VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Lasse `65 på februar 15, 2008, 22:27:25 pm



Tittel: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Lasse `65februar 15, 2008, 22:27:25 pm
har kommet så langt at det er tid for timing av kamdrev / fordelerdrev.
Punktene på veivdrev/kamdrev ligger rett, men jeg klarer ikke lese meg til helt hvordan det skal gjøres etter How to boka?
Har dessverre ikke Haynes.

Noen som kan hjelpe meg så shortblocken er et faktum  ;D


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Hot Owlfebruar 16, 2008, 00:15:59 am
Har du kamkortet?


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Lasse `65februar 16, 2008, 00:55:43 am
Har du kamkortet?

Det har jeg. Tenkte ikke på det. Ikke at ddet sier meg så mye men....kanskje du vet


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Hot Owlfebruar 16, 2008, 01:49:42 am
Hvis du har kam kortet så blir det lettere å få "riktig". Du må ha et gradert reimhjul og et måle ur som når inn til løfteren, og en magnet fot til måle uret. For å sette fast magnetfoten til blokka har jeg laget en solid platebit med et hull i som jeg skrur fast i blokkskjøten. Og så trenger du en "pil" (les platebit) som kan skrues fast som en indikator ved blokkskjøten bak ved reimhjulet.
Så nullstiller du måleuret mot løfteren når den er på det laveste (motsatt side av knoken), dette gjør du på intaksløfteren til sylinder nummer 1. Vri da motoren med klokka til den løfter 0,50" på måleuret (12,7mm) og noterer ned gradeantallet pilen din peker mot. Så kan du dra motoren mot klokka til du leser 0,50" løft på uret igjen, så skriver du ned det grade antallet, mitt i mellom de to gradetallene du skrev ned befinner toppen av knoken seg, den finner du matematisk.
Om du nå er verdens heldigste kar så stemte gradeantallene ved 0,50" med kam kortet ditt, men det er mer sansynlig at du må justere noen grader frem eller tilbake for å få kammen i "null" (straight up på engelsk). For å kunne justere dette med kammen fortsatt i blokka så lønner det seg å skrufast kammen med bare en skrue når dette skal gjøres, og da uten skiven under. Da kan du nemlig bare løsne skruen gjennom oljepumpe hullet og justere forsiktig med en STOR skrutrekker inn i sporet i enden på kammen, og justere forsiktig i den retningen du behøver. Så er det bare å stramme til skruen og sette i gang på nytt. Tilslutt får du det akkurat som du vil og du kan ta kammen ut av blokka igjen, har du mye flaks så passer en av de medfølgende skivene så du kan skru fast de to resterende boltene,før du løsner den første og setter skiven under den. Passer skivene ikke så kan du enten lage deg noen nye eller tillate deg litt slinger i valsen.

Men før du setter i gang med å time kammen bør du finne ut om TDC på veiva faktisk stemmer med merkingen på reimhjulet, har du gjort det?

Lykke til :)


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Lasse `65februar 16, 2008, 12:01:58 pm
Hvis du har kam kortet så blir det lettere å få "riktig". Du må ha et gradert reimhjul og et måle ur som når inn til løfteren, og en magnet fot til måle uret. For å sette fast magnetfoten til blokka har jeg laget en solid platebit med et hull i som jeg skrur fast i blokkskjøten. Og så trenger du en "pil" (les platebit) som kan skrues fast som en indikator ved blokkskjøten bak ved reimhjulet.
Så nullstiller du måleuret mot løfteren når den er på det laveste (motsatt side av knoken), dette gjør du på intaksløfteren til sylinder nummer 1. Vri da motoren med klokka til den løfter 0,50" på måleuret (12,7mm) og noterer ned gradeantallet pilen din peker mot. Så kan du dra motoren mot klokka til du leser 0,50" løft på uret igjen, så skriver du ned det grade antallet, mitt i mellom de to gradetallene du skrev ned befinner toppen av knoken seg, den finner du matematisk.
Om du nå er verdens heldigste kar så stemte gradeantallene ved 0,50" med kam kortet ditt, men det er mer sansynlig at du må justere noen grader frem eller tilbake for å få kammen i "null" (straight up på engelsk). For å kunne justere dette med kammen fortsatt i blokka så lønner det seg å skrufast kammen med bare en skrue når dette skal gjøres, og da uten skiven under. Da kan du nemlig bare løsne skruen gjennom oljepumpe hullet og justere forsiktig med en STOR skrutrekker inn i sporet i enden på kammen, og justere forsiktig i den retningen du behøver. Så er det bare å stramme til skruen og sette i gang på nytt. Tilslutt får du det akkurat som du vil og du kan ta kammen ut av blokka igjen, har du mye flaks så passer en av de medfølgende skivene så du kan skru fast de to resterende boltene,før du løsner den første og setter skiven under den. Passer skivene ikke så kan du enten lage deg noen nye eller tillate deg litt slinger i valsen.

