Tittel: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 22, 2009, 20:25:45 pm Ja eg planlegger ein liten shining på motoren i Impulsen. Og ein av tinga som står på tapeten er skifting av Ventilstyringane. Eg har allerede bestilt styringer, og har utvikla ein metode for å få dei ut av toppane. Men dette var heilt til fatteren kom og sa att å skifte styringer utan å fornye ventilene var berre dumt..
Så derfor spør eg dei som har litt erfaring med dette, om det er vanlig/lurt å fornye ventilene samtidig som styringane fornyast. Også er eg ellers intrisert i tips til korleis eg skal "reingjera, overhala" dei gamle ventilane.. Eg har hørt snakk om stålbørsting og bensin for å fjerna carbonet blandt anna, men når det kjem til det å slipe ventiler ligg eg tynt an.. Dersom ventilene vert fornya, vil det då vera behov for ytterlig arbeid på toppen, nye styringar for å få dei til å passa, altså om det er noko maskinering eller bolt on? Håpar nokon kan svara meg på dette, sånn att eg får bestilt ventiler kjapt, dersom dette er nødvendig :) Christer Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: woofer på september 22, 2009, 20:53:33 pm vis jeg ikke tar feil så må du skifte begge, pågrunn av slitasjen, setter du på en ny en uten å skifte ventil styringen så blir slitasjene ujevn. og kommer til å bli lekasje.
ta de med til en videregående skole og få de til å slipe ventilene og settet. vis du ikker har utstyr selv. det går fort:) Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Jee på september 22, 2009, 20:55:11 pm Om ventilene må byttes må du måle deg frem til. Mål med mikrometer på stammen. Øvre og nedre slitekant + midten. Bør ikke skille mer enn et par hundringser. stammen skal i utgangspunktet være 8mm.
K-line eller "X-truder" er også greit. Så slipper du å bytte styringen. K-line er en innsats. og "X-truder" (vet ikke fagutrykket på dette. Men det er det vi kaller det på Jessheim) En spesiell gjengetapp som ikke skjærer men presser matrialet ut mellom gjengene. Henter fort inn hundringser på slitne styringer. Etter at styringene er byttet må de brotsjes til rett mål. Og ventil/sete slipes på nytt. For å freshe opp gamle stygge ventiler. Sett i drillen. Og roter de mot en 3M matte fille eller lignende. grovoppvask svampen til mor funker også. Sprut på litt wd40 eller 5-56 for bedre resultat. Ikke gjør dette på stammen der den er i kontakt med styring. Kun selve hatten. Ventilen bør minimum håndlipes inn mot sete etterpå. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 22, 2009, 21:34:28 pm Høyres ut som det er billigare å kjøpa nye topper allerede :-\
Styringane SKAL skiftast, men det er om ventilane også bør skiftast eg lurar på. Men det ser ut til at eg er nødt til å plukka ned ventilane frå motoren før eg veit noko meir.. Det får verta etter helgas treff.. Noko insats av fancy type har eg ikkje peiling på å skaffe, men nye styringer er allerede handla inn.. Men MÅ det brotsjast etter att nye styringene er montert? Eg tengte å laga ein dor som passar Perfekt i styringen sånn att invendig diameter ikkje flytter seg i det heile tatt ved montering. Ventil/sete sliping krever jo sporenstreks spesial utstyr? Eg får høyra på skulen kva som finst av verktøy, vist ikkje får eg høyra med HMV.. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: JS på september 22, 2009, 21:36:30 pm Det er vel ikke allverden av spesialutstyr Jee snakker om her?
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 22, 2009, 21:40:34 pm Ikkje veit eg ???
