VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: roskilde02 på november 09, 2009, 20:53:08 pm



Tittel: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 09, 2009, 20:53:08 pm
som det står i topic, raslingen kommer når jeg fks ligger i 4 gir og har litt trykk på motor og når jeg gir på i 1,2,3 gir da kommer også lyden. har stilt ventiler med 0,15 klaring.. har stilt tenning imens man har kjørt, men ingen endring, motor går ellers kanonfint, drar godt. 78 bay
noen tips på hva dette kan være?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Einicnovember 09, 2009, 21:34:01 pm
Tenningsbank?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 09, 2009, 21:52:34 pm
når det ikke blir forandring ved justering av tenning så tror jeg ikke det.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Kjell Roarnovember 09, 2009, 22:08:31 pm
Lager i dynamoen, kanskje? Men burde vel bråke til litt forskjellig tider, det gjorde fatterns. Kom og gikk litt, den lyden.

Eller sikkert noe helt annet.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 09, 2009, 22:17:21 pm
lyden kommer kun ved trøkk på motor, raslelyden går i takt etter turtall på motor...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: GeirHnovember 10, 2009, 00:00:40 am
Dukket lyden opp etter justering??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 10, 2009, 01:10:46 am
rådebank??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Kjell Roarnovember 10, 2009, 08:57:50 am
rådebank??

Ihvertfall typisk at rådebanklyden kommer ved belastning.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 13:16:27 pm
aldri hørt rådebank, banker vel mer da?? her rasler det i takt.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: BeetleBugnovember 10, 2009, 13:19:58 pm
Tenningsbank = som om du putter ris i en tom hermetikkboks og rister. Forekommer som regel når belastningen er størst. Feks ved påtrykk i 4de gir ved lave turtall.
Rådebank = dunkelyd som følger turtall uansett gir.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 13:22:03 pm
høres ut som ris....men detta er da ingen riskoker.... ::) :P


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Kjell Roarnovember 10, 2009, 13:48:18 pm
Tenningsbank = som om du putter ris i en tom hermetikkboks og rister. Forekommer som regel når belastningen er størst. Feks ved påtrykk i 4de gir ved lave turtall.
Rådebank = dunkelyd som følger turtall uansett gir.
Dunkelyd som kan følge turtallet, men kan også bare bråke under belastning, ihvertfall til å begynne med. Blir værre etterhvert.

Trodde forresten at 2l hadde hydrauliske ventilløftere?
Hadde problem med nedkjørt kam på en 80 mod. Det bråket og raslet litt.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 14:14:05 pm
kan det være at jeg kjører på 10-40 olje fra europris??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: 1303SSnovember 10, 2009, 15:31:09 pm
du kan jo prøve å måle oljetrykk å se om du har det så prøve 20/50olje m.STP oil treatment tilsatt å se om det blir mindre støy da.måtte du justere masse på ventilene når du justererte??.Kan jo være utslitt kamaksel.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 15:35:45 pm
etter litt nærmere titt så fant jeg dette... dette er nok en synder..
men hva er det som forosaker dette??låsene? det forekommer kun når motor er varm..er det eventuelt mulig å bytte låser uten å demontere topp?? ps, det er det hakket i fjærholder jeg sikter til

(http://i135.photobucket.com/albums/q128/roskilde02/Bilde001.jpg)

(http://i135.photobucket.com/albums/q128/roskilde02/Bilde002.jpg)


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Rikardnovember 10, 2009, 17:13:22 pm
Jeg kan ikke si at jeg helt klarer å se hva som er gæli ut ifra det bildet, hehe

Låser på ventiljusteringene?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 17:42:35 pm
ser du ikke det hakket i plata som holder fjæra, nr 2..?
men det ser ut som etter å hatt motor i gang med deksel oppe at det alikevel ikke er der. det er fysisk umulig at vippearmen kan slå nedi den plata som holder fjæra..


