Tittel: Forgasser problem Skrevet av: Ragge på september 11, 2009, 16:20:54 pm Hei.
Oppdaget nok ett lite problem på den heller gjenstridige bobla mi. Det viser seg at det er noe fusk med forgasseren, jeg innbiller meg at det er choke funskjonen som er gåen. Det viser seg at hvis jeg tar denne armen framover mot panseret så er det svart eksos, og en motor som hopper og spretter. Tar jeg den bak mot eksospotta så får den en jevn gange, men dog noe høyt tomgang. Men hvordan er det å kjøre med dette, skal på treff imorra ??? (http://i335.photobucket.com/albums/m451/RaggeBobla/DSCN0591.jpg) Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: Tistlo på september 11, 2009, 19:31:54 pm Vist den armen er veldig slakk kan du evt prøva å stramme den opp ved å løyse 3 skruer på motsatt side og så vri chokeelementet til det strammer seg i fjøra før du fester fast igjen.
Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: Ragge på september 11, 2009, 20:19:57 pm Vist den armen er veldig slakk kan du evt prøva å stramme den opp ved å løyse 3 skruer på motsatt side og så vri chokeelementet til det strammer seg i fjøra før du fester fast igjen. Ok. Så lenge den holder seg der så er det greit? Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: Tistlo på september 11, 2009, 22:01:02 pm Nei den armen skal ikkje stå fast, men den flytter seg automatisk etterkvart som motoren vert varmare. Men den er ofte veldig skranglete og då myster den sin funksjon.
Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: Filip/purity på september 11, 2009, 22:05:53 pm Med helt kald motor skal den skruen som står på den runde plata med flere hakk i, stå på et av de øverste hakkene. Når motoren har gått noen minutter og blitt varm skal skruen stå på det "laveste" området av sirkelen, dvs. nedenfor alle hakkene. Dette justeres som nevnt ved å løse de tre skruene på motsatt side. Det aller viktigste er at choken åpner helt ved varm motor, om den ikke er helt stengt ved kald motor blir den bare litt tregere å få start på.
Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: Pan på september 11, 2009, 22:56:55 pm Dog skal det sies at hvis den ikke lukker i det hele tatt ved kald motor, så kan den bli særdeles vanskelig å starte...
Tittel: Sv: Forgasser problem Skrevet av: tmbryhn på september 16, 2009, 16:26:29 pm Justeringsprosedyre for choke:
Ved helt kald motor og kaldt choke-element: - Ta av luftfilter - Observer ned i gasseren og trekk i gassarm. - Chokespjellet som sitter på toppen av gasser rett under luftfilteret SKAL lukke 100%. - Choke-elementet som sitter på høyre side av gasser (med 12V-ledning koblet til) kan du justere forspennet i fjære med. - Løsne de tre skruene. Roter choke-elementet til choke-spjellet AKKURAT lukker ved iskald motor/choke-element. Skru til igjen... Kan være greit å la bilen hvile en god del timer før dette gjøres. Gjør det gjerne om morgenen når det er ekstra kaldt ute. Ikke når det er 30 grader i lufta. Sistnevnte er bare en erfaringssak, nødvendigvis ikke i henhold til prosedyre. |