Tittel: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Racing56 på oktober 23, 2009, 09:19:24 am Da jeg tok av eksospotta knakk den øverste bolten tvers av på motorblokka.
Det er en liten stubb som stikker ut. Er det noen som har noen supertips til hvordan få ut resten av den bolten uten å ødelegge blokka? Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Knechten på oktober 23, 2009, 09:27:31 am Sett på en mutter så godt det går, og sveis inni denne. Skru ut mens det fortsatt er varmt.
Dette er det absolutt beste tipset jeg har hatt hell med før. Har prøvd mange andre knoteløsninger tidligere. Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Kjell Roar på oktober 23, 2009, 09:30:41 am Hvis du har nok av pinnebolten igjen utenfor blokka, bruker du en slik:
http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=10916 Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Einic på oktober 23, 2009, 09:35:49 am Sveisemetoden er nok den beste løsningen, hvis du ikke prøver å bore den ut. (Krever oppstilling i boremaskin, ekstremt vanskelig med drill)
Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Oval57 på oktober 23, 2009, 10:17:56 am Sett på en mutter så godt det går, og sveis inni denne. Skru ut mens det fortsatt er varmt. Dette er det absolutt beste tipset jeg har hatt hell med før. Har prøvd mange andre knoteløsninger tidligere. .....eller "Ole Rune-løsningen" som vi si`. Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Tistlo på oktober 23, 2009, 11:20:49 am Eller så kan du prøva å varma opp bolten litt, så klemma ei vicegrip godt fast og prøva å skru ut.. runder den bolten/vil ikkje skur seg laus, då kan du sveisa..
Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: ovalt på oktober 23, 2009, 13:38:35 pm Ja eg ville ha varma opp bolten og latt den avkjøle seg fleire gonger (med påføring av 5-56 "CRC" i mellom når bolten er kald). dette ville medføre at først ville varmen bre seg innover i bolten, som då utvidar seg litt, for så å krype litt att når den vart kald, då ville eg sprøyta på CRC... og la det trekke inn for så å gjenta dette. Så ville eg bruke sveisemetoden, eller knipextang dersom det låg tilrette for det.
-Legg våte filler på brannfarlige områder. -På denne måten har eg løyst dei mest gjenstridige boltane. ;D Tittel: Sv: Bolten til eksospotta knakk tvers av på motorblokka! Skrevet av: Kjetil Lima på oktober 23, 2009, 15:56:09 pm Sveis er nok best men ofte er de så rusta at det enkleste er å vippe ut motor, kappe rein anlegsflate på bolten og borre med stadig større diameter bor. Når du kommer gjennom bolten merker du at det slipper og da er det ekstremt viktig å slutte å borre :-)
Dersom du borrer opp og gjenger opp til M10 har unneberg oversize bolter med M10 i ene enden og M8 i andre. Dette gjorde jeg med 2 av mine bolter i sommer og det funket som smør det. |