 am
Sveinung Slinning har bygget det som betraktes som den råeste "rallycrossmotor til boble" noensinne.
Riktig nok en WBX, men tallene imponerer: 3 liter, over 400 hk og 450 nm

108,5 i borring,
80mm slag,
160mm lange titanråder,
superlette stempler,
16.50-1 i kompresjon,
60mm innsugsventil og 45mm eksosventiler i titan,
4 tennplugger pr.sylinder,
datasprut,
338 grader og 1.6-1 vippearmer gir 19mm løft på ventilene.
Progresivt innsug med 2 spjell pr.sylinder, 32-48mm ( 4 spjellhus fra Golf GTI).
På E.85 gir den 403.5hk ved 8900omdr og 45 kg moment på 6400.
Bremsa i Trøgstad hos en av de beste i bransjen.
Å få ned lyden har dog vært et problem, høres mest ut som en F-16 som tar av på full guffe.


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 14, 2009, 00:04:55 am
heftig
er den fortsatt vannkjølt??


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Kjetilmai 14, 2009, 08:30:40 am
http://www.nafmotorsport.no/

blir sikkert moro! Ikke minst om de tallene der stemmer...


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: BeetleBugmai 14, 2009, 10:34:11 am
16,5 komp.. må være såpass  :)

Mistenker at SSRT her på forumet vet noe mer om denne.


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: SSRTmai 14, 2009, 12:35:03 pm
vell...hadde egentli tenkt å seile opp til sesongen litt i stillhet ang. dette prosjektet. Det er lenge sida noken har laga litt helvette for volvoanne og etterkvart en del andre merker i store super med ei bobble. Tenkte derfor at det kunne ver vært et forsøk. De verserar en del rykter og feil info på nettet de siste dagane,- kan her på forumet for oss gærne bobblehua rette litt på det. Motorresepten som Kjell presanterte virka utruli spennande, men den var nokk mest for å "fyre litt opponde" alle de som nekta å tru att det går and å få til noke med vw. Det som stemmer er at det er en wasser med turbo & autronicsprut og nokk effekt. Sliter litt med å få nokk turtall på apparatet, ca 7200, dette pga baktrykk pga restriktor på turbo etc. Skal sjå litt meir på det til neste sesong. Gikassa er ei Mendeola sekvensiell skreddarsydd til formålet med tanke på utveksling etc. Resten av bilen består av øhlins dempere, Willwood bremser, fullt justerbart understell, el. servo, fullgassshift på girkassa etc. Alt dette pakka inn i en bil med klassisk / nøytral look, masse krom & bling...Har egentli berre bittebittesmå forventninga til å gjere det bra, men skal i allefall prøve så hardt som mulig. Det er masse uprøvde, nye ting på bilen.
Sveinung Slinning


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 14, 2009, 12:38:03 pm
Tøft! Lykke til gutta  :)


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Holmenmai 14, 2009, 18:50:15 pm
Vi tar gjerne imot de riktige spec her på forumet :)


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: BeetleBugmai 15, 2009, 13:06:38 pm
Vi tar gjerne imot de riktige spec her på forumet :)

Mener du at det ikke er riktig med 16,5 i komp og turbo?


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 15, 2009, 13:15:22 pm
Vi tar gjerne imot de riktige spec her på forumet :)

Mener du at det ikke er riktig med 16,5 i komp og turbo?

Tror Holmen mener at siden SSRT bla.a skriver"...Det verserar en del rykter og feil info på nettet de siste dagane" så hadde det vært veldig gøy å fått sett ei korrekt specs liste. Stiller meg i køen for intresserte :)


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: SSRTmai 15, 2009, 23:01:06 pm
Kommer,- skal prøve å plante litt bilder etterkvart også...jobber på spreng for tiden for å bli så ferdig som mulig. Hadde bilen på cornervekt i går kveld, fekk justert inn fjørtykk temmelig likt parvis foran/bak, men vart litt over minimumsvekt totalt. Må vege 1040kg minimum med sjafør, men pga temmelig tung girkasse/tildels motor må vi prøve å slanke nokre kilo her og der...Siden eg sjøl har pressa ned 11 kg på meg sjøl sidan jul trur eg grensa er nådd der, 1 veke igjen,  eg må finne resten på bilen. Bestilte dermed nye bremser typ alu dyr som ff i dag, og vann dermed 12kg...1000,- pr kg ca. ser etter alu trykkplate & lette svinghjul litt til,- det blir muligens 3kg til. Karbon stol, mindre lettere batteri er også vurdert, da tenker eg at vekta er der...
Hjulstillingskontroll i morratidli, før første testrunde på Ålesund motorstadion litt utpå formiddagen,- gler meg som mange guttonger!!!! 400hk / 530nm fullgassshift på sek. kasse blir en ny, sikkert heilrå opplevelse!!


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 16, 2009, 14:50:50 pm
Høres helt sjef ut dette her ja! ;D
Ja takk, bilder er også av stor interesse, for ikke å snakke om en aldri så liten filmsnutt av prøvekjøringa ;)


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Holmenmai 25, 2009, 22:05:28 pm
Her er den i aksjon.

Bilde hentet fra: www.fotobringa.com/


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: olli_00mai 25, 2009, 23:14:08 pm
Hva skjedde egentlig med bobla på melhus,om noen veit?
blei vel bare en og en halv omgang eller no!  ???


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: Bjørnarmai 25, 2009, 23:29:08 pm
Hva skjedde egentlig med bobla på melhus,om noen veit?
blei vel bare en og en halv omgang eller no!  ???

Jeg kom litt utpå søndagen for å få med meg finalene, men så ingen boble...


Tittel: Sv: Lett trimmet WBX
Skrevet av: olli_00mai 25, 2009, 23:48:08 pm
Hva skjedde egentlig med bobla på melhus,om noen veit?
blei vel bare en og en halv omgang eller no!  ???

Jeg kom litt utpå søndagen for å få med meg finalene, men så ingen boble...

Sto bare i partyteltet heile søndag'n den.. var vel bare første omgang lørdag'n som'n fullførte trur jeg kanskje! :o