VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Ronny S Bakkane på desember 07, 2009, 09:17:47 am



Tittel: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 07, 2009, 09:17:47 am
Har kjøpt en porsche brann pumpe.
skal bygge den om slik at den passer til bil.
Har noen tips om hva som må gjøres.
Tenning,svinghjul,??

skal i min speedster


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: BeetleBugdesember 07, 2009, 10:04:54 am
Mye rimeligere å kjøpe en brannslukker som du kan feste foran en plass. Du trenger ikke modifisere tenning eller svinghjul og heller ikke bekymre deg for lavt turtall.

Mvh
BB


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: øysteindesember 07, 2009, 13:45:37 pm
Forgasser
exsosanlegg
kjøleblikk
fordeler
coil
svinghjulet treng du vell ikje bytte kommer ann på vilken modell du skal ha den i.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: schwalbenschwanzdesember 07, 2009, 14:13:10 pm
- Svinghjul trenger ikke byttes. Passer med 6v vw starter. Clutchlamel må byttes(standard vw passer)
- Fordeler bør byttes (standard vw passer)
- Eksos trenger ikke byttes. Må bare sveise på et enderør
- Forgasser bør byttes (standard vw passer på innsuget med litt filing og tilpassing)
- Kjøleblekk må tilpasses.

Hvis du skal bruke 12 volt, er dynamoen et problem. Her passer ikke 12v dynamo hverken fra vw eller 356.
12v dynamo til disse pumpemotorene finnes, men er vansklig å få tak i.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 07, 2009, 14:32:33 pm
Skal du ha "normal Porsche"-ytelse og ikke "VW30HK"-ytelse...må du bytte kamakselen også.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 07, 2009, 14:44:41 pm
Det er 1680 ccm
med 54 hk står det på en plate montert på vifte huset
Har lyst til og ha 12 v anleg på den,men den porsche starteren med porsche 901 gear kasse treffer ikke sving hjulet
Har tatt av sving hjulet og prøvd wv svinghjul men det passer ikke på,må dreies av 

HMMM ???


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Race-buggydesember 07, 2009, 14:57:25 pm
.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Hot Owldesember 07, 2009, 14:58:41 pm
En brannpumpe er laget for å gå på et turtall...  en bil bør være litt mer fleksibel.
Noen er strålende fornøyd med stasjonær karakteristikken i bil og, men jeg ville vel hatt en Porsche karakteristikk i en "Porsche"?
 


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Kjell Roardesember 08, 2009, 07:37:36 am
Motorommet bør modifiseres, hvis du ikke vil ta ut motoren hver gang du skal justere ventiler. Toppene er større.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 08, 2009, 08:25:44 am
Takk for det.Men den skal i min porche speedeter(replica)
Jeg holder på og bygge,Mye jobb ;)
og der er det mere plass

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,13221.0.html


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: tmatredesember 08, 2009, 22:15:35 pm
Her er link til min tråd om denne denne type motor.
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65.20
Manglet en del blikk jeg , så det ble en del jobb å lage nytt.
Er nok en del enklere til speedster ja.

Det er 356 A/B topper med små innsug kanaler og små ventiler i denne.
Mine cylindere var litt tæring i, så jeg kjøpte nye AA performance med høyere komp.
Disse er tilpasset 356 C og SC motorer som har en annen vinkel på forbrenning kammer. Må enten endre vikel på toppene eller shimse under cylinder om du skal bytte til 1720 cylindere. Jeg tilpasset forbrenningskammer og portet innsug og eksos kanal

Om kammen er så mye slappere vet jeg faktisk ikke har ikke funnet noen dokumentasjon på det.
Jeg kjøpte en webcam 280 grader og remaskinerte ATE løftere

Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Jeg kjøpte Solex 40 gassere doble gassere fra en Porsche 912.
Er mange som heller monterer 40 mm weber da de ikke får justert Solex'ene.
Mine virker tight og fine så jeg håper de virker bra

