VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Hawken på desember 17, 2009, 21:17:46 pm



Tittel: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Hawkendesember 17, 2009, 21:17:46 pm
Da jeg kjøpte bilen (74 mod) for et par mnd., var det byttet motor i den. Motoren som nå sitter i kommer i følge selger fra en 411, og trolig også fra en variant. Oljepåfylling og peilepinne er i bakkant av motoren, og plastringen (overgang fra motorvifte til gummibelg) er vesentlig mindre enn den som skal være i min coupe.
Er det noe i veien for at jeg kan få sammen dette i god kjørbar stand, eller er det flere ting som vanskeliggjør bruk av variantmotoren i en coupe? Er det noen deler jeg må ha tak i? Det jeg foreløpig kommer på er peilepinnen til variant, "åndeboks" med oljepåfylling og den store plastringen ved viften som passer gummibelgen til coupe og 4-dørs. Noe mer jeg trenger?

Her trengs deler ??? (Haster ;D Bilen må jo gå til våren :) :))

Se bilde:


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: H-MEKdesember 17, 2009, 22:36:19 pm
Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Variant 412desember 17, 2009, 23:48:15 pm
Hei. Har sjølv ein 73mod. 412E som det har vært skiftet motor i fra ein variant. legger ved bilde så ser du korleis det er gjort på den, men det er ingen problemer med å fylle olje ved å smette av toppen på åndeboksen. Ang peilepinne for olje er det på min tatt av det gummirøret som er på ditt bilde og så er det brukt ein annen peilepinne. Med tanke på viftehuset er det nok best at du får tak i det orginale for det drar jo friskluft ned om rillene i bakluka, det er nok best med tanke på god kjøling på varme dager også at det er lufta du får inn i bilen når du bruker varmeaparatet, Kan fort bli både litt eksos og oljelokt viss den drar lufta fra så lavt nede i motorrommet. Desverre så har ikkje eg eit slikt viftehus å hjelpe deg med. Klarer ikkje å dy meg her men ser at fleire bruker betegnelsen coupe, men disse ble da kalt 411/412L/ LE ellers omtalt som 2eller 4dørs sedan  ::)


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Variant 412desember 17, 2009, 23:53:25 pm
Eit bilde til her så ser du litt meire av viftehuset/ innsuget


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Variant 412desember 18, 2009, 00:14:56 am
Orginalt så er vel påfylling ein egen rørstuss oppe på åndeboksen og peilepinnen rett ved siden av.


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Hawkendesember 20, 2009, 22:54:09 pm
Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.

Takk for oppklarende svar :). Jeg vil gjerne kjøpe den plastringen av deg dersom du finner den. Ellers er jeg generelt på jakt etter deler som kan hjelpe meg til å få dette sammen i tilnærmet original stand. Altså da gjerne åndeboksen og peilepinne med riktig gjennomføring. Har nå ingen peilepinne eller oljepåfylling, så alt er av interesse her slik at motoren kan startes opp :)

Ellers takk for bilder og gode forklaringer "Variant 412".

Håkon


Tittel: Sv: 412 variant motor i coupe
Skrevet av: Hawkenjanuar 03, 2010, 02:33:33 am
Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.

Hei igjen. Ikke meningen å mase, men har du hatt tid til å se etter plastringen?