VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på november 29, 2009, 01:57:29 am



Tittel: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 29, 2009, 01:57:29 am
Type 1 råder.
varierer sikkert fra produsent til produsent
men hvor mye lettere er
f.eks en
CB H-beam (std lengde)
mot
en original type 1 råde?

inkl bolter/muttere


Tittel: Sv: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: rallybugsnovember 30, 2009, 21:46:53 pm
Det finnes forskjellige vekter på std råden Brun og Hvit fra 580 til 588 gram og grå og sort fra 592 til 600 gram , en CB H profil råde veier ca 560 gram og ca 570 gram til 2" Chevy lager , skal du ha super lette råder må du bruke Pauter Titan råder.


Tittel: Sv: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: super beetlenovember 30, 2009, 21:55:49 pm
etter min vekt så veier orginal råden 600.8g og CB H-beam råden veier 575.7 men dette var 5.5"


Tittel: Sv: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 30, 2009, 22:30:39 pm
ok takk
trudde det var litt større forskjeller altså 


Tittel: Sv: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 23, 2010, 20:05:48 pm
pauter  5.4" type 1 VW journal 590 g

http://www.pauter.com/volkswagen.htm




Tittel: Sv: H-beam vs I-beam vekt type 1
Skrevet av: JTWEjuni 23, 2010, 20:30:52 pm
14 275 m/s2 er stempelets maks akselerasjon med 69mm slag, 5,5" råde og maks 5500 RPM.  (regnet ut med en nett-kalkulator)

Pr gram utgjør da dette en kraft på 14.3 N, 25gram resulterer da i 357 N.

Øker turtallet får man jo en enda større økning; 8000RPM gir en kraft pr gram på 30.2N, ved 25g  755 N eller 75kg.

Dette blir jo litt feil da stempelet og råden ikke følger hverandre helt, men i området rundt maks/min posisjon så er de ganske like.
Hvordan massen er plassert vil jo også ha noe å si mtp at ene enden følger en sirkelbane og andre enden en nesten linær bevegelse.
Men en pekepinn er det likefullt...