VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: bug62 på oktober 04, 2009, 00:27:03 am



Tittel: elbil:)
Skrevet av: bug62oktober 04, 2009, 00:27:03 am
http://www.ecosmotors.com/parts.html



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 04, 2009, 08:48:26 am
Det her var en interessant idé! Men koster lidt lapper det her, og så skal staten vel også have sin andel, for slet ikke at tale om hvad biltilsynet vil sige her  :o

Men jeg kan personligt rigtig godt lide idéen..  :)


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Roy Grellandoktober 04, 2009, 11:32:06 am
jeg har lekt litt med ideen om å bygge en el-boble, og det vil koste litt, men det gjør det jo hvis man skal kjøpe en el-peugeot også...

Det jeg har funnet ut er at biltilsynet er litt restriktive med å godkjenne nyere biler som bygges omm pga uklare avgiftsregler og nye drivstoffkategorier etc. Man krever også en typegodkjenning fra produsent...

Har visst vært noen diskusjoner rund dette med vekten av batteriene og tillatt totalvekt vs last. Dette er mest aktuelt med blybatterier

Det jeg tenkte jeg skulle forske litt på er hva som skjer med en veteranbil, siden dette med avgifter ikke lenger er en issue.

Jeg kunne godt tenkt meg å være miljøbevisst i hverdagen, men så mye bedre følelse det hadde vært å gjøre det i en moderat senka late looker med funchs enn en buddy eller peugeout 106...


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 04, 2009, 12:01:14 pm
Har lenge lekt med samme tanken, Roy. Og har sjekket litt rundt og kommet frem til at en toseters boble er det billigste alternativet mtp tillatt totalvekt vs batterier.

Har en god tone med en kar på det lokale tilsynet, skal ta en telefon til han i den nærmeste fremtid og høre hva slags meninger som rår der oppe.

Ser for meg å få tak i en avdanka elektrisk gaffeltruck og bruke i alle fall motor derfra, og om mulig batterier fra samme utgangspunkt.

Hvor fett hadde det ikke vært å busta bomringen i tønsberg med en low'n (definately) slow looker av noe slag?



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Påloktober 04, 2009, 12:16:09 pm
Stikk bortom han i basbergveien som bygger el-biler. Han kan nok fortelle ett og annet om hvordan godkjenning og ombygging fungerer i praksis.

Kan ikke tenke meg motor fra truck er egnet formålet. Om ikke du har tenkt å kjøre rundt i 5 km/t :D Gruppekjøp av lithium-ion batterier fra kina? Så sparer dere hvertfall mye vekt og kjørelengden vil være mye lengre


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 04, 2009, 12:17:47 pm
Stikk bortom han i basbergveien som bygger el-biler. Han kan nok fortelle ett og annet om hvordan godkjenning og ombygging fungerer i praksis.

Kan ikke tenke meg motor fra truck er egnet formålet. Om ikke du har tenkt å kjøre rundt i 5 km/t :D Gruppekjøp av lithium-ion batterier fra kina? Så sparer dere hvertfall mye vekt og kjørelengden vil være mye lengre

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? :D

Ellers takk for tipset om basberg.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Påloktober 04, 2009, 12:23:59 pm
Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? :D

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 04, 2009, 12:27:03 pm
Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? :D

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Påloktober 04, 2009, 12:35:35 pm
Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? :D

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?

Det er det. Men har ingen ting med ohms-lov å gjøre. En el-motor vil være "sterk" nok til å starte i 3-gir, men om du alikevel får motoren montert på girkassa så kan du vel bruke den som vanlig. Så får du utnyttet utvekslingen i girkassa til flere "arbeidsoppgaver".

Jeg ville uansett sjekket muligheten for lithium-ion batterier. Da vil dere få lengre rekkevidde og mye lavere vekt. Utladningskurvend på lithium er helt enestående i forhold til AGM, gel og blysyre. Og ladetiden er også langt kortere. Men dyrt, ja det er det nok selv fra kina. AGM står nest øverst på listen over mest fordelaktig batteri, så det kan være et godt alternativ.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 04, 2009, 13:19:05 pm
Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? :D

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?

