VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: moon på desember 07, 2009, 11:59:34 am



Tittel: oppstart
Skrevet av: moondesember 07, 2009, 11:59:34 am
Er det noe jeg må ta hensyn til for første oppstart av ny bygdmotor? el er det bare å fylle på olje og vri om nøkkelen og håpe på det beste  ???

Lars G


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: Kjell Roardesember 07, 2009, 13:12:22 pm
Innkjøring av kammen.


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: moondesember 07, 2009, 13:50:56 pm
Innkjøring av kammen.

ok. hva gjør jeg da?


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: Endre Ddesember 07, 2009, 14:40:46 pm
Pass først på at du har oljetrykk - altså at du har trykk mot oljetrykksbryteren slik at lyset i speedoen slukker. Det er relativt vanlig å ta av coilledning, ta ut plugger og kjinne motorn en del runder uten kompresjon for å prime systemet, husk også å justere ventiler. Når du har oppnådd oljetrykk kan du starte motoren (husk å time statisk først). Når den fyrer drar du den opp på 2000-2500rpm og holder den der i ca 20 minutter (det er nå du kjører inn kammen) - deretter dumper du olja, bytter filter (hvis du har) og fyller på ny olje. Deretter bør du kjøre inn ringene - her er vel det vanligste å finne en lang bratt bakke og virkelig tyne motoren opp denne, for deretter å la bilen henge på lavt gir ned igjen et par ganger.
Lykke til!  :)


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: moondesember 07, 2009, 15:11:20 pm
takk takk


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 07, 2009, 15:45:08 pm
anbefaler også og gå over ventil justering etter innkjøring av kam


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: moondesember 07, 2009, 17:15:44 pm
hvordan går jeg fram når jeg skal justere ventilene?
Må jeg ja det der lure verktøyet nå jeg skal sette på den røde svinghjuls pakningen,,,,har bare det igjen >:(   eller er det bare å presse inn?

Lars G  ...


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: moondesember 07, 2009, 18:32:44 pm
Fant ut ventil justering.....   ::)


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: Kjell Roardesember 07, 2009, 22:51:36 pm
Innkjøring er det mange delte meninger om. Disse punktene ville jeg tatt hensyn til den første tida:

Motoren skal gå lett og ledig, ikke mer enn 80% gass, ikke presse den på lavt turtall (og ikke høyt), ikke ligge på konstant samme turtall over lengre tid (polerer sylinderne), gire mye opp og ner, bruk motorbrems når du kan, dra gjerne på litt turtall og motorbrems ned. Kjør ca 3 mil, og stopp. Avkjøl motor før du kjører igjen.
Bruk mineralolje under innkjøring, sliter mer på motor (skal jo slite til motoren) enn syntetisk.

Og så finnes det bøttevis av andre meninger. ;)


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: Einicdesember 07, 2009, 23:39:01 pm
Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører!
Første 20 minutter over 2000 omdreininger. Da er den innkjørt. Stempelringene vil bruke noe tid for å gå seg til i sylinderen. Jeg opplevde dårlig tetting og trykk i veivhuset fremdeles etter 10-15000 km. Nå har motoren gått over 50000 km og fungerer fint. (94 mm boring, alt for store forgassere og ventiler)


Tittel: Sv: oppstart
Skrevet av: Kjell Roardesember 08, 2009, 00:25:51 am
Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører!

Ja, men syntetisk smører i utgangspunktet bedre, den har sterkere oljefilm.  ;)

Innkjøring er jo for at delene i motoren skal tilpasse seg (slite seg til) hverandre. Dette skjer fortere med en dårlig mineralolje, enn en god syntetisk...

I en race-motor vil nok mange kjøre motoren hardere inn, for å slite mest mulig fortest mulig, da litt romsligere klaringer gir mindre mekanisk motstand, og altså mer effekt på kort sikt (402 meter...  ;D).

Husker at på motorsykler som skulle kjøres i roadracing, var det vanlig å starte ny sykkel, og la den gå på tomgang en time, siden var det full gass.