Tittel: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Formula Vee på oktober 21, 2009, 19:22:41 pm Regner med det kun dreier seg om turtall, hva snakker vi om når det gjelder grense for den originale?
Spør fordi jeg skal bytte dynamo, og lurer på om jeg skifte ut vifta når jeg har det oppe. Har satt sperre på 6500. Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Rabben på oktober 21, 2009, 21:52:57 pm 6500 RPM i korte perioder er ikke noe problem, dro selv opp til 7400 på orginal vifte. Men jeg hadde også en viftereim i slakkeste laget for å få litt sluring ved høye rpm. Var vel noe slik at en bør være forsiktig å dra særlig langt over 5500 over lenger perioder på en orginal vifte mener jeg å ha lest, men hvor ofte kjører en egenlig på et så høyt turtall over lenger tid?
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Trond Dahl på oktober 21, 2009, 21:54:57 pm Antar det var på rabiat Tor Odd? Jeg har også dratt den vifta til 7200 uten issues, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville anbefalt. Andre har det sagt BANG for i tilsvarende hastighet. Slakkere reim for å slure er et greit triks.
Når det er sagt formula vee, hvor er toppefekten din? er jo bare å sette sperra der og ikke trekke unødvendig lenger uansett? Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Formula Vee på oktober 21, 2009, 21:58:30 pm Det var den høna og egget... Må skifte dynamo for å komme meg bort for å måle ;D ..
Men har lite tro på at det er vits å gå over 6500. Og jeg kjører ikke på det turtallet lenge. 5500rpm ble rundt 175km/t... Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Rabben på oktober 21, 2009, 22:03:42 pm Antar det var på rabiat Tor Odd? Jeg har også dratt den vifta til 7200 uten issues, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville anbefalt. Andre har det sagt BANG for i tilsvarende hastighet. Slakkere reim for å slure er et greit triks. Når det er sagt formula vee, hvor er toppefekten din? er jo bare å sette sperra der og ikke trekke unødvendig lenger uansett? Jepp, var på rabiat ja :) Men som du sier, har også sett bilder av vifter som har sagt bang ved betydelig lavere rpm en det. Og slike krefter vil en ikke ha slengende rundt baki der skulle det værste skje... Men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med f.eks å kjøre dragrace opp til rett over 7000 på orginal vifte, hadde bare ikke ligget på autobahn i 30 min sammenhengende med noe særlig over 5500... Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 22, 2009, 00:22:43 am Nå viser vel turtelleren hvor mange runder veiva gjør... ikke nødvendigvis hvor mange vifta går... lurt med litt sluring...
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Formula Vee på oktober 22, 2009, 07:10:32 am Uten å regnet på det, virker det ved første øyekast at utvekslingen er 1:1,5.
Hadde det vært en løsning å bruke en magnetsensor på det indre reimhjulet på dynamo, der du setter skrujern for låsing, koble til en trinnløs turtallsbryter, og en solenoid på dynamofoten som trakk vekk et strammehjul når du passerte instilt turtall? For å gjøre det cheapo enkelt, kan du også montere en fullthrottle switch .. ;D så du slakker reima hver gang du har pedalen i gulvet? Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Low67 på oktober 22, 2009, 07:19:30 am Mindre reimhjul og kortere reim er vel hyllevare..
Om det gjør store utslag for kjøling på lavere turtall vet jeg ikke?? Får vel noe mere Hp på hjula å. Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 22, 2009, 09:55:24 am Denne vifta begynner å kavitere på et for meg ukjent turtall, blir den da lettere å drive eller tyngre?
Hadde vært morsomt å visst. Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: BeetleBug på oktober 22, 2009, 10:55:49 am Denne vifta begynner å kavitere på et for meg ukjent turtall, blir den da lettere å drive eller tyngre? Hadde vært morsomt å visst. Min meningen - lettere. Fordi den ikke lengre klarer å skyve luft. Viftebladene klemmer seg sammen slik at selve vifta blir smalere men også større i diameter. Mvh BB Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Formula Vee på oktober 22, 2009, 15:39:07 pm Hva med automatslakkesystemet mitt?
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: TomR på oktober 22, 2009, 15:40:53 pm Hvorfor ikke bare montere en forsterket vifte med en gang? ;)
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: JS på oktober 22, 2009, 15:41:45 pm Jeg tror du trenger en hvis slakk hele tiden. Om du slakker reima for mye ved 7000rpm hopper den bare av.
TomR har jo også et visst poeng... Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: BeetleBug på oktober 22, 2009, 15:44:16 pm Hva med automatslakkesystemet mitt? Hvorfor? Du får kvalitetsvifter som er sveiset fra feks Berg. Problemet løst, du får maks kjøling, kan kjøre med stram reim, bøttevis med turtall og viften ødelegges ikke. Men hvor ofte holder du 6500 omdr over en lengre periode? Sjeldent vil jeg tro. Med andre ord, en bra originalvifte holder i lange baner for ditt bruk. Lite vits da å begynne mekke noe slakksystem spør du meg. Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 22, 2009, 16:25:31 pm En tysk vifte er jo en solid ting... personlig tror jeg det er brå endring av turtall som tar viftene.
Men er det noen som vet hvordan man får reima til å sitte på når varv villigheten er stor Min hopper av hvis jeg tråkker litt brått på gassen... Og de har vært nye hele gjengen (dårlig merke?) og reimhjul og dynamo er linjet opp. Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: JS på oktober 22, 2009, 17:19:50 pm Utvider seg for mye? Dårlig kvalitet? Hva skjer om du strammer mer? Tør ikke pga begrenset sluring?