Det er det. Men har ingen ting med ohms-lov å gjøre. En el-motor vil være "sterk" nok til å starte i 3-gir, men om du alikevel får motoren montert på girkassa så kan du vel bruke den som vanlig. Så får du utnyttet utvekslingen i girkassa til flere "arbeidsoppgaver".

Jeg ville uansett sjekket muligheten for lithium-ion batterier. Da vil dere få lengre rekkevidde og mye lavere vekt. Utladningskurvend på lithium er helt enestående i forhold til AGM, gel og blysyre. Og ladetiden er også langt kortere. Men dyrt, ja det er det nok selv fra kina. AGM står nest øverst på listen over mest fordelaktig batteri, så det kan være et godt alternativ.

Nei, ohms lov kom inn ved at man ikke nødvendigvis trenger å forholde seg til dataene på merkeskiltet til motoren. Her snakker vi variabler basert på hverandre. (P=UxI, se for deg en økning i spenning fra dine nevnte 36 til litt over 100)

Batterier fra Kina ville sprengt byggekostnadene på mitt eventuelle fremtidige prosjekt bare i frakt, her er det som vanlig snakk om low bud :)





Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Påloktober 04, 2009, 13:42:26 pm
Men tåler motoren såpass mye høyere spenning enn den er laget for? Fordelen med å øke spenningen er at strømtrekket går ned, så det hadde sikkert ikke vært så dumt.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Roy Grellandoktober 04, 2009, 18:40:30 pm
her var det jo flere med en miljø-fantast i magen ;)

Trenger jo ikke bli så slow, BT, jeg har bare 22 km til jobb, så jeg vill sørget for å ta ut nok effekt til at den holdt godt og vel tur-retur på en lading, og med en el-motor som i utgangspunktet har størst dreiemoment ved 0 turtall, og boblas egenvekt på under 700 kg (uten motor) bør dette kunne bil ganske friskt.

hadde vært interessant å sjekke ut dette med biltilsynet, BT, så kan jeg sjekke litt videre med de kontaktene jeg har.

Ellers er helt klart Li-Ion batterier mest interessant. Jeg er en relativt aktiv rc-bil fører også, og der har man nå gått over til Li-polymer batterier, og det er en helt annen verden enn de gamle NiMh cellene. Både vekt/effekt og det at man kan klattlade er helt klart store pluss i boka mi... Prisene er på vei ned, så enda jeg er kommet så langt at dette er aktuelt, er de nok innen rekkevidde :)

Sammenlikner man med prisen man må betale for en ultra-døll peugeot, bør det være mulig å få til noe spenstigere langt under den kostnaden, i mitt hode.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 05, 2009, 14:13:50 pm
Her var der interessante emner i luften!

Hold humøret og idéerne højt folkens..  :)


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Paasanoktober 06, 2009, 10:06:44 am
Har sett et par stykker som har laget el-bil av Karmann ghia (fra Usa) Ble brukt som til og fra jobben kjøretøy


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Formula Veeoktober 06, 2009, 10:31:51 am
Her er det en som prøvde for et par år siden  ;)
http://green.autoblog.com/2007/09/24/alaska-teen-converts-his-own-electric-car-a-1971-super-beetle/#

Denne er pen
http://www.electroauto.com/gallery/bug-1.shtml

Her er det en big med fungerende girkasse...
http://www.preparedness1.com/VWBeetle1973-Red.htm



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: VeteranBoblaoktober 06, 2009, 12:17:35 pm
Var det ikke noen jenter i Nord Norge som gjorde dette for ikke lenge siden. Var vel en del av en master eller bacheloroppgave mener jeg å huske. Noen andre som husker litt bedre enn meg?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: wooferoktober 06, 2009, 15:36:29 pm
var noen studenter på ntnu som bygde inn en el motor i en boble, var på tv for ikke så lenge siden,

du finner sikkert noe på ntnu.no


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: FreddyBoktober 06, 2009, 16:13:53 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: ovaltoktober 06, 2009, 16:18:27 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?
Må legge lyden av ein skikkeleg boblemotor på Cd, og spella når ein fer behov, m Volumknppen på gasfoten då...og svære høyttalarar utafor...


