Tittel: Type4 topper 1.8 vs 2.0 Skrevet av: VW 612 RS på august 27, 2009, 09:28:51 am Hvilke topper egner seg best for oppgradering. Har et sett AN topper som det skal monteres 48/40 ventiler i. Burde jeg brukt 2.0 topper? Det er noe med porting av eksos mener jeg?
Tittel: Sv: Type4 topper 1.8 vs 2.0 Skrevet av: Lasse `65 på august 27, 2009, 09:32:44 am Sikker på at 48/40 blir nok?? ;D
1800 toppene har vel størst ventiler i utgangspunktet. Men er litt usikker på hvem av de som har mest gods i forhold til porting. Men det vet sikkert Rune. Mvh Lasse Tittel: Sv: Type4 topper 1.8 vs 2.0 Skrevet av: Jærva på august 27, 2009, 16:42:42 pm 2,0 toppene fra GB-motoren (Porsche 914/4) er jo de type 4 toppene som har størst ventiler originalt. Disse har 42/36 og har plugghull plassert annerledes samt et bedre forbrenningsrom i toppen. Problemet med disse er at de har mye mer lett for å sprekke enn andre T4-topper. Dessuten er disse ofte priset ganske så høyt.
De toppene som egner seg best for maks. trimming er "firkantport-toppene" som ble levert på 2,0 fra 79-82 mod Transporter. Er ikke så lett å få tak i lenger disse heller, men disse er i hvertfall de som har best flow. 412 85hk forgassertoppene er de med størst ventiler av vw-toppene, men disse har dårligere flow enn firkantport-toppene. Angående gods for å sette inn større ventiler, så har jeg aldri hørt om at det er noe særlig forskjell. Ergo, skal du først bygge topper med såpass store ventiler som 48/40 , så har det egentlig ingen betydning hvilke topper du bruker, men firkantport-toppene flower bedre enn de andre, så ja, de er sikkert litt bedre.. |