VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på oktober 30, 2009, 13:42:02 pm



Tittel: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: JTWEoktober 30, 2009, 13:42:02 pm
Hadde vært morsomt med en tråd kun om hjulopphengssystemet og hvordan det virker, og hva endringer medfører.

Starten burde kanskje være å beskrive hva som skjer med dette under kompresjon / ekstensjon - endring i camber, toe, caster, stivhet etc.


Tittel: Sv: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: Panoktober 30, 2009, 16:23:55 pm
Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg har ihvertfall lest litt om logikken bak Z-staget (kompensasjonsfjæra) som kom på Bobla sent på 60-tallet - dette har med stivhet å gjøre.

Enkelt sagt gjorde VW fjæringa bak mykere, mens de beholdt stivheten foran. I sving overføres derfor mer krefter til forakselen, og bilen blir mer understyrt. Z-staget slår inn ved full belastning/tungt lasta bil for å beholde kjøreegenskaper, og nok også for å temme litt av de verste camber-endringene bak. Det er altså ikke en kreningsstabilisator som sådan, da poenget nettopp var at bilen skulle være mykere bak.


Tittel: Sv: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: tmatreoktober 31, 2009, 11:37:37 am
Sjekke denne trånden, Mange gode forklaringer der
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619
 (http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619)



Tittel: Sv: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: Kjell Roaroktober 31, 2009, 12:35:52 pm
Sjekke denne trånden, Mange gode forklaringer der
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619
 (http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619)



Bra link!  Blei sittende å lese en stund der, gitt! :)


Tittel: Sv: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: JTWEmars 04, 2010, 20:34:41 pm
Foran -

Når bilen presses mot bakken blir

Foran:
Camber - mer negativ
Toe-in - øker
Caster - minker

Bak:
Camber - mer negativ
Toe-in - øker

Korrekt?



Tittel: Sv: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden
Skrevet av: JTWEmai 11, 2010, 19:17:51 pm
Hvordan bestemmer man de "optimale" hjulvinklene for sitt oppsett?

Kan kanskje noen anbefale noen bøker om hjuloppheng/styring/chassis oppsett?