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Rikardnovember 10, 2009, 17:54:01 pm
Jo, nå så jeg det! hehe
Nei, det tviler jeg på at vippen har gjort, må være en skade fra tidligere...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 18:02:56 pm
hmm, jeg ble nesten litt gla når jeg så det når jeg tenkte, der har vi problemet...men neida..ska på jobb i morgen til fredag så jeg får ta en grundigere gjennomgang til helga..men bare kom med tips. det var en som tipsa om oljepumpa..noen som har trua på det?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: GeirHnovember 10, 2009, 19:48:21 pm
Hydrauliske løftere på denne eller??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 20:07:42 pm
trukke det..


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: ovaltnovember 10, 2009, 21:14:43 pm
ser du ikke det hakket i plata som holder fjæra, nr 2..?
men det ser ut som etter å hatt motor i gang med deksel oppe at det alikevel ikke er der. det er fysisk umulig at vippearmen kan slå nedi den plata som holder fjæra..
Det er mulig at ei av ventilstengene er fra en annen motor  ??? sjekk lengdene på dei, kan være et tips...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 21:34:35 pm
er alle støtstengene like, eksos og innsug?? jeg har nemlig hatt ut på den ene sia,kan det være noe der??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Rabbennovember 10, 2009, 22:31:38 pm
Støtstenger skal tilbake på samme plass som de kom i fra, bør ikke blandes. Men som du sier lenger opp, så har du justert ventiler så da bør vel lengden stemme på støtstengene der de står. Forutsetter selvsagt at du har justert ventilene riktig, dvs på kald motor og i riktig rekkefølge.

Jeg hadde nok sjekket tenning en gang til da det du beskriver minner veldig om tenningsbank synes jeg. Husk varm motor når du justerer og ikke se deg blind på "tall" når du justerer, bruk øra også :)


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 10, 2009, 22:57:38 pm
kan nok tenkes at jeg har justert helt leif...får se på det til fredag. håper det er jeg som har tulla det til.
men rent logisk, når knasten på kam er på motsatt side, (da er ventil stengt) uavhengi noe rekkefølge og justere den gjeldende ventil?
om det blir feil så vil jeg gjerne ha en forklaring på det.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 10, 2009, 23:51:04 pm
sitter det en hvit boks i motorrommet ved siden av tenningsmodul??

i så fall MÅ denne koples ut ved tenningsjuustering
og vakumslanger bortkoplet


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: cato®november 11, 2009, 23:11:25 pm
Du justerer både innsug og eksos når den akuelle sylinder skal tenne, og det er bare å rotere motor rundt til ventilene veksler på feks. syl  1, da kan du justere både innsug og eksos  syl 3 og vice versa.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02november 14, 2009, 18:35:28 pm
da er ventiler justert atter en gang så nå er lyden borte ;D men jeg føler nok for å få tak i noen som har god greie på det for å justere, så om det finnes noen her i distriktet så er det bare å gi lyd.. er det greit å bruke vekslingsmetoden?? veksler på 1 og da justere 4 osv??
neida, lyden er der fortsatt, kjørte bare ikke motor varm nok..


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Rabbennovember 14, 2009, 19:24:50 pm
Når motoren er kald, det vil si en god del timer etter at du har vært å kjørt, justerer du ventilene ved først og justere på sylinder 1, så vrir du reimhjulet 180 grader mot klokken og tar sylinder nr 2. Så vrir du den 180 grader til mot klokken og tar sylinder nr 3 og til slutt vrir du 180 grader til og tar sylinder nr 4.

