VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Hot Owl på august 26, 2009, 14:55:52 pm



Tittel: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
Skrevet av: Hot Owlaugust 26, 2009, 14:55:52 pm
Hvorfor er det ikke bare runde skiver for å fordele trykket av bolthodet?
Hadde vært mye lettere å fått akkurat de gradene forskyving man vil ha.
Når blir fjærtrykket for høyt, slik at boltene ikke "orker presset"?

Folk som har skrudd på litt andre motorer har sikkert sett at kamjustering løses ved å løsne den ytre kransen av tannhjulet og stille av hjertens lyst før man trekker til boltene igjen...
Hvorfor går det ikke i våre motorer?

(http://www.techtonicstuning.com/images/parts/109.060LR.jpg)


Tittel: Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
Skrevet av: JTWEaugust 26, 2009, 22:44:06 pm
Akkurat samme momentet må vel overføres i begge koblingene, så hvorfor ha 2? Kan man ikke forskyve sammen koblingen av de to delene ut til samme punkt?


Tittel: Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
Skrevet av: BABOONaugust 26, 2009, 23:09:53 pm
På eldre justerbare kamdrev, hjemmelagde spor eller ferdig kjøpte ble det ikke brukt passende skiver. Da ble det bare brukt vanlige skiver. Tviler på at trykket blir så høyt at justeringen forandres.


Tittel: Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
Skrevet av: Hot Owlaugust 26, 2009, 23:13:36 pm
På eldre justerbare kamdrev, hjemmelagde spor eller ferdig kjøpte ble det ikke brukt passende skiver. Da ble det bare brukt vanlige skiver. Tviler på at trykket blir så høyt at justeringen forandres.

Nydelig!