Motoren min står klar i motorbukk, så jeg kan ikke si noe om hvordan den går
Girkasse er nå ogs klar, så det blir montering en gang over nyttår - i god tid før sessongen 2010 :-)

Lykke til med ditt prosjekt :-)


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 09, 2009, 00:21:39 am
http://www.356a.com/industrial.htm

http://www.importperformanceparts.net/imports/webcam-porsche.html



Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Notch67desember 09, 2009, 04:09:55 am
Har også 2 brannpumpemotorer som skal bygges om. Så vidt jeg forstår går ikke 6V svinghjul dypt nok i 901 kassa. 12V svinghjul stikker dypere, som i tidlige 912. Correct me if im wrong. 12V dynamo fra 912 har samme diameter som 6v dynamo. Tror jeg da. Har akkurat begynt å undersøke selv, så hva med å samle alle fakta i 1 tråd. Mange Porsche pumper på auksjon hos forsvaret for tiden, så det blir vel flere som skal bygge om.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 09, 2009, 08:56:52 am
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: schwalbenschwanzdesember 09, 2009, 10:02:02 am
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.

Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Oval57desember 09, 2009, 10:13:33 am
En brannpumpe er laget for å gå på et turtall...  en bil bør være litt mer fleksibel.
Noen er strålende fornøyd med stasjonær karakteristikken i bil og, men jeg ville vel hatt en Porsche karakteristikk i en "Porsche"?
 

Har du noen dokumentasjon på dette? Er det ikke kult med "stasjonær-bil"? Det er helt sikkert derfor dansken kjøpte så mange motorer, og engelske 356-eiere er så kåte på de motorene, fordi de har et jorde som trenger å vannes i ny og ne - og da er det kult at vannpumpa også går med Porsche-motor?


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Pandesember 09, 2009, 10:37:36 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 09, 2009, 10:49:27 am
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.

Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik

Det tror jeg ikke noe på...

Jeg har selv bygget om en 356-motor til 12v på denne måten og jeg nekter å tro at industrimotorene har annen plassering på oljekjøler/viftehus og/eller veivaksel/reimhjul....enn bilmotoren. Da har du gjort noe annet feil...knotet med reimhjul eller tulle-vifter eller ett eller annet.

En EBay-kjøpt, original 12v Porsche 912-dynamo er bolt on på en industri-356-motor - det er jeg sikker på.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Splitboydesember 09, 2009, 11:03:59 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 09, 2009, 11:17:04 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)

Splitboy...du kjører jo med en slik motor hver eneste sommer... har du gjort noen inngrep i long blocken din? Topper, porting, ventiler, kamaksel?? Hvis ja/nei - hvordan fungerer dette i praksis?


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Splitboydesember 09, 2009, 11:18:50 am
En brannpumpe er laget for å gå på et turtall...  en bil bør være litt mer fleksibel.
Noen er strålende fornøyd med stasjonær karakteristikken i bil og, men jeg ville vel hatt en Porsche karakteristikk i en "Porsche"?
 

En 356 A skal ikke varves over 4500 omdr/min...samme som pumpemotoren....

Enig i at det er helt meningsløst å ha en urørt pumpemotor i en bil....hvem vil vel ha godt bånndrag? En motor som med letthet drar i gang på 2. gir i rushen når man ikke får stoppet opp og jekket den ned i det usynkroniserte 1.giret....? Bare tull.... ;)

Jeg skal huske å minne "industrikammen" min på at den ikke funker på vei.....neste gang jeg igjen bruker den til Bergen, Oppdal, Mantorp eller er på AutoBahn på vei til Hessich Oldendorff.....  ::)



Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Pandesember 09, 2009, 11:22:52 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)

Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller :) Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Splitboydesember 09, 2009, 11:29:49 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)

Splitboy...du kjører jo med en slik motor hver eneste sommer... har du gjort noen inngrep i long blocken din? Topper, porting, ventiler, kamaksel?? Hvis ja/nei - hvordan fungerer dette i praksis?

