VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Villminken på januar 15, 2010, 17:52:08 pm



Tittel: Farris
Skrevet av: Villminkenjanuar 15, 2010, 17:52:08 pm
Hørte av en kar som hadde kjørt bobble før at han brukte å rense gasseren med farris,altså helte farris nedi mens den gikk,kan dette være sant??


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Gullikjanuar 15, 2010, 17:55:26 pm
Ja dette går an, har opplevd det gjort sjøl, servicegubben på statoil ruset bilen opp på ca 2500 rpm og helte forsiktig farris i gassern på vår V4 transit russebil ( og den gikk penere etterpå)


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Villminkenjanuar 15, 2010, 18:02:09 pm
He he artig  :)


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Boblehuejanuar 15, 2010, 18:19:10 pm
Farris er vel litt perler for svin, men det er et gammelt jegertriks å ha en skvett vann i gasseren for å rense ut litt sot.


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Einicjanuar 15, 2010, 20:35:06 pm
Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: jalokoeyjanuar 15, 2010, 20:49:59 pm
farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent..::)


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Boblehuejanuar 15, 2010, 21:47:01 pm
Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.

Håper da ikke man har sot i gasseren nei.... Men som jeg skrev, det ska helles i gasseren...


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Bj?rnjanuar 15, 2010, 22:11:42 pm
farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent..::)

Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  ::)
Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Villminkenjanuar 16, 2010, 02:59:47 am
Tror  jaggu jeg skal sjenke bobbla mi en slurk når den våkner til våren..


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: SveinTjanuar 16, 2010, 10:49:33 am
Har brukt rent vann på et par biler jeg har hatt, og det bør gjøres med varm motor, da dette blir en dampvask innvendig. Få motoren opp i 2-3000 og hell litt vann oppi. Mengden finner du ut av, da du merker turtallet synker, og du vil ikke drukne bilen heller  :D

Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  ::)
Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: gmhjanuar 16, 2010, 18:31:07 pm
Dette med vann i forgasseren er et triks som brukes på bilverkstedene av den gamle gode sorten-  brukt på elder DAUKJØRTE biler for å komme gjennom eu  (avgasskrav co)


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Tistlojanuar 16, 2010, 19:37:42 pm
Hyggelig tips for ein oljefyr som skal komma seg gjennom eu...


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: 1303SSjanuar 16, 2010, 21:14:45 pm
gjer samme efekt som redex.Har prøvd flere ganger.Du skal ikke gjøre dette i nærheten av hus ellers kommer brannvesenet det ryker noe jæ..Det begynner ikke å ryke før etter du har hatt nedi siste skvett da først starter røyken,det ryker veldig tykk kvit røyk.Det kan jeg skrive under på ;) ;D ;D


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: hovdingenjanuar 18, 2010, 14:09:04 pm
Til diesel finnes et produkt som heter Hammerdown. Det er en emulsjon som får vann i drivstoffet til å inngå i forbrenninga og dermed rense forgrenningskammeret og samtidig øker effekten på motoren. Har selv brukt det i båtmotoren (diesel) for å få ut vann i drivstoffet, etter at jeg begynte å bruke det behøvde jeg ikke å tømme vannutskilleren og motoren gikk jevnere. Vet ikke om dette stoffet (som ikke er lurium, men som brukes på store dieselmotorer i skip og av mange vogntogsjåfører) finnes for bensin, men det skulle ikke forundre meg. Importeres av et fima på Sortland tror jeg. Jeg har hørt fra eldre bilmekanikere at de brukte "selters" til rense sure dieselmotorer i lastebiler. De tok av luftfilteret og fikk en til å gi litt gass på motoren, så ristet de opp "seltersen" og holdt for tuten slik at det liksom feis inn i manifoilen. Det var viktig at det ikke ble for mye. Bare slik at turtallet gikk litt ned. Ble det for mye stoppa motoren og da ventet som oftest motoroverhaling;)


Tittel: Sv: Farris
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjanuar 18, 2010, 14:23:44 pm
Genialt triks som jeg har prøvd mange ganger på vwboxere. I starten spytter motoren ut masse svart guffe sammen med den hvite røyken.
Gir du den en liten klunk til etter dette, kommer det kun hvit damp ut. Da pleier jeg å gi meg.

Viktig å holde den ene hånda på gasseren slik at du kan justere turtallet i det farrisen helles på. Ca 2-3 dl er nok.

Styr unna farris med sitron eller annen smak ;)