VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: stl på juni 01, 2009, 11:16:55 am



Tittel: Rettskåret kamdrev
Skrevet av: stljuni 01, 2009, 11:16:55 am
Jeg har montert sammen motoren,og har brukt et rettskåret kam drev,skal være av god kvalitet(T4)iAlt virket bra,helt til jeg skulle sjekke med vippetøyet på.Da oppdaget jeg at det var slark ikamdrevet.Er det noen som som har erfaringer med rettskårne drev?Skal det være slark(neppe)?
Og hva er fordelene med et sånt drev,kontra de med skrådde tenner?
Jeg har hvertfall lyst å gå for den orginale typen.
Denne motoren skal gå i konkurranse.


Tittel: Sv: Rettskåret kamdrev
Skrevet av: TomRjuni 01, 2009, 11:30:34 am
Jeg vet Knotenblech hadde problemer med et sett - ble VELDIG mye klaring der..


Tittel: Sv: Rettskåret kamdrev
Skrevet av: stljuni 01, 2009, 12:17:39 pm
Det er vel ikke bra å bruke når det er så mye klaring?
Det var ca 2mm som svinghjulet gikk fra side til side uten at kammen rikka seg.


Tittel: Sv: Rettskåret kamdrev
Skrevet av: Jeejuni 02, 2009, 00:08:10 am
Rettskårne kamdrev gir alltid en slark. Jo mer slark jo mer lyd. Og lyden liker vi. Om det er bra for ytelsen til motoren er en annen sak. Men 2 mm var mye. Hvor langt fra senter måler du. 2mm på en meters diameter er ikke stort.. Mens to mm 2mm fra senter er masssssse  ;)

Grunnen er at det finnes forkjellige klaringer fra kam til veiv på blokkene. VW løste dette med å ha forskjellig størrelser på kamdrevet å ta av. Ettermarkedsdeler lager ikke dette mangfoldet. Og holder seg til Vw's minste radie. FOr å kunne matche alle blokker...


Tittel: Sv: Rettskåret kamdrev
Skrevet av: stljuni 02, 2009, 15:57:32 pm
Nå har jeg ikke målt,men det var på svinghjulet jeg merket dette.Merket ikke noe før jeg satte på vippetøyet,og kammen ikke gikk så "lett  rundt".Når kun blokka uten syl å toppa var montert merket jeg ikke noe.Jeg prata med noen innenfor motorsporten om problemet,og dette var "helt normalt"
Eneste at timingen av kammen måtte skje med klaringen på rette plassen.