Lønner seg med andre ord fort å sette merke på hva som er nøyaktig punkt for 180 grader :)

I tillegg er det nå dessverre slik at selv om du f.eks vrir motoren slik at rotor står akkurat i hakket for fordeleren, det vil si at da skal nr 1 i teorien være helt lukket, så er det teori og ikke nødvendigvis praksis etter noen år med forskjellige mekanikere, så en må se på vippearmene for å være sikker.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 03, 2010, 22:18:30 pm
nå har jeg kjørt en del og rasling er der fortsatt. byttet ALT av tennings deler, også byttet ut en sliten fordeler..
høres ut som det kommer fra området startkrans. rådebank kan iflg en motorbygger utelukkes.. noen ide på hva som kan rasle rundt startkrans området??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Tistlomai 04, 2010, 15:35:56 pm
Noko drit i clutchuset? trøstelager? gammal tørr simring rundt svinghjulet, eller so må du justera ventilane dine igjen


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Hot Owlmai 04, 2010, 15:47:50 pm
Sitter ikke bensinpumpa i bunnen der... ?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Jærvamai 04, 2010, 20:54:14 pm
Det hakket som er i ventilfjær-brikkene dine skal ikke være der uansett. Ved for lange støtstenger og justerkruen skrudd for langt ut kan vel dette skje. Ett eller annet galt med ventilmekanismen er det der i hvertfall...

Slikt spor i ventilfjær-brikken skal en del til for å få bare ved "ujusterte ventiler"...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 05, 2010, 16:05:34 pm
det hakket er på andre siden av der lyden kommer fra, og ventilen det gjelder er kontrolert flere ganger.
og jeg også trur det er noget fel med ventil systemet på høgre side


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 05, 2010, 20:30:05 pm
når jeg tar og beveger støtstanga inn i løfteren så er det samme lyd, så da kommer rasslinga derifra.
er det da utslitte løftere??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Tistlomai 06, 2010, 00:22:14 am
Eller for støtstanga


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Einicmai 06, 2010, 06:37:07 am
Trustelager til klutsj og starterdrev. Hvis raslingen kommer når motoren belastes hardt, kan du mistenke tenningsbank. Rasler det på tomgang er det nok mekanisk skrangel. Ventilmekanisme lager klikkelyd på tomgang.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 10:12:24 am
Eller for støtstanga

??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Hot Owlmai 06, 2010, 10:52:27 am
Utslitte hydrauliske løftere


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Dewilmai 06, 2010, 12:00:29 pm
Har sett noen motorer tidligere med løst svinghjul. Starteren kan jo også henge med svinghjulet hvis den ikke går tilbake...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 13:12:26 pm
det er mekaniske løftere, har fått ut alle på ene sia og den ene er (bulk) innover...så mulig den har gitt seg..


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 15:58:07 pm
da er de byttet på den ene sia..fortsatt rasling, men kanskje litt mindre..vanskelig å bedømme. ta de ut på andre sia også tenker jeg..
høres veldig ut som lyden når man dunker med støtstanga inn på løfter..
kan kam drive å tulle med sånn lyd??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: H-MEKmai 06, 2010, 16:26:18 pm
Hvor stor klaring er ventiler justert på? Sjelden du får lydløse støtstenger i en t4 med mindre du har nesten 0 i klaring.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 16:36:15 pm
0,15mm er målet...
men en sånn stygg rasling skal det nok ikke være.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Jærvamai 06, 2010, 17:21:09 pm
da er de byttet på den ene sia..fortsatt rasling, men kanskje litt mindre..vanskelig å bedømme. ta de ut på andre sia også tenker jeg..
høres veldig ut som lyden når man dunker med støtstanga inn på løfter..
kan kam drive å tulle med sånn lyd??

Er dette slike ELENDIGE løftere med løse plater inni ? Kjøpte et sett med slike løftere av Aaen en gang , og med de kan dette skje. Den plata som går ann og ta ut inne i løfteren "strekker seg" og til slutt ryker. Dette kan skje enten ved at den ikke tåler fjær-trykket , eller ved en eventuell feil i ventilmekanismen din som gjør at det stanger i mot.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 17:35:52 pm
nope, ser itte sånn ut. massive mekaniske løftere