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Atmobiloktober 06, 2009, 18:00:16 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv ;D

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en ;)


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: bug62oktober 06, 2009, 18:04:47 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv ;D

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en ;)
det må da være ganske miljøvennelig? plukke opp andres dritt å passe på at den ikke blir resirkulert. krever jo mye energi det!


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 06, 2009, 18:49:15 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv ;D

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en ;)
det må da være ganske miljøvennelig? plukke opp andres dritt å passe på at den ikke blir resirkulert. krever jo mye energi det!

For min del handler det ikke om å redde verden, men lommeboka hver gang jeg skal ut og inn av bomringen i tbg.
Uansett klarer jeg ikke å se at det ikke er miljøvennlig dersom man bygger utelukkende av brukte deler?

Belær meg dere vitende :)



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: K.Hoktober 06, 2009, 19:29:21 pm
Har hatt lyst til å bygge elbil i mange år.

Her er ett bygge:
http://www.evpermanent.com/en/info3en.php


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 07, 2009, 17:25:15 pm
....Og Freddy, du bør da vite bedre enn noen, at det går an å mer enn en bil :P



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Roy Grellandoktober 07, 2009, 17:33:29 pm
Miljøgevinsten er nok diskuterbar, men 97% av strømmen i Norge kommer fra fornybare kilder (vannkraft) så en gevinst er det nok i forhold til bensin.

men det er jo ikke hovedpoenget mitt i alle fall. Moro å gjøre noe som er litt utenfor "boksen" :)


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Syncronautoktober 07, 2009, 17:37:10 pm
Jeg er også interessert i om dette er mulig på en veteranbil, hold oss informert dersom du finner ut noe mer ift bt... :)


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Atmobiloktober 07, 2009, 18:41:15 pm
Jeg kunne tenkt meg å se en konvertering til dampmotor jeg.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 07, 2009, 19:42:36 pm
Jeg kunne tenkt meg å se en konvertering til dampmotor jeg.

Førstemann :P


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Formula Veeoktober 08, 2009, 14:16:34 pm
Jeg har alt for mye vedbriketter, med varmeytelse på 5kwh/kg... Kunne de vært brukt til dampkjelen? Måtte gi vekk 9 tonn denne uka, men selger for 50 øre kg om du tar en 22m3 kontainer...


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Lidoktober 08, 2009, 14:20:09 pm
Ja hvis man vil gå andre veien, så har fattern en knottgenerator til salgs


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: ovaltoktober 08, 2009, 15:15:03 pm
Ja hvis man vil gå andre veien, så har fattern en knottgenerator til salgs
ja ha, ha. nesten som ei dampmaskin og, m svær kjel. ;D ;D


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Atmobiloktober 08, 2009, 18:46:04 pm
Hehe, her mangler det ikke på ideer ser jeg ;D


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Formula Veeoktober 09, 2009, 11:30:31 am
Hvem stiller på SCC med alternativt brensel?
Og her kommer en syk Idè: Hvem er raskest på stripa  ;D ???


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 09, 2009, 11:45:43 am
Hvem stiller på SCC med alternativt brensel?
Og her kommer en syk Idè: Hvem er raskest på stripa  ;D ???

Hva sier du, Knut?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Eivind Eoktober 09, 2009, 13:09:02 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke går å få skilter på, da et av de "beste"/enkleste ombyggings kit'ene på markedet er Voltsrabbit, som altså er et 1'er golf ombyggingssett.
http://www.electroauto.com/catalog/kits.shtml


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: ovaltoktober 09, 2009, 13:17:04 pm
framtida ??? ???