Ingenting er gjort. Long blocken brukes "as is". Jeg kjører standard 6V coil, to dobble Zenith 32, 009. Og det er en veldig brukervennlig motor. Jeg bytter olje og Fram-filter hvert år - og det er det...

Har aldri målt HK, kunne vært interessant. Men jeg tror nok at det ligger mellom 60 og 70...? Jeg tror at en mildt trimma 1600 nok ville dradd fra meg fordi den kan dras lengre på turtallet....DET er det nok ikke tvil om. Så det koker jo ned til hva man vil ha....

....Og om lysten til å stille på stripa på SCC en gang blir så stor at jeg virkelig får sett hva den er god for....?  :D


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Splitboydesember 09, 2009, 11:35:00 am
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)

Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller :) Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene.
Og så er det jo alltid et mål i seg selv at ting skal være mest mulig originalt også....har jeg hørt det snakkes om i 6V garasjen...  ;)


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Oval57desember 09, 2009, 11:51:04 am
@ Splitboy; du kan få låne en 050-fordeler av meg i fra en "ekte" Porsche 356-motor som har sittet i en "ekte" 356. Da kan du jo måle forskjellen.

Jeg har kjørt og sittet på med Splitboy sin 56 så mye at jeg veit hva den er god for. Den er dessuten "tunet" og justert av en av de store motorgutta her til lands. "Mysen-mafiaen" setter selv inn disse "ubrukelige" pumpemotorene i sine biler. Snodig at så mange mennesker har blitt lurt til å tro at dette er ukurante motorer. De er jo kjøpt og solgt over hele Europa til VW og Porsche-entusiaster, samt bønder og andre som har behov for litt lensing eller vanning.

I følge ett innlegg lengre opp her er det bare bonden som ikke har blitt lurt :D


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: schwalbenschwanzdesember 09, 2009, 12:24:07 pm
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.

Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik

Det tror jeg ikke noe på...

Jeg har selv bygget om en 356-motor til 12v på denne måten og jeg nekter å tro at industrimotorene har annen plassering på oljekjøler/viftehus og/eller veivaksel/reimhjul....enn bilmotoren. Da har du gjort noe annet feil...knotet med reimhjul eller tulle-vifter eller ett eller annet.

En EBay-kjøpt, original 12v Porsche 912-dynamo er bolt on på en industri-356-motor - det er jeg sikker på.

Splitman; Jeg er klar over at du er en av dem som kan mest om gammel VW og Porsche i Norge.
Men å overbevise meg om at disse dynamoene er like lange det kommer du aldri til å klare.

Bildet viser en øverst en dynamo fra en 1680 Porsche industimotor, nederst en vw dynamo


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Hot Owldesember 09, 2009, 13:03:34 pm
.....Yes, you gotta overhaul 'em and replace the Cast Iron Cam Followers and the low-compression big bore kit the Industrials have, and the funky flywheels with the starter ring gear teeth on in a different plane, but having only 100 or so hours on 'em, the Industrial's major internals are like NEW! Primo. The finest fodder for fantastic street/race engines money can buy.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Hot Owldesember 09, 2009, 13:21:08 pm
En brannpumpe er laget for å gå på et turtall...  en bil bør være litt mer fleksibel.
Noen er strålende fornøyd med stasjonær karakteristikken i bil og, men jeg ville vel hatt en Porsche karakteristikk i en "Porsche"?
 

Har du noen dokumentasjon på dette? Er det ikke kult med "stasjonær-bil"? Det er helt sikkert derfor dansken kjøpte så mange motorer, og engelske 356-eiere er så kåte på de motorene, fordi de har et jorde som trenger å vannes i ny og ne - og da er det kult at vannpumpa også går med Porsche-motor?

Jeg vet ikke om du har prøvd det, men motorene kan deles og deler kan byttes ut med annet...  kan det forklare noe av populariteten blant folk på jordet?


