Tittel: stor motor og kontroll Skrevet av: bull på februar 05, 2008, 23:55:48 pm Emnet er jo tatt opp mer enn en gang.Setter inn go-motoren, gjerne med litt bremser som kan stoppe dette her også,ja burde fått det inn i vognkortet,men er for mye pes så det blir ofte med tanken(hvertfall for min del).Det som er spörsmålet er om det er mange her inne som har ryki på en skikklig stjernesmell ved kontroll av bt eller politiet.
Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: JS på februar 06, 2008, 09:49:42 am Her.
Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: erikaa på februar 06, 2008, 09:57:46 am Ringte akkurat til biltilsynet ifbm. med 2276 motorbygge. De var posistive til å se på en godkjenning av dette dersom jeg hadde bremsepapirer på effektøkning. Har kjøpt Kerscher bremser med 160HK TUV godkjenning. De kjente til dette bremsesettet.
De ba meg om å sende dem en skriftlig forespørsel ifbm. planene mine. Vi får se hvordan det går.... Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Filip/purity på februar 06, 2008, 12:27:07 pm Har noen et overslag over hvor mye denne prosessen koster? Altså ikke prisen av deler osv., men hva biltilsynet skal ha tilsammen for å få dette inn i vognkortet, godkjenning osv. ?
Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Syncronaut på februar 06, 2008, 13:03:43 pm Biltilsynet tar vel ingenting for saksbehandling, såvidt meg bekjent. Når en ombyggingssøknad er "godkjent" må bilen "framstilles for endelig godkjenning", og det koster kr 430,-...
Det som kan koste deg er vel framskaffing av nødvendig dokumentasjon på det ene eller andre, i form av papirer fra TÜV i Tyskland eller annet "uavhengig laboriatorium" etc. Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Holmen på februar 06, 2008, 14:14:52 pm Har kjøpt Kerscher bremser med 160HK TUV godkjenning. De kjente til dette bremsesettet.
[/quote] Kerscher sitt bremsesett er TUV godkjent for 118 KW Dette er 160 PS. PS er er en tysk måleenhet for kraft. 160 PS er i underkant av 158 HK. Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Solan på februar 06, 2008, 17:14:05 pm PS betyr PferdStärke, som direkte oversatt blir hestekrefter på norsk, altså en måleenhet for effekt (ikke kraft). Helt analogt med "norske" hestekrefter, så altså 1 HK = 1 PS.
1 kW (kiloWatt) er forøvrig lik 1,36 HK eller PS. Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: JS på februar 06, 2008, 21:30:02 pm Det finnes også en "egen" variant av PS som er 1kW = 1,34PS. Men hvor relevant det er for tråden vet jeg ikke.
Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: JTWE på februar 06, 2008, 22:06:11 pm Det finnes også en "egen" variant av PS som er 1kW = 1,34PS. Men hvor relevant det er for tråden vet jeg ikke. PS er helt korrekt betegnelsen på hestekraft, direkte oversatt. Det som skiller er SAE (amerikansk?) kontra DIN, hvilket er to forskjellige målestandarder for samme tingen. Tyskerne har vel alltid målt i DIN, men reklamerte og skrev SAE også inn i manualer etc. USA var jo tross alt et stort marked. Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Solan på februar 07, 2008, 11:17:45 am DIN betyr Deutsche Industrie Normal
SAE kommer etter Society of Automotive Engineers (USA) (Se Transportøkonomisk institutts nettsider (http://www.toi.no/) for andre motor- og kjøretøyrelaterte definisjoner og forkortelser) 1 hk DIN tilsvarer 736 Watt 1 hk SAE = 0,92 hk DIN 1 kW SAE = 1,25 hk DIN 1 kW DIN = 1,36 hk DIN Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Holmen på februar 10, 2008, 23:14:29 pm 1 kW (kiloWatt) er forøvrig lik 1,36 HK eller PS.
[/quote] For å forsvare mine påstander: 1 kW (kiloWatt) er lik 1,36 HK 1 kW (kiloWatt) er lik 0.735 PS 1 Horse power (HP) er lik 1.015 PS PS til kilowatts (kW) PS x 0,735 = kW 160 PS = 117.6 kw Kilowatts (kW) til PS kW x 1,36 = PS 160 PS = 160, 48 kW Horse power (HP) til PS HP x 1,015 = PS 160 HP = 162.4 PS PS til horse power (HP) PS x 0,985 = HP 160 PS = 157.6 HP Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: JTWE på februar 10, 2008, 23:56:23 pm HK og PS er to ord for samme ting. Det som har noe å si er hvilken standard du regner i. Og dem finnes det egentlig mange av. Så det regnestykket er irrelevant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower Tittel: Sv: stor motor og kontroll Skrevet av: Roy Grelland på februar 11, 2008, 00:57:49 am en av forskjellene var vel at SAE hester (effekt) ble beregnet uten auxillaries, altså vifter, pumper og generator etc. Ellers så skal jo alltid amerikanerene gjøre ting på sin måte...
men dette var vel en aldri så liten avsporing av den opprinnelige tråden. Tror forresten du ikke får svar fra alle som har dårlig erfaring med slikt, siden de på biltilsynet også leser forum.... Derfor (og av mange andre gode grunner) er det lurt å ha papirene i orden, ja. Har selv en søknad inne som jeg venter spent på svar på. Kun 1835cc i Ghian, men allikevel, det er en begynnelse |