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Atmobiloktober 09, 2009, 15:30:00 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke går å få skilter på, da et av de "beste"/enkleste ombyggings kit'ene på markedet er Voltsrabbit, som altså er et 1'er golf ombyggingssett.
http://www.electroauto.com/catalog/kits.shtml

Synd at det ikke går an å få godkjent da. Har dette å gjøre med egenvekt/totalvekt og gjøre eller er det andre grunner?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: BToktober 09, 2009, 16:16:24 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke går å få skilter på, da et av de "beste"/enkleste ombyggings kit'ene på markedet er Voltsrabbit, som altså er et 1'er golf ombyggingssett.
http://www.electroauto.com/catalog/kits.shtml

Synd at det ikke går an å få godkjent da. Har dette å gjøre med egenvekt/totalvekt og gjøre eller er det andre grunner?

Nei nå... Hmm, er rimelig sikker på at det finnes unntak. Dette må vi til bunns i men først fräna grejen, sen bryr vi oss ;)



Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Eivind Eoktober 09, 2009, 19:46:36 pm
Tja, hvis du klarer å finne en måte å få det godkjent på så skal jeg gladelig kjøpe meg en 1'er golf og suse rundt elektrisk med :D


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: brmoktober 09, 2009, 20:15:02 pm
Her kommer trikken!
http://www.youtube.com/watch?v=KTv01SVpxhQ

Har vært innom tanken og konvertere ei boble til eldrift selv.
Det jeg føler er begrensningen er batteriene. Ikke i forhold til kjørelengde, men hvor mange ganger man kan lade
før batteriene må skiftes, eller kjørelengen begrenses(rimelige batterier)
Dersom jeg bestemmer meg for å bygge vil jeg benytte en seriemotor med regulering mellom 0-96 V.
Makshatighet rundt 100 km/H og en rekkevidde på rundt 5- 8 mil før lading.
Ellers er vel Splitman en tidligere Thinkman som har noen meninger?
Spesielt interesserte kan gå inn på youtube og søke på ev vw


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Roy Grellandoktober 09, 2009, 20:44:13 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.



det var disse diskusjonene jeg refererte til lenger opp i tråden, men som BT sier, så kan man jo ikke bare sette seg ned og godta det, hvis det er slik at man virkelig VIL bygge om. Som med det meste annet, så er ting mulig bare man går frem på rette måten


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: tezeroktober 09, 2009, 21:06:49 pm
Men her i kalde norge så trenger en jo
et bra varmeapperat!!
vet ikke hvordan det fungerer i en vanlig elbil jeg!
men skal en ha brukbare el vifter til og varme med så går vel en del strøm til det???


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: brmoktober 09, 2009, 21:56:51 pm
litt suppe+en "eber"


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: HKEoktober 09, 2009, 22:14:02 pm
Det ligger en fin elkonvertert 356 til salgs på eBay. Han påstår at det er 194 HK i denne, så den går nok godt så lenge den går....

Passer nok best til sommerbruk!  ;D ;D

http://web.me.com/mjrickard/

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260484651636&viewitem=&_trkparms=tab%3DWatching


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: K.Hoktober 10, 2009, 02:30:27 am
Kanskje til SCC 2011
http://www.nedra.com/record_holders.html

Er jo en del biler med mye watt og volt her :-)

Mazda 1200 blir jo fort VW 1200
http://www.plasmaboyracing.com/whitezombie.php


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: .LPoktober 10, 2009, 10:36:47 am
En liten praktisk ting... nyregisterte el-biler får regnummer EL 00000, dette er da til hjelp for de OFFENTLIGE parkeringskontorene og bomringselskapene når de skal identifisere den som en som slipper og betale, det kan jo være en issue å huske om man konverterer

Ellers jentene som ble nevnt lengre oppe : http://www.ba.no/puls/article4326278.ece