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Hot Owldesember 09, 2009, 13:33:09 pm
Jeg skal huske å minne "industrikammen" min på at den ikke funker på vei.....neste gang jeg igjen bruker den til Bergen, Oppdal, Mantorp eller er på AutoBahn på vei til Hessich Oldendorff.....  ::)

Ingen har sagt noe om "funker", men det JEG sa var at det kan være en annen karakteristikk på kammen, for at motoren for eksempel skal levere mer moment, siden man kun har ett gir på pumpa.

En kam er motorens personlighet.... enkelt fortalt

Dette er blitt diskutert opp og ned i mente på Svenske forum, der har jeg lest at de har egne kammer. Det kan være feil selvfølgelig, men dette er vel strengt tatt som å diskutere wankel motor likevel...


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: tmatredesember 09, 2009, 14:34:55 pm
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.

Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik

Det tror jeg ikke noe på...

Jeg har selv bygget om en 356-motor til 12v på denne måten og jeg nekter å tro at industrimotorene har annen plassering på oljekjøler/viftehus og/eller veivaksel/reimhjul....enn bilmotoren. Da har du gjort noe annet feil...knotet med reimhjul eller tulle-vifter eller ett eller annet.

En EBay-kjøpt, original 12v Porsche 912-dynamo er bolt on på en industri-356-motor - det er jeg sikker på.

Splitman; Jeg er klar over at du er en av dem som kan mest om gammel VW og Porsche i Norge.
Men å overbevise meg om at disse dynamoene er like lange det kommer du aldri til å klare.

Bildet viser en øverst en dynamo fra en 1680 Porsche industimotor, nederst en vw dynamo

http://www.356registry.com/techinfo/repair/6-12volt-index.html


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: tmatredesember 09, 2009, 14:56:55 pm
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det
Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009

Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor.

En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år....  ;)

Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller :) Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene.

Er nok den avdøde Harry Pellow eller The Maestro som han også ble kalt du tenker på
Web siden er også død nå? www.hcpresearch.com/
Ellers finnes det sikket bedre ekspertise i Tyskland, men språket deres er så vanskelig :-)


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Hot Owldesember 09, 2009, 15:02:30 pm
Du finner alt fra Harry her:
http://maestroslibrary.com/


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Splitboydesember 09, 2009, 15:20:05 pm
Jeg skal huske å minne "industrikammen" min på at den ikke funker på vei.....neste gang jeg igjen bruker den til Bergen, Oppdal, Mantorp eller er på AutoBahn på vei til Hessich Oldendorff.....  ::)

Ingen har sagt noe om "funker", men det JEG sa var at det kan være en annen karakteristikk på kammen, for at motoren for eksempel skal levere mer moment, siden man kun har ett gir på pumpa.

En kam er motorens personlighet.... enkelt fortalt

Dette er blitt diskutert opp og ned i mente på Svenske forum, der har jeg lest at de har egne kammer. Det kan være feil selvfølgelig, men dette er vel strengt tatt som å diskutere wankel motor likevel...


"Alle" mener det, og "alle" har hørt at det er sånn....jeg skulle bare ønske at noen kunne vise meg et bilde som viser forskjellige delenumre, eller en katalog som viser at det er forskjell...er så utrolig masse meninger og så lite fakta....  ;)

I tillegg til 1600S som ga 75 hester, leverte Porsche på slutten av femtitallet (55-57) også 1500 (55hk) og 1600 (60hk), såkalte "ladies", etter sin snille gange....
Gitt en effektiv produksjon og pengebesparelse, er det i mitt hode mer naturlig at Porsche i industrimotorene brukte allerede eksisterende deler istedenfor å lage noe nytt....f.eks. fra en av de motorene nevnt over (vet at det er forskjeller i ventiler mellom "S" og vanlig)....

At pumpemotorene ble satt sammen med en "enklere/snillere" spec, kan godt være mulig....men kan ikke skjønne hvorfor ikke skulle kunne bruke noe av det de allerede hadde laget til gatebruk....

