Tittel: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 25, 2007, 00:06:00 am Hvordan får jeg sjekket at motoren virkelig er en 1915 , og hvordan finner jeg ut hvilke deler som faktisk sitter i motoren ?
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: Roy Grelland på november 25, 2007, 00:12:48 am åpner den...
en 1915 har standard veiv (i alle fall slaglegde på 69mm) og 94mm borring, så en av toppene må i alle fall av for å måle diameteren. Ellers må nok hele motoren demonteres for å finne ut hva slags kam, ventiler, vipper etc som finnes. Det enkleste er kanskje å finne byggeren og spørre ham. Roy Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 25, 2007, 00:31:23 am Ok takker for hurtig svar, 94 mm er målt, men det er vel også bare det som er gjort foreløpig .
Vet desverre ikke hvem som har bygd den så vanskelig og spørre, det står to dobble 40 på motoren, holder/eller er dette passe for en sånn type motor? Er ikke veldig inne i dette enda derfor alle spørsmål. Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 25, 2007, 00:44:55 am kanskje man kan se noe info på kam ved å ta ut oljepumpa?'noen er jo stemplet på enden der f.eks engle
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: JS på november 25, 2007, 04:25:13 am Det finnes motorer som har bremset i overkant av 140hk med dobble 40, så de passer nok helt greit.
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 25, 2007, 10:28:18 am OK takker for alle svar, kommer til og dele motoren for og gå igjennom den, så da finner jeg vel ut mer håper jeg.
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: Jærva på november 25, 2007, 19:20:49 pm Her er en kalkulator som er en pekepinn for hvor store gassere,dyser og halsringer du trenger..
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/vergaserberechnung.php Etter denne kalkulatoren så holder 40mm på en 1915 opp til 5300-5400 o/min, men som sagt er dette bare en pekepinn.. Grovt sett kan du vel si at litt små gassere gir bedre mellom-register og bunndrag, mens store gassere (i forhold til motoren) gir høyere topp-effekt(ikke nødvendig vis) og dårligere bunndrag. Ergo: Gatebruk : gå for heller litt små.., for race-bruk heller litt større. Du kan riktignok mikse og trikse litt her med halsringer som gjør ca. samme effekt.. Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 25, 2007, 23:47:35 pm Hvor får en tak i pakninger-dyser-halsringer event? Etter tabellene csp så trenger jeg og bytte ut litt div.
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: Roy Grelland på november 26, 2007, 00:25:28 am hva slags gassere er det?
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 26, 2007, 00:31:54 am Det er 40 idf weber
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: KFS på november 26, 2007, 01:32:20 am vi har både dysesett og paknings sett på lager
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: Roy Grelland på november 26, 2007, 01:40:01 am da var Karl Fredrik raskere enn meg gitt :-) Skulle forelå å ringe ham
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på november 26, 2007, 09:29:17 am Kjempe flott all informasjon er god, Står det noen tall/bokstaver på toppene som indikerer hva slags topper det er?
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: vwmorty på november 28, 2007, 02:00:00 am Hei
D er støpt inn et nummer på alle orginaltopper!! Hvor store ventiler er d i dem??? Legg ut nr her så får du nok svar!! Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på desember 09, 2007, 20:08:35 pm Ser ut til at det 32 og 35.6 ventiler, nr på toppene er 113 101 375 a . hvor står event merking på kammen ? Kan virke som at det er ende slakk i motoren, hva kan gjøres med dette ? :(
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: JS på desember 09, 2007, 20:26:40 pm Har du prøvd tipset til Knasten og tatt ut oljepumpa og sett på enden av kammen?
Har du for mye endeslakk, kan man shimse opp veiva på nytt. Er det for mye til å shimse opp må blokka overhales eller kjøpes ny. Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på desember 09, 2007, 21:11:29 pm Det står 4063 på enden av kammen
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: JS på desember 09, 2007, 22:05:57 pm Bugpack 4063-10
Durasjon: 296º Ved 0,050: 268º Løft: 0.430", 10.92mm Lobe senter: 108º Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på desember 10, 2007, 12:20:59 pm Ok, og dette vil si at det er en org kam?
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 56 oval på desember 10, 2007, 12:26:50 pm Det hørtes veldig sån ut tror jeg...
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: Speed-Demon på desember 10, 2007, 13:22:31 pm Bugpack 4063 er ikke no org kam nei. Den ligger vel mellom Engle 110 og 120. Tror den har litt råere ramper også (åpner/lukker tidligere) derav den høye durasjonen ved .5 løft. Dette er en fin kam til motoren din.
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: HansO på desember 10, 2007, 14:33:12 pm Veldig lik W 120 i alle fall.
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på desember 10, 2007, 17:30:33 pm Ok, takker for svar. Men ca hvor mye er "mye" slakk i forhold til og shimse veiva? Toppene er di org?
Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: RZR-Andy på desember 11, 2007, 08:56:46 am Toppene later til å være originale dobbelport 1600.
Endeslakken kan du måle med f.eks. et sånt lite hendig verktøy, som sikkert Unneberg, Hot Shop, VWService osv. har i hyllen: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7095 Tittel: Sv: 1915 motor Skrevet av: 53 zwitter på desember 11, 2007, 22:07:49 pm Ok , da får jeg se hvordan det drar i vei :)
|