VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: tovwair på februar 10, 2008, 19:37:18 pm



Tittel: Lettet svinghjul
Skrevet av: tovwairfebruar 10, 2008, 19:37:18 pm
Hvor mye kan man lette svinghjulet uten at det blir problemer?Og hvor skal man dreie bort...?


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: Lasse `65februar 10, 2008, 19:48:17 pm
Skal du ha det på 1680??

Husk at motoren din kan virke mer "nervøs" når du letter svinhjul. Tror også dreiemomentet ditt blir litt bedre
med org svinghjul


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: tovwairfebruar 10, 2008, 20:03:11 pm
Syns persolig det høres litt tøft ut med "nervøs" tomgang. ;D Men ikke hvis det går utover prestasjonen.Så best å bare la det væra...?


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: Lasse `65februar 10, 2008, 20:24:22 pm
Syns persolig det høres litt tøft ut med "nervøs" tomgang. ;D Men ikke hvis det går utover prestasjonen.Så best å bare la det væra...?

Tror ikke du henter veldig mye på dette på en slik motor du har tenkt på, hvis det er den du snakket om i annen tråd?


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: tovwairfebruar 10, 2008, 20:37:30 pm
Trur j skal bygge en 1776.


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: tovwairfebruar 10, 2008, 21:34:13 pm
Noen flere som har erfaring med å lette svinghjul?


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: Low67februar 11, 2008, 08:27:03 am
Blir kjappere ved "rusing"
Bilen blir et par kilo lettere
Og Hk og moment blir vel tilnærmet det samme som ved org tyngde.

Jeg kjøpte nytt. 3 kilo lettere(tror jeg) og ferdig for 8 stift. kom på under 1000 lappen..


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: Hot Owlfebruar 11, 2008, 09:17:10 am
Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: Lasse `65februar 11, 2008, 10:39:58 am
Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.

Beklager mitt innspill. Var skråsikker på at du ikke fikk så mye utbytte av letting på en liten motor.  :-\


Tittel: Sv: Lettet svinghjul
Skrevet av: tovwairfebruar 11, 2008, 21:55:44 pm
Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.
Trur på deg jeg. ;D Takk for fint svar.