Om dette er å få kjøpt nokon plassar er eg intrisert i prisane... Men når du Jee nevner håndsliping, betyr det slipepasta på ventilen, inn i toppen og vri rundt til det får satt seg? Dette høyrest ut som eit alternativ vist det er godt nok! Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: woofer på september 22, 2009, 21:55:05 pm men når man slipper ventiler og styringer så må man også tenke på at det er forskjelige mål på eksos og innsug,pågrunn av varmen,
ta kontakt et traktor verksted der du bor vis du er i tvil, der har di slipemaskiner for ventil slipping osv:) Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 22, 2009, 22:41:10 pm Etter meir forsking så har eg komt fram til dette:
Ved gamle ventiler: BØR: Slipast i maskin for å laga nye vinklar. Slipa ventilsetet med spesielt ustyr/ MIRA fres. KAN: Berre vaskast og slipast inn ved hjelp av sugekopp-jern og slipepasta. Ved nye ventilar: -Ventilsliping for hånd med pasta only. For min del ligger det an til å kjøpa nye ventiler allerede, ettersom maskinering er eit stort problem her.. Fatteren er boss på trakorverkstaden og dei har ikkje utstyr bortsett frå håndsliping. Bilverkstaden har utstyr frå 2verdenskrig som desverre ikkje lenger er brukbart, men det gjenstår å finne ut kva skulen har å tilby! Men så var det dette med brotsjing av styringene.. Brotsjer er som eg forstår skamdyrt? Hmmm... meir forsking Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 22, 2009, 22:53:36 pm har du faktisk sjekket side slakk i ventil styringene eller bare bestemt deg for å gjøre det?
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Jee på september 22, 2009, 23:13:01 pm Har aldri opplevd å ikke måtte brotsje. Styringene krymper litt når du slår de inn. (husk at topp må varmes godt. Og styringen helst kjøles)
Tror ikke du klarer å håndlipe inn ventil mot sete etter styringsbytte dessverre. Det er derfor det er fordelaktig med K-line o.l. Styringen havner da på samme sted. Høres sikkert rart ut. Men det er ikke store skjevheten før tettingen er helt off. MEN... det kan jo være at du har flaks!! ;D Ventilsete er slipt etter ventilstyringen... når du bytter disse. Tja. Spørsmålet er.. Skal du gjøre det ordentlig? Eller halveis? Og hvor mye kronasjer har du til rådighet. Om du ikke kan gå all the way, ville jeg kjørt med slitne styringer til jeg hadde penger til å få gjort det skikkelig. Hvor mye slark har du? På tørr ventil? Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: woofer på september 22, 2009, 23:27:47 pm på skolen jeg gikk ifjord hadde vi slipemaskin, så ut som en vanlig slipemaskin der du skrudde fast ventilene:) kjempe maskin. vi har det også på verkstedet jeg jobber på nå.
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 22, 2009, 23:33:48 pm Har ikkje hatt av toppane endå nei, så eg veit ikkje tilstand på noko!
Men erfarne folk har konstatert att ventilstyringane er sletne (røyk i bakker utan gassing) Det som er heilt sikkert er att eg bør leita etter nye toppar for dette her kjem til å verta så dyrt att eg ikkje får sova om natta... Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Stein.H på september 23, 2009, 01:17:01 am Røyken kan da like gjerne komme av slitte stempelfjærer(mest sannsynlig)...
Mener å huske at du blei anbefalt å bytte de når du hadde av toppene(hvis det er samme motor) Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 23, 2009, 01:50:31 am ikke ta sorgene på forskudd Tistloose
vent til du har demontert toppene du kan jo sjekke de ved å demontere fjører sånn att ventilene er løse så: enkel tommelfinger regel er jo att :hvis du merker liten slakk i ventilstammen ,holder en finger over styringa for å tette , så drar du ventilen ut av styringa hvis det kommer en liten lyd som minner om en smokk som blir dratt ut av munnen på en baby (smokk-lyd) så er de bra nok. siden du er en puur-ung gutt ,ikke så lenge siden smokktiden , så er sikkert den lyden godt kjent ;D Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Kjell Roar på september 23, 2009, 09:38:47 am Men erfarne folk har konstatert att ventilstyringane er sletne (røyk i bakker utan gassing) Typisk tegn på dårlige ventiltettninger. Ellers ville jeg sendt toppene til noen som setter inn K-liner. Gjorde det på en motor for drøyt 10 år siden, kostet 90,- + mva dengangen å sette inn K-liner og slipe til ventilen, pr ventil. En annen grunn til at jeg valgte K-liner, er at for hver gang du drar ut og inn en styring, drar du med noe av godset rundt. Så en ny styring vil ikke sitte så godt. Enkelte (f.eks. til Harley Davidson) har overdim ventilstyringer å få kjøpt, av denne grunn. Har vært med på at orig ventilstyring har sitti for løst etter montering (på HD, selvfølgelig! :D). Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Hot Owl på september 23, 2009, 10:11:28 am Ved nye styringer er det mira fres på setene som gjelder... eller slipe steiner.
