VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ovalt på september 19, 2009, 13:27:54 pm



Tittel: Kjøleblekk
Skrevet av: ovaltseptember 19, 2009, 13:27:54 pm
Ser av og til at kjøleblekk blir "stesja"opp, det er flott att de blir raffet opp med f.eks. ny maling e.tc. men eg trur det skulle vert ein liten diskussion på forumet om hvorvidt alle har fått med seg at kjøleblikket på desse motorane burde hatt som førsteprioritet å bli tilbakemontert slik de var tiltenkt på kvar enkelt motor.. (men sjølvsagt i hvilke som helst farge) poenget mitt i dette er at eg ser at det ofte vert montert delvise kjøleblikk, der det kanskje mangler noen deler, og eller at det er tilpasset andre motordeler, og da blir det tatt bort mere plater enn som var tiltenkt kjølingen for desse motorane. Navnet "Køleblikk" virker som en ballong og at det for VW motoren er tildekking av motoren slik at sylindrene og toppene e.tc. får maximum kjøling fra den relativt kraftige viften. ("når lufta går ut av ballongen" o.s.v.)
Det skal tilogmed være en gummihette rundt plugghettenene som gjer at det ikkje lekk ut kjøleluft ut forbi pluggene, dette er viktig fordi motoren taper kjøling når det blir mange lekkasjer som avviker fa fabrikken rundt ettermonterte deler.
Det er ogso lett å tenkja seg kor liten varmeapparateffekt det vert dersom det er mykje lekkasje av varmluten baki motoren også.
Men det er jo også nokon som hevdar at dei berre brukar bilen om sommaren og då...

Sier derfor lykke til folkens med sjekk av kjølelekkasjer på motorene deres, og håper på attendemelding på noen gode erfaringer rundt dette temaet.  ;D


Tittel: Sv: Kjøleblekk
Skrevet av: Stein.Hseptember 19, 2009, 14:56:20 pm
Bygger en ny motor nå og jeg har kjøpt kjøle blekk til type 3 fordi de er litt større og tetter bedre under sylindrene...


Tittel: Sv: Kjøleblekk
Skrevet av: Panseptember 19, 2009, 15:09:48 pm
Men er ikke kjøleblekket til en type 3 laget for en kjølevifte som er montert på enden av motoren, og ikke oppå? Jeg kan ikke fatte og begripe at det da skal gi bedre kjøling på en Boble-motor?


Tittel: Sv: Kjøleblekk
Skrevet av: Torgeirseptember 19, 2009, 15:45:21 pm
Er en gammel myte at t3 blekk forbedrer kjølingen på en T1 motor...

Sakser litt fra andre forum i makelighetens navn :)

"I once heard a story (from a very competent source) that in the mid seventies right after the Type II had been removed from the VW line up that a prominent player in the VW aftermarket world bought all the remaining Type III tin that was left over from the factory. This tin was sold for basically pennies because VW had no use for it. The source got the tin, made up a marketing ploy and called it "Super cool tin" and the name stuck. They made good money off of it for sure, and unless people really think hard and test the idea actually seems correct, but I have found otherwise........"

"There are a TON of variables with this and the results that are found with various tins..

First of all the cylinder heads that are used will impact the results as well as the cooling system that is used. I found that with some cooling systems using the TIII tins (A.K.A.Super cool tins) increased the INEFFICIENCY os some of the better cooling systems.. Then some of the cooling systems that sucked the worst did a tad better with the TIII tins or saw no impact from them.

I measured head/cylinder temps from 3 different head/cylinder locations on all 4 cylinders simultaneously. The results pointed toward the fact that the stock TI tins worked much better as a general rule than the TIII tins. The TIII tins also increased HP draw from the fan by a couple % and lowered the point where the HP draw became apparent by as much as 750 RPM.

This is why I recommend TI tins, but as I said results may vary due to all the variations of TI cylinder heads, cooling systems and etc."

-jake raby