Tittel: Forklaring av div. forgassere, hva betyr hva. Skrevet av: RuneA på januar 07, 2010, 00:11:59 am Har prøvd å finne noe info. over hva de forskjellige forgasserene er brukt til, og hvorfor noen er bedre til sitt bruk enn andre.
Som f.eks: Hva er forskjell på IDA og IDF, DRLA, PICT osv, og hvorfor noen bruker IDA og ikke IDF ved oppgradering til større gassere og vice versa. Noen som har en oversikt eller peil. nok på å forklare hva navnene står for og hva som gjør de best til sitt bruk? Tittel: Sv: Forklaring av div. forgassere, hva betyr hva. Skrevet av: Squareback på januar 07, 2010, 01:54:32 am Jeg har ikke peil Rune, men noe kan jeg:
Weber IDA: Dobbeltforgasser! Svære saker som opprinnelig satt på Ferraier m.m. 46 mm og 48mm mest vanlig? Tar litt plass-Nesten Religiøs gasser for Callookfolket! IDF kom etter IDA og dermed litt mer "moderne" - Men ikke alltid like "tidsriktige på en "ekte" looker... Weber IDF: Dobbeltforgasser! Nyere saker og kanskje lettere å tune inn enn IDA's? 36-44-48 mm finnes. De minste fantes bla en del Alfa Romeos... Dellorto DLRA: Dobbeltforgasser! Ligner svært mye på IDF. 36-40-45-48 mm. Og her også originalmontert på Alfa 33, Alfasud, Sprint m,m. Av endel sett på som litt bedre enn Webers IDF. "større/bedre flow" enn tilsvarende Webre sies det.. De største 48 mm finnes også med "ekstrasprut".(Tri-jet) Solex PICT: Enkelforgasser til bobler: originale boble gassere av de "nyere heter gjerne "PICT".28 PICT 1200 (34 HK) , 30 PICT på 1300(40HK) og 1500 (44(HK), 31 PICT på 1300 AB (45 HK), 34 PICT1600 (50HK). Fast halsring. Har liggende noen forgassere selv på hylla: 1 Par 4O DLRA, 1 par 36 DLRA, og endel godt slitte PICT,m.m....+++ Meget grov oversikt. Dere som kan dette bedre på må fylle på og evt også korrigere meg. Mer her!!! http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?p=831800 og litt her også http://en.wikipedia.org/wiki/Weber_carburetor http://en.wikipedia.org/wiki/Dellorto http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Flat-4_engine http://en.wikipedia.org/wiki/Solex#Carburetors |