+ http://www.elbil.no

.LP


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: ovaltoktober 10, 2009, 11:16:12 am
En liten praktisk ting... nyregisterte el-biler får regnummer EL 00000, dette er da til hjelp for de OFFENTLIGE parkeringskontorene og bomringselskapene når de skal identifisere den som en som slipper og betale, det kan jo være en issue å huske om man konverterer. Ellers jentene som ble nevnt lengre oppe : http://www.ba.no/puls/article4326278.ece+ http://www.elbil.no .LP
Trur dette snart blir virkelighet eg... men det spørst då kor godt tilrettelagt dette blir...om forumet her ser nødvendigheten til å driva den rette "lobbyvirksomheten"...kvifor forsto ikkje fabrikken i Mexiko hvor ideell bobla kunne vore å konvertert til elbil?? framtida låg rett framfor føttene deires ::) 


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60oktober 10, 2009, 12:56:37 pm
Men her i kalde norge så trenger en jo
et bra varmeapperat!!
vet ikke hvordan det fungerer i en vanlig elbil jeg!
men skal en ha brukbare el vifter til og varme med så går vel en del strøm til det???

Ca 30 % av forbruket ved minusgrader er varme i slike biler.. (vet det fordi vi har 3 slike elbiler på jobben og er noe dritt å kjøre med på vinteren  ;) )


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: brmoktober 10, 2009, 17:34:17 pm
For meg ser det ut som om 356n har en seiemotor på rundt 20 kw.
Karakteristikken på en el motor er ikke sammenlignbar med en bensinmotor,men 190 hester er det nok ikke.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Formula Veeoktober 10, 2009, 21:59:45 pm
Ganske spreke mange av gocartene på jutub..
http://www.youtube.com/watch?v=bERjkSTYOdU


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: .LPoktober 11, 2009, 21:42:33 pm
Rart det ikke har kommet noen krigsrop fra 6Volt gjengen,
Ille nok å gå over til 12 V  ;) :D

.LP


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Atmobiloktober 11, 2009, 21:51:41 pm
Rart det ikke har kommet noen krigsrop fra 6Volt gjengen,
Ille nok å gå over til 12 V  ;) :D

.LP

Hehe, 6 volts el-bil :D


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: ovaltoktober 11, 2009, 22:15:54 pm
Rart det ikke har kommet noen krigsrop fra 6Volt gjengen,
Ille nok å gå over til 12 V  ;) :D

.LP

Hehe, 6 volts el-bil :D
Ja he he, med grøvre ledningar og breie børster og eit stooot 6volt batteri kan ein kanskje få trykt ut nokon fleire hestar... ;D


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 09, 2011, 22:36:52 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke går å få skilter på, da et av de "beste"/enkleste ombyggings kit'ene på markedet er Voltsrabbit, som altså er et 1'er golf ombyggingssett.
http://www.electroauto.com/catalog/kits.shtml

Ser at jeg nå svarer på et meget gammelt innlegg, men elbobla vår har ikke fått noen direkte nekt for registrering. BT har vært veldig strenge med oss, og den er enda ikke sluppet gjennom nåløyet, men så lenge man er nøye med alt de ber om, så skal det gå. Flere av de vi prata med virket entusiastiske og ønsket oss vel med prosjektet. Vi jobber nå med en omfattende teknisk rapport av hele bygget, samt ECE-godkjenning av motoren vår (som kommer fra en Clark elektrisk gaffeltruck). Det virker som om denne godkjenninga nesten er det eneste som står igjen bortsett fra fjerning av baksetet da bilen veier rundt 100 kg mer enn originalt og totalvekten dikterer antall registrerte sitteplasser som skal matche bilens faktiske seter.


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Formula Veemai 10, 2011, 06:02:23 am
Tror tråden er like aktuell nå... hold oss oppdatert?


Tittel: Sv: elbil:)
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 10, 2011, 08:19:40 am
Tror tråden er like aktuell nå... hold oss oppdatert?

Will do, men muligens i den opprinnelige "Voltswagen"-tråden :)