VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Rask på juni 05, 2009, 10:34:26 am



Tittel: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: Raskjuni 05, 2009, 10:34:26 am
Har ett broblem med min Boble 1300 S fra 73.
Det er motoren som fusker. Den starter å går med en gang. Men når jeg begynner å kjøre fusker den.
Kjennes ut som den går på 1-2 sylindre. Når den blir varmere virker det som de andre sylindrene kommer etter. Ved varm motor går den fint. Synes også den bruker veldig mye bensin. Blir veldig svart i ekosen også. Kan være tungstartet ved hallvarm motor. Har skiftet det meste: Bensinpumpe, plugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor, stift, forgasser og batteri.
Noen der ute med gode tips? ???

Rask.


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: RZR-Andyjuni 05, 2009, 11:06:04 am
Har du videokamera på mobilen din vil det være et sjakktrekk og legge ut en snutt på youtube som du linker opp her... Mange ting som kan være problemkilder her, f.eks. hvordan er det med oljeforbruket? Slitte stempelringer som slepper forbi oljedamp til forbrenningskammeret kan gi deg svarte og fete plugger. Feiljustert tenning og forgasser? Falsk luft ved akselspjel og gummimansjetter på innsug og/eller vakumslange, for bare å nevne noen feilkilder... Er motoren gått langt holder jeg en knapp på stempelringene, kombinert med forgasserjustering, men dette kan andre bedre enn meg.


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: Raskjuni 05, 2009, 15:17:20 pm
Står 24000 på speedoen. Kan nevnes att motoren har stått i ro i 10 år før jeg kjøpte den. Den var lettstartet da jeg hentet den uten å ha vært i gang.


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: ultimatevwjuni 05, 2009, 22:09:20 pm
Du har ikke liggende noen motorer du da?
1600 eller større.


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: Stein.Hjuni 06, 2009, 09:27:34 am
Hei jeg ville tatt forgasseren ut og renset og justert den skikkelig er sikkert full av dritt etter å ha stått lenge ;)


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: tmbryhnjuni 10, 2009, 15:54:17 pm
Sjekk for guds skyld stiften! Er det brent bro på den?! Ny kondensator etter så lang tid bør være et minimum. Kondisen tørker over tid, og kort sagt mister kondensatoren hele misjonen sin med å være der => Brent stift. Juster tenning og sjekk vakumtilkoblinger. En forgasserrens og nytt pakningssett er også et musst her. Klart, har du byttet forgasser, så bør ikke problemet ligge der sålenge den er grovjustert. Prøv 2,5 omdreininger ut på begge skruene som utgangspunkt (nok til at motoren skal svive bra ved pådrag og tomgang). Tror ikke dette er problemet, men gå over ventilklaringene dine også. En sliten 1600 bør svive bedre enn det du beskriver. Hva slags pluggkabler har du kjøpt? Er coilen din gammel? Biltema blå coil fungerer godt til en standard motor. Koster deg ingenting å safe med en fersk en. Jeg holder en knapp på tenning, men uten å ha hørt/kjent på motorens karakteristikk, så må det bli med synsing. Lykke til!


Tittel: Sv: Trøblette 1600 motor.
Skrevet av: Raskjuni 11, 2009, 16:57:50 pm
Takker.
Har ikke byttet kondensator og coil, men tror disse blir neste for utskifting. Ledningene er kjøpt hos Hot Shop, men problemene startet før disse ble skiftet.

Rask