VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: sveinongen på november 12, 2009, 12:09:38 pm



Tittel: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: sveinongennovember 12, 2009, 12:09:38 pm
Den ene forgasseren på min CJ type 4 motor har en "boks" med en motstand inni på 65 ohm , noen som vet hvilken funksjon denne har? er det noe styring av luft/vakum?

Denne motstanden er foresten ødelagt og trenger ny, noen som vet hvor det er mulig å få tak i ny?

Sveinung R.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Solex 32-34 forgasser
Skrevet av: sveinongennovember 13, 2009, 20:57:14 pm
Er det ingen som vet hva denne gjør og omdet er mulig å få tak i ny?

denne "boksen" den ligger i er  sølvfarget og er ca 3 x 6 cm stor og sitter på venstre forgasser


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: roskilde02november 14, 2009, 00:24:11 am
kan ta en titt på min cj motor og se om det er mulig å finne ut...ska jobbe med den i morgen, sikkert noen som vet det her inne.


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: Bjørnarnovember 14, 2009, 00:49:42 am
Termostartventil kalles delen du tenker på. Den skal øke bensinmengden ved kallstart. Har ikke peiling på hvor du kan få tak i en ny. Samba?

edit: delenr: 021129052A


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: sveinongennovember 14, 2009, 06:54:33 am
Termostartventil kalles delen du tenker på. Den skal øke bensinmengden ved kallstart. Har ikke peiling på hvor du kan få tak i en ny. Samba?

edit: delenr: 021129052A

Er det da slik at når motstanden som ligger der inni blir varm så gjør den at ventilen stenger?

Og vis den nå eg deffekt vil ventilen være åpen hele tiden som igjenn gir økt drivstoff forbruk?

Mvh Sveinung R.


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: Bjørnarnovember 14, 2009, 09:54:44 am
Riktig! Mener å huske at det står ei bimetallfjær i kontakt med denne motstanden slik at når bimetallet blir oppvarmet, vil den stenge kanalen som går gjennom den. Vær obs på de to små O-ringene som står mellom denne og forgasserhuset, hvis du skal av med den.


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: sveinongennovember 14, 2009, 10:19:40 am
Riktig! Mener å huske at det står ei bimetallfjær i kontakt med denne motstanden slik at når bimetallet blir oppvarmet, vil den stenge kanalen som går gjennom den. Vær obs på de to små O-ringene som står mellom denne og forgasserhuset, hvis du skal av med den.

Det stemmer det ja, oringene som står/stod der er morkne og ødelagt, tror det er vanskelig å få tak i nye deler eller?

Mvh Sveinung


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: Bjørnarnovember 15, 2009, 00:59:01 am
Så små dimmensjoner som det er på disse O-ringene tror jeg det kan bli vanskelig å få tak i, men er du litt forsiktig så tror jeg du kan komme langt med de gamle og litt pakningstoff rundt de.


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: 1303SSnovember 15, 2009, 18:54:32 pm
har en sånn liggende


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: sveinongennovember 15, 2009, 18:57:47 pm
Kan jeg kjøpe? ;D ;D


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: Dag Lnovember 15, 2009, 19:36:52 pm
Har en Solex 32-34 liggende om du trenger deleforgasser.

PS: Det er ikke de jeg la ut her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19082.0.html  men en annen jeg har i hylla... ;)


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: Boblundnovember 16, 2009, 22:23:10 pm
Denne var defekt på min cj motor også. Da tok jeg å demonterte den og tettet hullene i den med lim og satte den på igjen og bilen starter og går helt fint. Sikkert ikke optimalt men det virker. Den starter lett uansett temp. men bruker mindre bensin.


Tittel: Sv: Ukjent del på Solex 32-34 forgasser?
Skrevet av: sveinongennovember 17, 2009, 18:12:40 pm
Termostartventil kalles delen du tenker på. Den skal øke bensinmengden ved kallstart. Har ikke peiling på hvor du kan få tak i en ny. Samba?

edit: delenr: 021129052A

Har nå studer denne Termostartventilen nøye og fikk loddet på noen ledninger på motstanden for å teste,

Koblet til et batteri på 12V på motstanden i romtemperatur og tok målinger underveis
Etter 1 minutt steg temperaturen til 53 grader
2min: 68
3min: 75
og etter 5 minutter kom den opp i 84 grader og var ganske stabil der.

Slik jeg forstod det under testen så er Termostat ventilen Normalt stengt og vil åpne når tenninga skrus på og motstanden blir varm,  slik jeg ser det så styrer den noe vakum eller luft for det kan ikker være bensin inne der fordi den boksen ventilen ligger i ikke er tett som dere ser på bildet.