Tittel: isr i 1500 t1? Skrevet av: pan57 på januar 31, 2008, 23:09:25 pm jeg har køpt en delebil for å få ny girkasse til min 69mod. delebilen er 1302 1971 med isr. er det en grei sak å flytte over hele hjulopphenget? er det bolt on jobb å bruke mine gamle drivakslinger på nye girkassa? gjir isr fordeler som står til arbeidsinnsatsen med bytte?
Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: alask på januar 31, 2008, 23:33:45 pm for det første så heter det irs (independent rear suspension)
det er ikke bolt on du må sveise inn fester for armene noe man bør ha meget god kunnskap om sveising og måling for å utføre.. det er alltids noen her som har gjordt dette før og kan gi deg noen tips eller eventuellt ta på seg jobben... fordelene med irs er bedre utveksling på 4 giret, sterkere kasse samt bedre bakhjuls geometri. Tittel: Sv: Irs i 1500 t1? Skrevet av: pan57 på februar 01, 2008, 00:10:06 am angående sveising å måling så er jobben min å blant annet å sveise trykksatte rør i offshore (prossedyre sveis) jeg har også bygd 3 st h-d chopper fra bunn og opp! så det å sette bort jobben er
ikke aktuelt! jeg har sett at enkelte her på forumet bruker (har brukt) 03 girkasser i ovaler og lignende brukes da hele hjulopphenget eller bare girbox? ER 69 STIKKAKSLINGER BOLT ON PÅ IRS GIRBOX? les spørsmål nøye og pass dine egene begrensinger!! Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: KFS på februar 01, 2008, 00:34:17 am du kan bolte 69 aksler og sidedeksler på irs kassa men du må også bytte diffen, grei bolt on sak
noen kjøper repro. irs braketter ( koster 5-600,- ) som sveises på fjær røret andre flytter over orginal braketter begge deler med fører vise mod. av wire utløp fra ramme ''horna'' vi har skjøtet inn hele bak delen av 02/03 bunnplater på eldre biler, da får du alt på riktig plass :) uansett så tror jeg det er greiest med en bunnplate uten karosseri på når jobben blir gjort ingen fremgangs måtene er spes. vanskelig, krever litt opp måling og sveise kunskap og det var vel ikke noen mangel vare hos deg ;) Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: Roy Grelland på februar 01, 2008, 00:35:44 am det var da voldsomt til piggene ute da...
men for å svare på spørsmålet er ikke stikkakslingene bolt on på girkassa jeg har gjort denne jobben to ganger og er verken sveiser eller har bygd choppere, men den første gangen kappet jeg bunnplata og sveiset inn hele badre delen fra en 1303 (dette var på en '61 boble), og andre gangen kappet jeg ut innfestningene fra en 1302, og fikk lånt en jigg slik at jeg fikk disse brakettene plassert riktig. Jeg ser det finnes slike braketter tilgjengelig fra de fleste "vanlige" leverandørene, som kanskje er den enkleste løsningen. og for å forsvare han andre som forsøkte å hjelpe deg, så kunne ikke han vite hva du jobber med.... roy Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: Roy Grelland på februar 01, 2008, 00:36:52 am og der kom KFS meg i forkjøpet, gitt :-) det er forøvrig men hans kyndige veiledning jeg har gjort dette
Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: JS på februar 01, 2008, 01:14:49 am Må ikke evt. ny diff shimses opp med noe spesialverktøy og greier?
Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: -Marius- på februar 01, 2008, 08:43:34 am Skal du senke mye bør du ta med hele bakenden. Det er litt annerledes dempertårn på 03-02. På min siste ombygging tok jeg sveisepunktene under og bytte hele bunnen. Da får du allt helt rett på. IRS opphenget tar fort i standard dempertårn.
Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: pan57 på februar 01, 2008, 23:02:59 pm det kom mange fornuftige svar etter hvert, takk for det. etter lit måling og mye tenking blir det til å kappe bunnplate under baksete, rett bak ch nr, for så og bytte om hele hjuloppheng tegnte å prøve med karoseriet på det får funke som en "jigg". problemet jeg ser for meg er hvor jeg setter støttebukkene ? og om karoseri fester stemmer (under baksete og over støtdemper). har satt av neste helg for jobben så det gjelder å ha det klart med utstyr til da! ps er det lille runde lokket helt fremme
under panser for å få ut bensinrør og giroverføring? Tittel: Sv: isr i 1500 t1? Skrevet av: -Marius- på februar 01, 2008, 23:11:01 pm husk at alle rør osv er sveiset fast inne i tunellen. Dette skaper litt tenking. Jeg kappet min rett foran torsonsrørene. Boret opp alle punktene under og delte tunellen. Splitt den gamle gaffelen, da får du beholdt rørene til brekket og varmen.
Marius |