Men før du setter i gang med å time kammen bør du finne ut om TDC på veiva faktisk stemmer med merkingen på reimhjulet, har du gjort det?

Lykke til :)

Hei, takk for fyldig svar JHU. Skal sjekke reimhjulet. Dvs si at råde #1 skal stå på topp og da skal tdc være i linje med blokkskjøt, stemmer ikke det?
Må si jeg er usikker på dette. Skal prøve meg frem.
Har dessverre ikke måleur, så dette må jeg få hjelp fra noen på. Skal høre litt her i byen
 


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Hot Owlfebruar 16, 2008, 18:16:30 pm
Måten å finne TDC på er lignende men ikke helt lik. Sett på sylinder nummer en med stempel, skru sylinderen fast med muttere og avstandshylser. Det optimale å bruke her er et slikt "vendehøyde-målingsverktøy", dvs. ei plate med en bolt igjennom.  For å finne ut hvor TDC på veiva er så skrur du bolten godt inn, slik at stempelet stopper godt før toppen. Skriv ned hva pilen peker på ved gradehjulet. Så trekker du motoren tilbake til stempelet kommer opp til bolten "andre veien", så skriver du ned grade antallet pilen nå peker på. Midt i mellom disse to tallene finner du TDC.
Da er det bare å regne og vri veiva så pilen peker mot det tallet du fikk regnet ut ( Husk å skru ut bolten ;-)). TDC merket er sikkert rett i nærheten, men du vil jo at pilen skal peke TDC merket. Så mens du holder veiva HELT stille så bøyer du pila til å peke akkurat på merket (mye lettere enn å flytte merket ;-)). NÅ kan du stole på merkingen på reimhjulet.


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Lasse `65februar 16, 2008, 20:55:45 pm
Måten å finne TDC på er lignende men ikke helt lik. Sett på sylinder nummer en med stempel, skru sylinderen fast med muttere og avstandshylser. Det optimale å bruke her er et slikt "vendehøyde-målingsverktøy", dvs. ei plate med en bolt igjennom.  For å finne ut hvor TDC på veiva er så skrur du bolten godt inn, slik at stempelet stopper godt før toppen. Skriv ned hva pilen peker på ved gradehjulet. Så trekker du motoren tilbake til stempelet kommer opp til bolten "andre veien", så skriver du ned grade antallet pilen nå peker på. Midt i mellom disse to tallene finner du TDC.
Da er det bare å regne og vri veiva så pilen peker mot det tallet du fikk regnet ut ( Husk å skru ut bolten ;-)). TDC merket er sikkert rett i nærheten, men du vil jo at pilen skal peke TDC merket. Så mens du holder veiva HELT stille så bøyer du pila til å peke akkurat på merket (mye lettere enn å flytte merket ;-)). NÅ kan du stole på merkingen på reimhjulet.

Regner med dette skal gjøres når halvdeler på blokk er skrudd sammen i hoved-bolter.
Skal prøve imorgen


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 21, 2008, 00:51:57 am
.


Tittel: Sv: Timing av kam/fordelerdrev
Skrevet av: Lasse `65februar 21, 2008, 01:05:13 am
finner litt om Timing av kam/fordeler her og

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=895.30

Takk for all info. Når alt kom til alt så hadde jeg jo fast kamdrev, altså ingen justering. ::)