Det er hvor ventilen står som er utgangspunktet... ikke hvor setet sitter. Med K-liner kommer du unna med slipepasta, siden ventilen sitter teoretisk samme plass... Du har råd til nye topper før du får snudd deg i denne kabalen... om du ikke har utstyret liggende på benken. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 23, 2009, 13:59:50 pm Finst ikkje ein mira fres på mils omkrets her..
Men eg får begynna med å sjekka toppane.. kan vera eg finn på å ta ein "halvvegs" metode som ikkje inneheld all denne helsikes maskineringa....... Dersom eg ikkje får tak i topper(har noko på g) Takk for hjelp ivertfall! Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Rikard på september 23, 2009, 15:31:31 pm På 1500 jeg å anders driver med, var det Nye topper, altså Mexico topper.
Anders tenkte han skulle få slipt dem litt på skolen sin , Siden han går på mekken, Men læreren hans sa at det var ikke no vits i hvis du var nye. Rens og vask og tut og kjør sa han. Men så ett spørsmål, hvordan ser man om ventilstyringene er slitne? Rikard Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 23, 2009, 17:23:50 pm Eg har funnet to ganske pent brukte mexico topper på lageret men den eine har knekt to kjøleribber i hjørna... kan den brukes?
Styringane sjekker du som Knasten seier over her. Du kan ikkje sjå om dei er slitt med mindre du har innebygd micrometer i synet.. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Stein.H på september 23, 2009, 19:45:42 pm Burde gå greit å bruke de selv om noen av ribbene er brekt 8)
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 25, 2009, 20:17:48 pm Kan ikkje bruka dei toppane uansett, ettersom det viste seg att kun ein av dei var mexico, mens den andre var standard sleten topp..
Men no er det håp! :) :) Det viste seg jo nettop det att dei hadde alt eg trenger på skulen, på bakrommet i bilavdelingen! Der står ei skikkeleg ventilslipemaskin frå krigens dagar og ein koffert full av freser og utstyr til ventilsete. Så då går eg for å prøva å fiksa toppane som dei er, og ikkje fornya dei! Driver å dreier ein dor så eg får klunka ut styringane. Skal laga tegning på den så folk får laga seg ein sånn sjøl og kan gjera detta sjølv! Ja kanskje eg lagar how-to? vist eg får det til sjølv vel å merke... Eg har vidare ein plan om litt lett porting.. lurte på å fjerne klumpen rundt styringane i eksoskanalen.. ønsker tips rundt dette, samt bruk av overnevnt utstyr :) Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Stein.H på september 25, 2009, 21:47:54 pm Ventilstyringene kan du borre ut med et bor som er litt mindre enn styringa, og da er resten lett å plukke ut 8)
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 25, 2009, 21:49:50 pm Jess men eg lager ein dor likavel eg.:P (Kjekt å dreia noko på skulen som eg faktisk kan bruka til noko vetigt..
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: rallybugs på september 25, 2009, 22:24:48 pm Helt riktig , lag en 10 mm dor , ta også å slip et 10 mm borr sylindrisk på¨8 mm i ca 10 mm lengde fra tuppen , da har du ett borr som entrer den 8 mm styringen perfekt , borr så dypt i styringen med dette 10 mm borret slik at det blir ca 10 mm igjen av den gamle styringen i toppen mot vipparm siden(lengde retning) , sett så inn doren og slå den ut med korte og harde slag (jeg bruker en luft hammer), du setter inn en ny styring uten å varme toppen !!!, men smør styringen og hullet i toppen med STP eller lignende, og bruk en 8 mm dor med stor krage til å presse inn styringen i en hydraulisk presse( du bør lage en adapter slik at styringen kommer vinkelrett i borrmaskinen og pressa) , mål altid hullet i toppen og styringen slik at du vet du har noen hundredelers forspenn ( målet finner du på en av mine tråder i agder VW klubb), dette har virket på luftkjølt VW i flere titalls år for meg , uten at en styring har løsnet.Oppvarming brukes kun på ventil sete montasje.
