VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Håkon88 på september 16, 2009, 22:19:16 pm



Tittel: motor i notchback
Skrevet av: Håkon88september 16, 2009, 22:19:16 pm
Hei. Tenkte tanken og få noe mere futt i notchbacken min. Mente jeg har hørt at boblemotor med deksler og alt passer inn i variant karosseriet. Stemmer det? Lurer også på om innsug og eksoshull på toppene er lik, slik at det går an og bruke deler fra en boblemotor over på type 3 motor.

Tenkte og montere 1641 sylindere, weber 32/36 Gasser, Ny eksos, porte topper. Satse på det er verdt pengene :)


Tittel: Sv: motor i notchback
Skrevet av: Reielseptember 17, 2009, 09:38:40 am
Boblemotor paser ja men hvorfor sette inn en sånn? Alt av trimming du vil gjøre, gjør du på motoren du har i bilen.
Eneste forskjellen av vesentlig grad på T-1 og T-3 motorer er kjølinga... ;)


Tittel: Sv: motor i notchback
Skrevet av: Syncronautseptember 17, 2009, 10:16:56 am
Boblemotor passer kjempefint inn, bortsett fra at du ikke får noe særlig kjøling på motoren (i motsetning til type 3 baserer boblemotoren baserer seg på at det skal være et skille mellom den varme luften under motoren og luften i motorrommet...) og at du ikke får igjen motorluka ::) Hvis du i tillegg har Variant (stasjonsvogn-modellen av type 3...) blir det mye god lukt og "litt" støy i bilen ;D ;)

(http://i12.photobucket.com/albums/a214/ourlifeonawall/VolkswagenEngine003.jpg)

Og hvis du vil ha en luke over motoren kan du f eks gjøre det sånn ;D

(http://www.vosaclub.org/uploads/100_3405.jpg)

Det som hovedsaklig skiller en type 3 motor fra en type 1 er kjøleanlegg, dynamo og oljepåfylling. Dvs det meste av trimdeler til type 1 passer rett på. Det du må ha som er spesifikt for type 3 av det du har nevnt er eksos og evt innsug/stag/filter dersom du skal opp på to doble forgassere. Din bil har allerede to forgassere, behold de framfor å gå over til en sentermontert registerforgasser (som dessuten vil befinne seg midt i bagasjerommet ditt :D :o ).


Tittel: Sv: motor i notchback
Skrevet av: Håkon88september 17, 2009, 11:05:36 am
Da blir det mekking på orginal motoren til vinter. Har en 1600 boblemotor liggende så ville bare vita hva de største forskjellene var. Takk for informasjonen.  :). Lurer på om de orginal gasserne funker fint ilag med 1641 sylindersett + lett trimming? Koster jo fort noen høvdinger med nytt innsug og nye gassere. Har 2 stk gassere fra en 2 liter transporter 79 mod. Vil disse kunne være noe og bruke ved den lette trimmingen jeg har planer om?


Tittel: Sv: motor i notchback
Skrevet av: Syncronautseptember 17, 2009, 15:31:51 pm
Forutsatt at tilstanden på gasserne dine er bra ville jeg heller forsøkt å evt sette i større hoveddyse i de fra type 3 framfor å montere type 2-utgaven. Begge forgasserne er Solex PDSIT, men utgaven for type 2 har et eget tomgangssystem som befinner seg i toppen på den venstre(?) gasseren, og foruten å være verre å justere kan du muligens også få litt problemer med klaring ift luftfilter og opp mot motorluken?