...det er jo en trinnløs "gassvaier" på pumpene også...så helt uten turtallsendringer er de vel ikke...?  ;)

***
Men samtidig må det sies at dette IKKE er en "rett-inn" enkel løsning i bobla...er ganske mye knot og tilpasning for å få det til å passe, og innen den er "gate-klar" har du mest sannsynlig brukt mer penger enn om du skulle bygd en trimma 1600 med mer hester....


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 09, 2009, 16:03:11 pm
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.

Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik

Det tror jeg ikke noe på...

Jeg har selv bygget om en 356-motor til 12v på denne måten og jeg nekter å tro at industrimotorene har annen plassering på oljekjøler/viftehus og/eller veivaksel/reimhjul....enn bilmotoren. Da har du gjort noe annet feil...knotet med reimhjul eller tulle-vifter eller ett eller annet.

En EBay-kjøpt, original 12v Porsche 912-dynamo er bolt on på en industri-356-motor - det er jeg sikker på.

Splitman; Jeg er klar over at du er en av dem som kan mest om gammel VW og Porsche i Norge.
Men å overbevise meg om at disse dynamoene er like lange det kommer du aldri til å klare.

Bildet viser en øverst en dynamo fra en 1680 Porsche industimotor, nederst en vw dynamo

Dette var ikke en kamp om hvem som vet mest.. den kommentaren må du selv stå for. Det er veldig mange som kan mye mer enn meg om mye av dette, la det være helt klart. Og kanskje tar jeg feil her også... Spørsmålet er altså: "Er det en bolt-on konvertering å bytte fra indsutri-6v-dynamo til bil-12v-dynamo" i en slik ombygging. Og mitt svar er JA. Men svaret er mye lengere enn en dynamoaksel alene..

Avstanden mellom viftereim og oljekjøler(viftehus) bestemmes av mye mer enn bare netto lengden på dynamo... både viftegeometri, veiv-reimhjul og dynamo-reimhjul spiller inn. Jeg har gjort konverteringen 6til12 på en bilmotor og kan fortsatt ikke samtykke i at avstanden mellom viftehus og veiv-reimhjul er annerledes på bil vs industrimotor....og ergo at en slik dynamo konvertering er bolt-on også på en industrimotor.

Men...gi meg litt tid til å ut i verkstedet, så skal jeg også backe opp med bilder.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: tmatredesember 09, 2009, 16:15:12 pm
Da jeg bygget min lette jeg i timevis etter info om kam og løftere.
Det skrives mye på ulike forum om at løftere er av dårligere kvalitet og at kam'ens karakteristikk  ikke er egnet for bil.

Jeg byttet til slutt kam og løftere, og valgte en 280 grader for litt mer effekt
Men når jeg sammenligner knastene på kammen jeg tok med en 1300 kam jeg hadde liggende er de nokså like
jeg TROR derfor at industri motren kjører en helt vanlig 356 A/B/C kam som denne:
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/smart/more_info.cgi?pn=616-105-105-00-M260&catalog_description=Camshaft%2C%20Stock%20Grind%20w%2Fo%20gear%2C%20356A%2FB%2FC%20%281950-65%29
Kunne ikke se noen forskjell på løfterene heller jeg :-)

Det jeg tror mange sier på de ulike forum.. uten at de vet det..
Kammen er ikke lik som SC og Super 90... så om du skal opp i effekt må du også bytte kammen
Mener SC kammen er ca 270 grader

Men som et alternativ til 36 hesteren i en gammel VW må industri motoren uten store modifikasjoner være perfekt.
Ser godt ut også :-)


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 10, 2009, 07:53:08 am
Takker for mye bra respons ang mitt spm
er fortsar ikke helt sikker hva jeg skal gjøre
for og få den til og  passe 12v generator


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 10, 2009, 11:47:59 am
Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller :) Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene.