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 25, 2009, 22:38:14 pm Sjå her ja!! Snakk om sevice! Her kjem jo akkuratt dei tipsa eg leiter etter :) Tusen takk! no skal eg få til dette!
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Jee på september 25, 2009, 23:30:52 pm ...du setter inn en ny styring uten å varme toppen !!!, men smør styringen og hullet i toppen med STP eller lignende, og bruk en 8 mm dor med stor krage til å presse inn styringen i en hydraulisk presse( du bør lage en adapter slik at styringen kommer vinkelrett i borrmaskinen og pressa) , mål altid hullet i toppen og styringen slik at du vet du har noen hundredelers forspenn ( målet finner du på en av mine tråder i agder VW klubb), dette har virket på luftkjølt VW i flere titalls år for meg , uten at en styring har løsnet.Oppvarming brukes kun på ventil sete montasje. Gjorde det slik før... for 15 år siden :'( . Men mistet noen styringer. Og prøvde så ny metode med varme. Etter det så satt det. Varmet på kokeplate den gang ::) Opplevde også at materialet ble litt dratt ved tvangsinnføring. Spesielt på 30 hesters topper. Og at styringene ble litt stuket (mulig pressa ikke var stabil nok). Riktignok rettes mye av dette med brotsjen. Men ofte ble sete veldig "off" i forhold til styringen. Med varmemetoden behøves kun et vennskapelig "klaps". Så sklir styringen inn uten belastning. Men såklart mindre styr med presse eller luftmeisel... Operasjonen er ikke så vanskelig som mange tror. Men krever litt etterarbeid med seter derfor står mange over. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 26, 2009, 00:01:24 am Kanskje eg bør gå for Varm og kjøl metoden likavel? Reknar ikkje med att det er noko fantastisk kvalitet på styringane, så der er fort for att det vert skava av eindel kanskje?
Brotsj ja, skulen har 5-25mm, alle untatt 8mm :P MEN Luna seier 172kr for ein 8mm maskinbrotsj så det er fortsatt håp! Eg har og nokon små planar om å porta littegranne, ivertfall i eksosporten, sidan den er mest effektstoppar. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Kjell Roar på september 26, 2009, 08:55:25 am Det er ihvertfall greit å legge styringene i frysa først. De jeg har vært med på å bytte, er med varm topp og nedkjølte styringer. ;)
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: rallybugs på september 26, 2009, 10:11:54 am Ved varm topp og kjølte styringer får du ingen hjelp av STP som glidemiddel , store Amerikanske VW topp produsenter bruker bare dette systemet på aircooled , vi varmer og kjøler også på mange andre topp typer en VW luftkjølt , feks vannkjølte , men nå er det ikke mange hundre topper vi overhaler i året , så dette vet vi sikkert alt for lite om her så langt i sør , men dette er desverre måten jeg gjør dette arbeidet på på VW type 1 , med godt resultat ved utak av std styring og innsetting av std styring , jeg bruker heller ikke brosj for å få klaring i mellom ventil og styring perfekt , jeg honer dette ut med Sunen honer og bruker Serdi piloter til å sjekke klaringen med , disse hard metall pilotene har vi med 1 hundredels mm i stepp på , slik at klaringen blir nøyaktig ,jeg bruker også bare racing styringer fra CB som er ferdige på mål ,når det gjelder ventil seter så settes de opp i ett kutt med radiestål som har alle vinklene innebyggd i vår Serdi maskin , hvor også tettheten blir vakum testet , men desverre så er dette ikke hobby men næring for oss og det koster altid litt penger , noen ønsker å betaler for høy kvalitet og noen tar til takke med det de får til selv, slik har det altid vært og kommer til å bli.
