VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Urge-Boy på mai 22, 2009, 00:37:44 am



Tittel: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Urge-Boymai 22, 2009, 00:37:44 am
Legger ved et bilde her.. hvis det finnes rusthull der som de røde ringene er, vil det gå gjennom EU-kontrollen? Altså mellom stigtrinn og selve kanalen.. er det varmekanalen som ligger over her?


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: anders.mai 22, 2009, 01:34:33 am
det der er sikkert ikke no problem . ser fint ut for en gammel bil det der. varmekanalen ligger inni kanalen den skal du ikke kunne se . du ser den kommer ut under baksete


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Urge-Boymai 22, 2009, 07:32:47 am
Bildet viser ikke rusthull...er ikke den bilen det er bilde av det er snakk om..

Men på den bilen som skal EU-godkjennes er det litt "kjeks" i dette området..

Det jeg lurer på er om dette området et er kritisk sted å ha rust..?


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: H-MEKmai 22, 2009, 07:40:33 am
Dette er en av de områdene på en boble som bør være relativt rustfritt. Er opptil kontrollant å avgjøre, men rust her går ikke igjennom hos mitt lokale godkjenningsverksted.


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Formula Veemai 22, 2009, 07:58:05 am
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html

Sitat fra Jalokoey:
hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle  , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse  hva kontrollør sier.  og fiks feil etter mangler på den.


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Formula Veemai 22, 2009, 07:58:11 am
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html

Sitat fra Jalokoey:
hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle  , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse  hva kontrollør sier.  og fiks feil etter mangler på den.


Og denne rusta var det mer av, ingen anmerkning.


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: OPmai 22, 2009, 13:52:10 pm
Sjekk denne:

http://www.vegvesen.no/binary?id=15606


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: HKEmai 22, 2009, 14:16:01 pm
Sjekk denne:

http://www.vegvesen.no/binary?id=15606

Bra! Legger med hele dokumentet jeg i tilfelle de flytter det en gang...

akkurat 250 kb gitt!!


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Urge-Boymai 22, 2009, 20:42:13 pm
Er nok ganske stor forskjell på hvordan disse reglene praktiseres hos de ulike kontrollørene..


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: Formula Veemai 22, 2009, 21:49:01 pm
Stemmer at det er veldig individuelt. Kanskje det til og med er mulig å påvirke litt om du får lov å være til stede når kontrollen blir utført?

Men uansett, selv om jeg slapp i gjennom, har jeg et mål om å bruke ufornuftig mye penger på fjerne alle tegn til rust på en skikkelig måte, gjerne neste år. Det som er fint med å slippe gjennom, er at jeg får litt tid til å planlegge samt ordne finansene.


Tittel: Sv: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?
Skrevet av: OPmai 23, 2009, 00:08:49 am
Et godt tips er å skrive ut retningslinjene fra Statens vegvesen, og legge de på passasjersetet, med forsiden opp, før bilen sttes inn til EU-kontroll.
Da har du gitt beskjed til kontrolløren at du kjenner til reglene om hvordan rust skal vurderes.