009 fordeler gir aldri optimal tenningskurve uansett.

jeg tror denne kam'en funker fint.
det att den skal lage mer moment.... betyr jo ikke att den ikke fungerer heller tvert i mot.
HK er jo regnet ut fra en enkel formel:

Nm x turtall/7023

det betyr jo bare i praksis hvis den produserer litt mere moment på lavere turtall , att hestene kommer på ett litt lavere turtall og kanskje over en litt bredere periode.
det nevnes 54hk ved hvilket turtall?
finnes det noen Nm tall ved ett gitt turtall tilgjengelig for denne motor??


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Oval57desember 10, 2009, 12:07:08 pm
Jeg ser at trådstarter tar for seg tilpassing i en Speedster Replica. Siden det er mange som også spør om montering i en VW Type 1 vil jeg presisere at det er en del utfordringer å få den tilpasset.
Jeg har kun erfaring med 63 og eldre og 6V.
Mitt mål med min 356-motor er å få den til å se ut som en 356-motor. Derfor har jeg kjøpt inn viftehus med stag, oljekjøler, forgassere, innsug m.m. Viftehuset med stag må tilpasses Type 1 p.g.a. gasswire. blekket over bakre del av motor må tilpasses, blekk over sylindre må tilpasses, blekk foran motor må tilpassses, og likeså eksospotta. I tillegg må varmeboksene bygges om, det sitter kun J-pipes på pumpemotoren. Og som om ikke det er nok må du frisere litt på undersiden av støtfangerbrakettene. Vil du det på din bil? Reimhjulet som sitter på er ganske så stort, og du vil kanskje ha et originalt fra Porsche? Det koster. Om man skal bruke midtmontert innsug kan man f.eks. se på HotShop sin motor som de har fått bygd av andre. Da slipper man selvsagt billigere unna.

Alt dette tar tid, koster penger og er en del fikling. Derfor er det greit å ta med seg i regnestykket også. Jeg betalte ca. 5.000,- kr for viftehus, 32 Zenith inkl. repsett, innsug og koblinger til Fram-filter. I tillegg har jeg kjøpt div. repsett og eksospakninger, oljepakninger, filter m.m. i fra Stoddard. Så noen enkel og beint frem billig og grei måte for å sette pumpemotor i bil finnes ikke. Deleprisene på Porsche-deler skal man heller ikke kimse av.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Soddlidesember 10, 2009, 21:24:43 pm
Underholdende tråd det her :D :D :D

Jeg vet iallefall at Porsche Classic kjøper opp Porsche industrimotorer for å bruke deler under restaurering/overhaling av 356/912.
http://www.porsche.com/uk/accessoriesandservice/classic/garage/
De delene som er like på industri vs bilmotorer er helt like også kvalitetsmessig.
Og ja en 009 fungerer dårlig på en 912 iallefall (616 motor)

Mitt tips er, bygg om industrimotor og putt i speedster replican du...det ser iallefall mest riktig ut.
Men det koster mye iforhold til å bygge en vw motor.

En nyttig link:

http://www.356a.com/engine_identification.htm



Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 11, 2009, 07:21:33 am
Takk for det,
regner med og bruke noen kr på den,
bygger bare for morro så prisen er ikke så nøye,ser på det som hobby
og jeg tror jeg får i gjenn meste parten av kr hvis jeg selger den
Det er i alle fall det jeg sier til kona,He HE

her er noen av de andre pumpene for salg


http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=124786482&__lp=10&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=2&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: raaendesember 11, 2009, 20:05:23 pm
Er det noen som har org. delenr. på 12 volt dynamo ?


