VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Kjetil Lima på mai 15, 2009, 23:20:25 pm



Tittel: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Kjetil Limamai 15, 2009, 23:20:25 pm
I dag klarte jeg det, satte fyr på hverdagsbilen min. Dust. Bilen er en ganske bra 1962 modell jeg kjøpte av T-1 i fjor.

Hadde bytta eksos og oppdaget at bakelitten under bensinpumpa var sprukket med en del oljelekkasje som resultat. For å bytte denne måtte jo pumpa av og da måtte jeg løsne bensinslangen fra forgasseren.

Byttet......, alt klart, lurer på hvordan eksosen lyder nå. Starter opp, gir god gass, stikker bak for å se, ser at pumpa blåser massevis av bensin over motoren, løper frem for å slå av motor, for seint.

Flammehav.

Opp i andre etasje for å finne den eneste slukkeren vi har i huset. Ramler på vei mot trappa, slår i stykker parkett og en vegg når jeg mister slukkeren på 6 kilo.  Pulver... hekkan, men har ikke kasko på bilen. Tenker meg at det brant i underkant av 1 minutt.

Skadene begrenser seg til hele ledningsnettet og pluggledningene ser det ut som. Var tross alt heldig.

Lokket stod åpent så lakken klarte seg etter forholdene ganske bra. Litt sot og skjolder i lakken er det nok, men etter å ha spylt pulver i en time var det så pass mørkt at en grundig vask får vente til i morgen.

I morgen starter jobben med å bytte alle ledningene, pluggledninger og bensinslanger.

Moralen her som andre kan ta lærdom av er at dersom bensinslangen mellom pumpa og gasser løsner, ja da tar det skikkelig fyr på ca 3 sekunder. Løp ut og kjøp deg en fersk bensinslange og slangeklemmer.


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: GraffsT1mai 15, 2009, 23:40:30 pm
Wow......, skiftet den slangen for ganske nøyaktig 4 1/2 time siden.... Den som satt der gikk nesten i 2 deler når jeg dro i den.... :o


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: fatzymai 16, 2009, 00:21:56 am
Ish, brann er noe dritt, og ja: det står om sekunder om man skal berge noe som helst. :o Kunne jo strøke med garasje og mere til.... bra at omfanget ble såpass begrenset.
Bare vær obs: pulver er korrosivt og du må passe på hva som skjer i motorrommet fremover mht rust.  :( :( :(

Og jeg kommer til å teite til alle slangeklemmer før neste oppstart, ja.


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: JSmai 16, 2009, 06:25:09 am
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  ???


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: gammernmai 16, 2009, 07:35:03 am
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  ???
en brannmann fortalte meg en gang,ha alltid 1,5 L farris i bilen,skikkelig bra slukker


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: BTmai 16, 2009, 10:38:12 am
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  ???

Hehe, jeg har en tjueliters flaske i bayen. Overkill?


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Oddbjørnmai 16, 2009, 10:50:56 am
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,13642.0.html  ring steinar å få sendt ett hjem du . hehe
Gjorde iallefall jeg nettopp når det tok fyr i ledninger nylig hehe


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: JTWEmai 16, 2009, 10:55:43 am
Problemet er ikke bare slangeklemmer, men at VW har brukt press-pasninger på den stussen bensinslangen festes på og videre inn i forgasser/bensinpumpe.

Vet ikke eksakt hvilke modeller, men pass på disse stedene. Tidsspørsmål før det løsner pga vibrasjoner etc.


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: mats thorsenmai 16, 2009, 11:05:21 am
Bytter bensinslange NÅ! Takker for spark i ræva, synd det måtte gå slik med din :-\



Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: RZR-Andymai 16, 2009, 12:06:42 pm
Det var trasig, Kjetil! Men det var bra det gikk såpass bra likevel, tross alt.
Har nettopp putlet litt med skifting av deler av ledningsnett i en 1303, mitt tips er å få tak i et komplett fra en delebil og det er piece of cake å bytte. Mens det strømmer på med gode råd her - husk å bruke nye bensinslangeklemmer og ikke vanlige slangeklemmer når du skifter slange. Pluggledningene var kanskje modne for utskifting uansett?


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60mai 16, 2009, 17:04:46 pm
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  ???

Hehe, jeg har en tjueliters flaske i bayen. Overkill?


Overkill? Nei du.. De små(600g) er som regel får små når det først brenner, så har du plass/mulighet til en stor så ta det.. Jeg hadde 2 kg i min 70 mod når den tok fyr og det holdt ikke for å si det slik...  ::)


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Håkonmai 16, 2009, 17:29:01 pm
Kjedelig, glad at jeg har brann og tyveri forsikring på alle mine biler.
Har forsikret ovalen for 120K, greit å kunne kjøpe noe igjen dersom jeg skulle være uheldig
Og dersom Espacen skulle brenne og noe prøver å nærme seg med brannslukker, da skal den personen jages vekk  ;D


Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Håkonmai 16, 2009, 17:29:22 pm
Kjedelig, glad at jeg har brann og tyveri forsikring på alle mine biler.
Har forsikret ovalen for 120K, greit å kunne kjøpe noe igjen dersom jeg skulle være uheldig
Og dersom Espacen skulle brenne og noe prøver å nærme seg med brannslukker, da skal den personen jages vekk  ;D
Burn baby burn



Tittel: Sv: 1962 T1 i flammer....
Skrevet av: Kjetil Limamai 16, 2009, 18:21:02 pm
Da var bilen på veien igjen. Byttet alt som er av ledninger i motorrommet, pluggledninger, bensinslanger, slangeklemmer og fordelerlokk. Er jo tross alt en daily driver for tiden...

Motoren sviver nå fint.

Lakken på baklokket har blitt "varmebehandlet" kan man si. Lar seg sikkert fint å polere opp. Fint at bilen er sort.

Utenom at jeg har vasket og spylt har jeg sprayet elektrorens rundt forbi og etterpå gikk jeg over og la et lag 556 på hele motor og baklokket innvendig.

Sjekket lading, lader akkurat som før 7,2 V. Regulatoren og dynamo klarte seg fint. Forgasseren også. Returfjøra rundt gassvaier hadde slåttt seg og blitt mye slakkere. Denne tok jeg ut og dro den litt ut. Etter montering ser alt godt ut.

Da dette skjedde var motor helt kald, hadde stått i minst 4-5 timer. Rart at bensinen antenner etter ca 3-5 sekunder på kald motor, men det kan kanskjelikegodt ha kommet av tenningssystemet ?

Uansett, god 17. mai.