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: ovalt på september 27, 2009, 10:44:42 am Ja her var det sabla mange gode kvalitetsråd Tistlo, og eg ser at du lærer raskt ved å få inn alle desse tipsa :) Eg har skifta ut styringar og slipt inn att vntilane som har vore gode nok for dette på fleire typar motorar, med gode attendemeldingar, sjølv om eg har brukt dei enklaste metodane. -Poenget mitt er at Ventilar og styingar og sliping er ei og samma sak.. og dess meir proffesjonelt ein gjer dette, dess betre resultat fer ein ogso. Dette forteller ogso at ein kan, (dersom ein har forstått kor viktigt dette er for motoren utføra slikt arbeide (ganske enkelt... til svært avansert), alt etter kor tilstanden var i utgangspunktet, og kor høgt nivå ein har tenkt seg på motoren sin. ;D
Lykke til med "trimminga" og Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 27, 2009, 17:57:00 pm Rallybugs; Hadde eg hatt tilgangen på den slags høgteknologisk utstyr og fresemaskiner, så hadde eg jaggu meg benytta meg av dei! Men problemet mitt er att det er labert med maskiner i området, men ein ventilslipar frå 60 talet og relativt bra sete-fres utstyr må fungera! Det er tross alt berre snakk om ein sleten 1300 motor og ikkej noko performance drag motor etc. Altså ALT er bedre enn det som er no, og det KAN berre verta bedre, så for meg som ikkje veit kor godt den kan gå, så er eg fornøygd berre den går etter jobben :)
Skal nok få det til no ja med alle desse tipsa. Ser ut til att det vert varm/kjøl-metoden. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: ovalt på september 27, 2009, 18:30:55 pm På 1500 jeg å anders driver med, var det Nye topper, altså Mexico topper. Det hadde ikkje skadd om du hadde prøvd å slipa litt sjølv om alt var nytt ::) det stod ikkje noko om at dette var gjort ved ammensettingen vel ??? men kanskje læraren viste dette? ...Det eg prøver å seie er at når ein har hatt på farge på ventil og v.sætet og snur ventilen rundt nokre turar (gjerne berre for å sjå om det er nødv. å slipa...) så veit ein heilt sikkert tilstanden på dette. :) Anders tenkte han skulle få slipt dem litt på skolen sin , Siden han går på mekken, Men læreren hans sa at det var ikke no vits i hvis du var nye. Rens og vask og tut og kjør sa han. Men så ett spørsmål, hvordan ser man om ventilstyringene er slitne? Rikard Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 27, 2009, 20:42:55 pm Kva for farge middel bruker du mellom ventil og sete? Kritt? oljeblyant??
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: rallybugs på september 27, 2009, 22:13:09 pm Lykke til , for da er du tilbake der jeg begynte på verktøy siden i mot siste halvpart av 60 åra , vi fikk det til den gang også , men vi skifta altid nye eksosventiler når vi overhalte topper den gangen , da de hadde lett for å brekke av når de ble gamle og over herda , et ventil hode kunne lage mye morro i en motor , kan du tro, vi brukte sigarett papir eller blyant streker i mellom sete og ventilen den gangen for å se at det var tett , ved så å veskefylle kanalen så ser du også å tett du har fått arbeidet ditt.
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: ovalt på september 27, 2009, 22:24:21 pm Eg har hatt ei tube med "blåfarge" -lignar på mjuk oljekitt- intill for eit par år sidan.. men dette er tomt no, men kanskje nokon her på forumet veit kor ein fer tak i dette ennå? Brukte dette bl.a. på lagerflater m.m. i maskinen, når eg var sjømann i mine yngre dagar. Ein ser ogso om flatene blir slipte jamt rundt ventilen med slipepasta, etter at ein har turka vekk sl.pastaen. Det er kanskje fleire enkle metodar for å sjekka dette men eg har no synst at blåfargen har voe den beste til å sjekka slikt med.
Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: H-MEK på september 27, 2009, 23:37:38 pm Kva for farge middel bruker du mellom ventil og sete? Kritt? oljeblyant?? Kjøp maling på tube, slik som kunstmalere bruker. Tittel: Sv: Ventiler og styringer Skrevet av: Tistlo på september 28, 2009, 23:55:31 pm Takker for meir hjelp! Brotsj er bestilt, kosta rimlige 163kr!(Det hadde eg ikkje trudd)
Det neste eg skaffer meg er maling på tuba! :) |