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: SplitMandesember 11, 2009, 20:21:52 pm
Er det noen som har org. delenr. på 12 volt dynamo ?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-BOSCH-Generator-Small-Case-12V-25AMP_W0QQitemZ350269053957QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item518da99c05


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: schwalbenschwanzdesember 11, 2009, 21:12:58 pm
Er det noen som har org. delenr. på 12 volt dynamo ?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-BOSCH-Generator-Small-Case-12V-25AMP_W0QQitemZ350269053957QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item518da99c05

Jeg legger meg flat..
Dette delenr. er det samme som som jeg har på min pumpemotor.
Jeg gir meg dog ikke på at disse dynamoene er kortere enn vw dynamoer, men det har jo ingen betydning.
Beklager forvirringen


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 12, 2009, 07:08:15 am
Jeg har og en porsche super 90 motor.
der passer ikke no vw generator, da vw er lenger og jeg får ikke reimhjulene
til og ligge i linje,så jeg får ikke på reim,men ellers passer den
dvs akslen er kortere på super 90
ca 1-2 cm


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: raaendesember 12, 2009, 13:53:23 pm
Jeg har og en porsche super 90 motor.
der passer ikke no vw generator, da vw er lenger og jeg får ikke reimhjulene
til og ligge i linje,så jeg får ikke på reim,men ellers passer den
dvs akslen er kortere på super 90
ca 1-2 cm
Tipper du har dynamo som kommer fra en 1600 boble motor, dem har ett annet dele nr.


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 12, 2009, 18:02:37 pm
stemmer ,jeg skulle bare prøve


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: VWdriverdesember 18, 2009, 21:07:18 pm
Her er det selvfølgelig masse info.
Men i bunn og grunn er dette en stor operasjon om du skal ha en 12v motor med varme og 2 dobble gassere.
54HK på 3600rpm (konstant turtall)
-Svinghjul 12V til 901 kasse: 912 svinghjul med dertil hørende trykkplate og lammel.(Kostbart)
Det er i allefall kun 912 svinghjul som passer om du konverterer til 12v
-Varmepotter: 912 eller VW  36hk mener jeg det er som du splitter og monterer rundt J-pipene.
-Eksos potte: noen forskjellige utgaver: smale/brede: Er den smal(Tidlig modell gjerne før 60) kan den gå rett i Speedster. Bred type må smales inn i begge ender etter hvilken bil den skal I. Slaglodde er vanlig)
-Dynamo: 12v VWmed liten diameter Passer(90mm)(mange har hørt om men ingen har sett)  , eller 356/912 12V. I USA kan du kjøpe 6V ombygd til 12V/ca 30A.
-Fordeler: de fleste bruker en 009, dette fungere fint om du ikke skal varve høyt, noe motoren ikke er bygget for angående kam og ventilfjærer(vistnok mykere på Industrimotoren) greit opp til ca 4500rpm.
-Forgassere: noen få er levert med en dobbel zenith 32NDIX. Denne kan brukes i bil.
Somregel står det en enkel gasser uten akslerasjonspumpe i. Dette er ubrukelig.
-På en 1680ccm kan du fint bruke to dobble 40mm gassere. forsetter neste innlegg


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: VWdriverdesember 18, 2009, 21:14:50 pm
Gasserstag er en liten utfordring. en tverrbar på dobble gassere fungerer.
Kjøleblekk: Forran og bak brukes fra gammel VW 50-60tall.
På siden må du lage selv.
Har du det store kjøleblekket bak kan dette moddes.
Kan hende jeg har glemt noe men her er det store bildet.
Dette er en operasjon til 10000kr-20000kr i deler (i tilegg til motoren)ettersom hvor heldig du er i få tak på deler.

En kompis har en 1680ccm/12V/2 Dobble 40mm, dette  går som en drøm.
Men mye og kostbart arbeid.
Lykke til

Mvh Marius


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: Ronny S Bakkanedesember 20, 2009, 18:40:40 pm
takk for mye bra info


Tittel: Sv: porsche brannpumpe,tilpasses bil??
Skrevet av: semmars 15, 2010, 22:12:02 pm
Er det noen som har en mening om hvordan holdbarheten er på 1680cc motorene. Det er ingen termostat på de, så da får de jo full kjøling ved oppstart