Tittel: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: €-_Albert_-€ på oktober 10, 2009, 23:00:42 pm jeg har i dag 4 x 130 boltsirkel på min boble.men sitter på tanken om å sveise igjenn hullene i trommelene mine og borre og gjenge opp på nytt,men i en annen dimenson som f.eks 5 x 120. Noen som har gjort dette før og har erfaring og feed back om noe slikt eller lignede?
Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Pål på oktober 10, 2009, 23:15:24 pm Det er mulig, men ikke sveis igjen hullene. La de være der. Tromlene slår seg om du sveiser de igjen.
Det finnes tromler ferdig med 4/100, 5/130 og 5/112. Mulig det finnes flere. Velger du 4/100 så har du et hav av felger å velge mellom. 5/112 gir også gode muligheter, da VW toruran og transporter har denne std. Samt mercedes. Det vil bli dyrere å få noen til å borre opp ny boltsirkel enn å kjøpe nye tromler. De koster 595,- pr stk hos vdub2you.com, om jeg ikke husker feil. Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: mdyrseth på oktober 11, 2009, 00:53:58 am har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise.
Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Pål på oktober 11, 2009, 09:23:14 am har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise. Hvor mange har utstyr til å borre boltsirkel på dette forumet tror du? Dette er ikke noe du gjør i en søyleborrmaskin Det finnes adaptere ja, men de flytter hjulet mye utover. Og jo, det er krise om du allerede har felger med lavt innpress. Skal du ha adaptere som er ca 25mm, så bør du ha felger med 50+ innpress. Og da er det ikke mye annet enn Porsche-felger å velge mellom. For de fleste forhjulstrekkere stopper på 42 innpress, noen har også opp i 47. Hjulstillinga blir heller ikke feil, men sporvidden øker. Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Mr. Empiboy på oktober 11, 2009, 13:49:58 pm En nøyaktig fresemaskin, et sentreringsverktøy, noen bor og en gjengetapp er allt du trenger. Sikkert flere her inne som har tilgang til slikt utstyr ;)
Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: mdyrseth på oktober 11, 2009, 13:57:58 pm har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise. Hvor mange har utstyr til å borre boltsirkel på dette forumet tror du? Dette er ikke noe du gjør i en søyleborrmaskin Det finnes adaptere ja, men de flytter hjulet mye utover. Og jo, det er krise om du allerede har felger med lavt innpress. Skal du ha adaptere som er ca 25mm, så bør du ha felger med 50+ innpress. Og da er det ikke mye annet enn Porsche-felger å velge mellom. For de fleste forhjulstrekkere stopper på 42 innpress, noen har også opp i 47. Hjulstillinga blir heller ikke feil, men sporvidden øker. jo hjulstillingen blir feil, du bla sliter mer på dekkene hvis ikke du har impress som "nøytraliserer" breddingen, er ikke bare å øke sporviden med shims ol, da blir det feil med vinkler ol. (gidder ikke forklare i detalj, er gitte vinkler som skal treffe midt i på dekket osv) Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Pål på oktober 11, 2009, 20:50:20 pm Hjulstillingen består av camber, caster og spissing. ingen av disse blir endret ved å flytte hjulet utover. Du spiser mer hjullager ved å flytte sporvidden utover, men ingen andre drastiske endringer.
Så om du hardnakket påstår det motsatte, så får du forklare i detalj :) Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Rocket-Racing på oktober 11, 2009, 21:10:40 pm Hjulstillingen består av camber, caster og spissing. ingen av disse blir endret ved å flytte hjulet utover. Du spiser mer hjullager ved å flytte sporvidden utover, men ingen andre drastiske endringer. Så om du hardnakket påstår det motsatte, så får du forklare i detalj :) Jeg er enig i at man ikke endrer camber, caster og spissing ved å flytte hjulet utover, men det drar med seg noen negative ting allikevel, ihvertfall om det er snakk om å flytte hjulet vesentlig. Optimalt sett står spindelen som hjulet svinger rundt midt i felgbanen så hjulet "roterer" rundt denne når du svinger. På min oval som har 5" felger med håpløst offset foran (bygger bare utover) er forstillingen kortet 5 cm for å kompensere for dette. Hjulet står fremdeles litt lenger ut enn originalt. Hos meg er det felgene som er problemet, men det gir samme utslag som en "snillere" felg med adapter. Ved at senter av felgen er flyttet såpass langt unna spindelen blir ikke geometrien i forstillingen helt god. Ved sving tvinges hjulene til å flyttes forover/bakover, ikke rundt spindelen. Dette medfører at bilen blir litt tyngre på rattet og at ordet bump-steer får en ny betydning.. På dårlig vei blir det mye slag i forstillingen og rattet, hjulet blir slått bakover når det treffer feks et hull i veien. Bra styredemper anbefales :) Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Pål på oktober 11, 2009, 21:18:52 pm 20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.
Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden. Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Mr. Empiboy på oktober 11, 2009, 22:08:15 pm Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til?
Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: mdyrseth på oktober 11, 2009, 23:04:22 pm Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til? sjekk at hjulet roter rundt en akse som trekkes opp fra miden av dekket og ikke vandrer rundt, da vil små slag mot hjulet bli sendt rett inn i styre systemet. er også mulig at smalere system øker styre sensitiviteten, noe som også øker effekten av slag i styringen. har nettopp lest prosjekt tråen din for innsmalingen. slik jeg forstod det, smalet du forstillingen og breddet ut litt med impress, egentlig burde økt impressen halvparten så mye som du økte felgbreddden og tilpassen innsmalingen derfra. den enkleste måten å forbedre er å kjøpe en skikkelig god styredemper. si gjerne fra hvis jeg har missforstått!! 20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall. bil med servo oppfører seg ganske andereldes og kan ikke sammenlignes i det heletatt, spesielt i en bil som har så sterk servo som en touran, kan være allverdens bump uten at du merker det.Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden. Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Superbeetle på oktober 12, 2009, 14:05:51 pm Jeg ville iallefall bestilt ferdige skiver og tromler(jeg betalte 598kr per stk, syntes ikke det var så verst) det blir iallefall det enkleste!
Sikker på at du vil ha 5*120? Er vel kun bmw som blir levert med det. Er ikke så mye ulikt innpress å velge i som ved 4*100 heller. 5/6/7/8-serien har vel ET rundt 20, mens 1-3-serien ET 40-46 orginalt. Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: RSA (nitewlkr) på oktober 12, 2009, 15:09:30 pm 20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall. Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden. Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Pål på oktober 12, 2009, 17:47:50 pm 20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall. Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden. Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør Har kjørt med spacere på gammel e30, golf 1 og flere andre uten å merke noe til det. Men mulig bobla er mer fintfølende enn biler med mer moderne forstillingsgeometri Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: mdyrseth på oktober 12, 2009, 17:59:57 pm 20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall. Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden. Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør Har kjørt med spacere på gammel e30, golf 1 og flere andre uten å merke noe til det. Men mulig bobla er mer fintfølende enn biler med mer moderne forstillingsgeometri jepp, ganske følsom, men er ikke prob med spacere hvis du kompenserer med impress, og man kan ha flaks :) Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Roy Grelland på oktober 12, 2009, 18:58:50 pm Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til? JHU har en genial tegning som forklarer dette med bump-steer. Den sier mer enn 1000 ord., Men jeg mistenker at man her misforstår begrepet bump-steer. I mitt hode er bump-steer endring i styreutslag når bilen fjærer. Ideelt sett skal ikke fjæringsbevegelse påvirke styreutslaget i det hele tatt. En god/dårlig styredemper har ingen påvirkning, da denne først og fremst skal ta opp slag fra hjula inn i styringssytemet. Med feil styreradie kan bilen bli veldig følsom for slag, slik rocket-racing beskriver over, og da hjelper en god styredemper (evt kraftig servo for de som har slikt), men det er altså ikke bump-steer... Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: bug62 på oktober 12, 2009, 19:21:58 pm Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til? JHU har en genial tegning som forklarer dette med bump-steer. Den sier mer enn 1000 ord., Men jeg mistenker at man her misforstår begrepet bump-steer. I mitt hode er bump-steer endring i styreutslag når bilen fjærer. Ideelt sett skal ikke fjæringsbevegelse påvirke styreutslaget i det hele tatt. En god/dårlig styredemper har ingen påvirkning, da denne først og fremst skal ta opp slag fra hjula inn i styringssytemet. det var det du nevner jeg også har forstått var bumpsteer. er vel derfor( kombinert med at det treffer tanken) at folk flipper styrestagene sine på meeget senkede bobler. Med feil styreradie kan bilen bli veldig følsom for slag, slik rocket-racing beskriver over, og da hjelper en god styredemper (evt kraftig servo for de som har slikt), men det er altså ikke bump-steer... Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Hot Owl på oktober 13, 2009, 11:45:58 am Du har selvfølgelig rett Grelland, Rocket har IKKE bumpsteer... selv om han merker det "steer'er" når han kjører i "bumper"... det han klabbet til er balansen rundt kingpinnen
Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: Stein.H på oktober 13, 2009, 13:51:50 pm Du har selvfølgelig rett Grelland, Rocket har IKKE bumpsteer... selv om han merker det "steer'er" når han kjører i "bumper"... det han klabbet til er balansen rundt kingpinnen Det må da være det dobble fustasjeopphenget som er slitt og da blir det sånn polakkheng også................ 8)Tittel: Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? Skrevet av: volkswagen1302 på oktober 15, 2009, 21:39:04 pm du får trommel med annen boltsirkel hos Dalhems.
|