VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Bj?rn på oktober 15, 2009, 11:43:19 am



Tittel: Ventilsliping
Skrevet av: Bj?rnoktober 15, 2009, 11:43:19 am
Har en DP 1300 topp jeg overhaler.

Skal slipe ventiler, men hvor mange grader skal tettningsflaten være?
Er det 45 grader?
Og hvor mange grader skal ventilsetet være?


- Bjørn


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: anders.oktober 15, 2009, 13:16:25 pm
tror ikke du trenger og bry deg så mye om det  ;) bare kjøp utstyr til og slipe ventiler på den gamle måten , en trepinne med en sugekopp i enden og slipepasta , en grov og en fin . så er det bare og begyne og slipe , lykke til  :)


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: essoktober 15, 2009, 13:24:50 pm
Har en DP 1300 topp jeg overhaler.

Skal slipe ventiler, men hvor mange grader skal tettningsflaten være?
Er det 45 grader?
Og hvor mange grader skal ventilsetet være?


- Bjørn

Du sliper ventilen i toppen! Viktig å merke ventilene før du demonterer og så kan du kjøpe ventil sliper på reodors.no eller gasoline.no så blr jobben litt letter!
Det viktigste er at du får en tett ventil med god tettningsflate og så får du heller tenke på porting av innsug/eksos og forbreningskammer før du begynner med modifikasjon av gradene i ventilsetet og ventil!


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: Bj?rnoktober 15, 2009, 13:35:16 pm
Har skikkelig ventilslipemaskin. Så slipte ventilene på 45 grader, og ventilsetene  på 46 grader.
Fant igjen en bok som det sto en del i  ::)


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: anders.oktober 15, 2009, 14:54:39 pm
heldigris :P


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: Bj?rnoktober 16, 2009, 16:22:32 pm
Gjorde ferdig toppen i dag. Tok siste finsliping med pasta og sugekopp, og så at den tettet skikkelig.
Får se om ikke det blir porting senere, av noen andre topper. Noen som har en grei beskrivelse på det?


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: heljooktober 20, 2009, 20:31:33 pm
å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: Bj?rnoktober 22, 2009, 21:36:51 pm
å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.

Slipte kun med pasta ørlite grann. Kun til jeg så et lite slipt ommråde rundt hele ventilen, så vet jeg at hele ventilen "tar neri" ventilsetet, og slipeflaten er ca 1-1.5mm bredt


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: ahelgemooktober 22, 2009, 21:44:02 pm
å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.


alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: heljooktober 22, 2009, 22:00:34 pm


alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på
[/quote]
heilt sant, mange har brukt det, men kvifor er det 1 grad forskjell på ventil og sete viss du sliper med maskin, og ingen forskjell viss du sliper med pasta?
jo, pga forskjellig varmeutviding, som eg skreiv i forrige tråd, og då får du på ein måte negativ varmeutviding med pastaslipte ventilar.
Dette er teori som eg lærte når eg gjekk på billinja på yrkesskulen for ein del år sidan, kanskje eg har læreboka mi ein plass enno og?
Men, eg veit at begge delar blir brukt, både i private garasjar og på verkstadar.
Kanskje best at folk gjer det dei føler for og har mest tru på, eg ville egentlig berre gje et god råd.


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: JSoktober 22, 2009, 22:29:15 pm
alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på

Kan det være for at det er mye enklere og billigere enn å kjøpe en maskin og lære seg å bruke den? Og at resultatet er nesten like bra?
Bare spør.


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: heljooktober 23, 2009, 20:17:20 pm
Slipte kun med pasta ørlite grann. Kun til jeg så et lite slipt ommråde rundt hele ventilen, så vet jeg at hele ventilen "tar neri" ventilsetet, og slipeflaten er ca 1-1.5mm bredt

[/quote]
I teorien skal du kunne skjere et sigarettpapir i to, med å legg det mellom ventil og sete etter sliping, og presse på ventilen. Dette har eg aldri prøvd, men det seier litt om kor skarp kanten skal vere. For å sjekke tettheten, at ventilen tek heile veien, fyller du væske i forbrenningsrommet itoppen etter at ventilane er komen i,og ser om det renn gjennom.


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: wooferoktober 23, 2009, 20:23:25 pm



ventilene skal være 45 grader og ventilseten på 46


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: wooferoktober 23, 2009, 20:23:46 pm
oi det sto lengre opp.


Tittel: Sv: Ventilsliping
Skrevet av: forBaustaugust 29, 2012, 10:44:28 am
Grunnen til at det er forskjell på setevinkel og vinkel på ventil er at forbrenningstrykket presser/bøyer ventilen mot setet.
Se illustrasjon i vedlegg.

JABa daba dooo