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: BeetleBug på oktober 23, 2009, 10:21:41 am Stammere reim = problemet med reim som hopper er løst. Ganske fasinerende å betrakte reima som utvider seg på den ene siden når motoren øker i turtall. Er reima slakk da så hopper den av, brått og brutalt. Jeg har en pen bulk i motorlokket som bevis. Med strammere reim så holdt den seg fint på plass til 8200 omdr men dessverre klarte ikke vifta det samme turtallet. Heldigvis var den sveiset slik at jeg slapp total ødeleggelse.
Til opplysning var dette en sveiset Scat vifte. Denne ble sendt tilbake til Scat som la seg flate og svarte med å trekke tilbake alle viftene sine. De har nå erstattet disse med vifter fra en annen leverandør og de erstattet min. Mvh BB Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 23, 2009, 11:10:12 am hva med å oppgradere til slikt da??
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=853491 Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: BeetleBug på oktober 23, 2009, 11:30:21 am Har aldri skjønt vitsen med serpentine systemene. Holder en vanlig reim seg på plass ved 8000+ omdr så trenger en ikke noe slikt. Utfordringen er å holde en slakk reim på.
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 23, 2009, 11:32:48 am noe av vitsen er vel å unngå slurring.
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 23, 2009, 13:05:18 pm Samtidig er hele vitsen at vifta skal slure i stedet for å eksplodere.
Min hopper selv jeg strammer til viftehuset løfter seg... Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: BeetleBug på oktober 23, 2009, 13:13:50 pm Samtidig er hele vitsen at vifta skal slure i stedet for å eksplodere. Min hopper selv jeg strammer til viftehuset løfter seg... Interessant. Jeg har mange shims mellom halvdelene selv når reima er stram. Det igjen betyr at reima ligger dypt mellom halvdelene. Kan det være grunnen for at den ikke hopper av? Den utvider seg på "oppoversiden" såpass mye at den til slutt trer seg av dynamohjulet og blir med på en runde eller fem rundt veivhjulet. Mvh BB Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 23, 2009, 13:34:08 pm En kan ikke slurring også føre til vibrasjonr som gjør att reima kan hoppe av
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Race-buggy på oktober 23, 2009, 13:49:23 pm jeg har ingen problem med at reima spretter av ved høy RPM. (7000rpm)
jeg bruke gamalt reimhjul på dynamo og ikke repro. og 5 3/4" pulley uten problemer neste motor blir enda mindre power pulley,blir morro å se om reima blir på eller flyr til skogs på plast balja. En nabo(skole lærer),var på ferie nedover i europa,med sin boble(1600 singel port med diverse trim) ,og hadde flatt jern med bobla si hele tiden sa han fra danmark og nedover i tyskland 150km/t til 165km/t i følge hans GPS men han var mere bekymret for at ventil sete skulle løsne enn at vifta skulle perforere seg sa han. så når han tanket ville han ikke stoppe motoren,etter å ha kjørt timevis i høy hastighet i forhold til 60-70km/t som er rundt her Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 23, 2009, 14:01:01 pm Som jeg tidligere skrev så "vet jeg" at vifta bare hopper av ved brå endring av turtallet... og da mener jeg brå.
Jeg har original gammelt øvre hjul, og power pulley eller STD størrelse nede, avhenging av når på året det er... Finnes det bra og dårlige reimer... (ikke david) Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Race-buggy på oktober 23, 2009, 14:18:25 pm Som jeg tidligere skrev så "vet jeg" at vifta bare hopper av ved brå endring av turtallet... og da mener jeg brå. Jeg har original gammelt øvre hjul, og power pulley eller STD størrelse nede, avhenging av når på året det er... Finnes det bra og dårlige reimer... (ikke david) da har du jo svaret på det,i det du skriver,hvorfor den spretter av ;) Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Hot Owl på oktober 23, 2009, 14:38:42 pm Jeg vil heller si jeg vet "når" ikke hvorfor...
Mens det er hvordan å unngå det (uten å ha sløvere motor) jeg virkelig vil vite Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: tezer på november 02, 2009, 00:00:37 am aircooled.net her jo ett system du kan slå av og på elektrisk!
koster bare 500 us:) Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: TomR på november 02, 2009, 11:56:56 am Jeg bytter viftehus fra org til repro doghouse i disse dager - og det er beviselig et helvete å bra alignment - hvor vanskelig KAN det være å lage noe som passer bra i utgangspunktet spør jeg bare...Har perfekt alignment med org hus ....
Tittel: Sv: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte? Skrevet av: Formula Vee på november 02, 2009, 13:51:56 pm aircooled.net her jo ett system du kan slå av og på elektrisk! Ser at de bruker clucth, liknende den mercedes bruker som standard på kompressorene sine. http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=ESM0067&cartid= De sier selv at clutchen er ganske rå og at de ikke garanterer påkobling på høyt turtall...koster bare 500 us:) Hvis jeg skulle lagd en, ville jeg hatt en liten lineær 12v motor (Har på jobben) med strammehjul rett på reima... Da får du myk innkobling.. Og hvis jeg skal bytte til serpentin som de bruker, må jeg flytte over triggerhjulet også.. Nei, jeg får ha det som jeg har det. ;) |