Tittel: 1600 - 1641 Skrevet av: Bj?rn på oktober 30, 2009, 23:39:34 pm Hva må en gjøre for å få en 1600 motor til å bli 1641? Tenker med tanke på "Top end rebuild kit 1641cc" til unneberg. Noe mer som må gjøres enn å "hive" det sammen?
Eller hva burde gjøres for å få det best mulig ? Vurderer å kjøpe dette til 1600'en i bilen nå. Eventuelt bruke kittet på en 1300 blokk? - Bjørn Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Stein.H på oktober 30, 2009, 23:46:27 pm Går fint det bytter bare sylindere og stempler ;) Men for litt bedre flow ville jeg nok porta toppene litt,,
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Bj?rn på oktober 30, 2009, 23:51:00 pm Så det holder forsåvidt å kun kjøpe sylindre og stempler? Men vil det gå med orginale 1600-topper?
Bare å bruke org råde osv? Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: JTWE på oktober 30, 2009, 23:53:00 pm 1641 satsen er vel største originale overstørrelse til VW? - derav passer den rett i blokk og topp for 1584 motorer, men har tynnere vegger.
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Race-buggy på oktober 30, 2009, 23:58:25 pm .
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Bj?rn på oktober 31, 2009, 00:01:50 am Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?)
Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp? ::) Spør mye nå men :D Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Race-buggy på oktober 31, 2009, 00:05:16 am .
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: RuneL på oktober 31, 2009, 00:06:20 am Hvor mye er det egentlig å hente i en ombygging fra 1600 -> 1641 uten å endre annet enn sylinder og stempel, vil en ha merkbar endring?
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Race-buggy på oktober 31, 2009, 00:10:33 am .
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: janpotet på november 22, 2009, 00:27:27 am hva mer kan gjøres som "plug n play" ?
tenkte gjøre samma selv i løpet av vinteren. noen anbefaliger hva gjelder topper, gassere +++ ? og da gjerne ikke til hundre millioner milliarder kroner. :P Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: fatzy på november 22, 2009, 01:54:34 am Les her:
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37 Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: janpotet på november 22, 2009, 02:07:53 am Takker og bukker 8)
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: janpotet på november 22, 2009, 03:41:42 am følger opp med litt mer spm jeg gitt :'(
om man følger oppskriften her, så ender man opp med en motor som funker greit og leverer ca 70 - 80 hk? inbiller meg ikke at jeg får en løpsbil, men når man først skal overhale en motor der mange av hestene garantert står å beiter, så er dette er grei løsning? Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: ahelgemo på november 22, 2009, 12:19:22 pm Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?) Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp? ::) Spør mye nå men :D bytter ikke råder uten di er mye slitt. ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp må de freses opp ? Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: moon på november 22, 2009, 14:40:05 pm Jeg skulle også bytte stempel og silyndere på en 1300dp jeg hadde stående, som jeg skulle bruke i ghian mens jeg skal trimme den 1600 som jeg har i ghian idag .....det ene tok det andre :) har byttet alle lagrene inni motor ny kam byttet stempel og silynderer , glassblåst allt av blekk lakkert , litt krom detaljer og div annet nytt. var så lur at jeg ikke kjøpte slip in satser ::) så nå venter jeg bare på ny topper. Er fryktelig spent på om den kommer til å starte :) Men jeg har lært utrolig mye..... skal legge ut noen bilder når den er ferdig montert....
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: ronsk på november 23, 2009, 23:03:35 pm jeg kjører med 1680. fungert fint i sommer. nybygget. er engle 110 kam, stive ventilfjærer. portet og høvla toppene husker i hvor mye men tror det ble 41cc, vendehøyde 1mm på stempla :P og to doble 44 :)
Tittel: Sv: 1600 - 1641 Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 07, 2009, 09:26:53 am Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?) Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp? ::) Spør mye nå men :D bytter ikke råder uten di er mye slitt. ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp må de freses opp ? Nei det er ikke sikkert de må freses opp, dette vet man egentlig ikke før man åpner opp og ser, det er mange forskjellige løsninger. Jeg har flere typer liggende hjemme, men jeg inbiller meg at de nyeste 1300dp motorene er identiske med 1600dp bortsett fra sylindre, stempler, innsug og forgasser. Jeg mener nå uansett at det lureste er å begynne fra bunnen av, begynne å koste på en motor som man ikke vet noe om hvordan veivlagerbukkene har det, kan være en masse unødvendig jobb. La motoren være som den er og begynn på en annen en begynn å se på lagerbukkene og eventuelt linjeborring og så lagerbytte og så videre. Men så lenge motoren din går er det jo kjekt at den gjør det og så heller bygge en motor fra bunnen som blir skikkelig. |