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 06, 2010, 21:56:55 pm
bytta støtstenger på ene sia i stad, virker som lyden ble mindre...så da blir det bytting på andre sia over helga tenker jeg.
ser ut som kulene i endene er slitne i forhold til de på delemotor...noen som har vært borti at det kommer slitasje der??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 11, 2010, 15:18:04 pm
tok av vippearm akslingen igjen, og ser bedre etter... da ser jeg at ventil har fått juling der hvor armen dytter ned ventil..blåste igjennom armen og måtte bryke mer trykk for å blåse gjennom der i forhold til den andre...så nå er det satt på akslig og armer fra delemotor i håp om at det er der det ligger..
er det bra oljetrykk igjennom vippearm eller siger det bare gjennom??
teorien er at om armen ikke får olje til aksling så går dette tregt når det blir varmt..
er ikke helt sikker på om det var tett eller ikke, men jeg prøver nå detti.
bare vente til motor blir kald så jeg får justert igjen :-\


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Filip/puritymai 11, 2010, 18:35:47 pm
Husk at du bør vente over natta for å få motoren ordentlig kald, før du justerer ventiler da. Ellers risikerer du at de får feil klaring om du justerer til vanlig klaring.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: H-MEKmai 11, 2010, 18:39:12 pm
Husk at du bør vente over natta for å få motoren ordentlig kald, før du justerer ventiler da. Ellers risikerer du at de får feil klaring om du justerer til vanlig klaring.

Nåja..
Trenger nok ikke vente så lenge. Pleier å justere på 0,20 når motor er kald, og trang 0,15 når varm.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 11, 2010, 18:59:33 pm
skal den ikke ha 0,15 kald??
men kan det være at ventilen er skeiv og at stempel slår den oppatt?? for i teorien så kan stempel stenge ventil om den står oppe og lukke før neste insugsrunde??


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: GeirHmai 12, 2010, 22:40:24 pm
Tanken er vel at det ALLTID skal være klaring når motoren er varm, og tilogmed når den er kjempevarm.
Om den er 0,10 eller 0,25 kald så er det uint. Det skal stemme når motoren går og ikke når den står.
Tipper 0.15 kald er det VW fant ut i sin tid. Med BARE originale deler så stemmer nok dette.
Ventilen må plass i setet sitt for å avgi varme til toppen og forhindre brente seter/ventiler.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 13, 2010, 14:47:23 pm
oioi
(http://i135.photobucket.com/albums/q128/roskilde02/DSC00101.jpg)
(http://i135.photobucket.com/albums/q128/roskilde02/DSC00102.jpg)

fant ingen løse deler inni der når jeg tok av og stempel ser helt fint ut...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Filip/puritymai 13, 2010, 16:26:48 pm
Mistet ventilsete ja, ikke uvanlig på 2.0 literene det...


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 13, 2010, 16:50:23 pm
mistet ventilsete?? kan det tas av?


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Filip/puritymai 13, 2010, 17:08:58 pm
De skal vel normalt ikke kunne tas ut eller falle ut uten videre nei. Men du ser klart på det nederste bildet at ventilsetet enten er helt borte, eller har blitt banket langt inn i toppen. Ventilen sitter jo mye dypere enn de andre.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 13, 2010, 17:32:12 pm
tok ut en ventil som dere ser....fulgte vel med en del som egentlig sku sitti i toppen....gjør ialle fall det på de andre.
denna har fått litt juling denna og, den har sprekki i ene enden, men ingen ''løse'' deler

(http://i135.photobucket.com/albums/q128/roskilde02/DSC00103.jpg)


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: Filip/puritymai 13, 2010, 17:35:49 pm
Det som fulgte med ut var styringen til ventilen. Det sammen med mistet sete er nok grunnen til ulydene du har hørt! Setet har sikkert blitt banket i småbiter og forsvunnet ut eksosen. Ser tydelige tegn på at noe har rota rundt inni forbrenningskamrene, alle de hakkene og merkene.


Tittel: Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
Skrevet av: roskilde02mai 13, 2010, 21:51:42 pm
da kan jeg vel si at denne saken er løst...får se når jeg får satt alt i sammen igjen. bytter topp, stempelringer og sliper ventiler..+ pakninger i samme slengen.