VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Tistlo på februar 02, 2010, 22:26:57 pm



Tittel: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 02, 2010, 22:26:57 pm
I Desse kompressor dagane so har funnet ut att eg har meir og meir lyst på ein volks-air kompressor, pga prisen og pga deletilgang og rep(boblemotor!)

Men eg lurte på om det er nokon andre her i landet som har ein sånn ?? Evt tips om dette er bra greier?!

Ifølge internettsio so skal ein sånn med 28hestars motor levera over 1600 liter i minuttet !! :o Det jo so mykje att eg nesten ikkje trur på det sjølv!

Sånn ser den ut komplett. Og som de ser på bildet er den brukt til sandblåsing! og lakk! Akkuratt det eg ikkje kan med GEBE jalla møka driten eg har no..
[attachment=1]

Alt som trengst er ein dobbelport motor, og eit sånt sett:
[attachment=2]

Sidan det er brukt 28hestars motor frå fabrikk, tenkte eg att ein 1600 dobbelport må vera bra greier! Ellers så skal eg sjølvsagt ha ein større tank enn den vetle på 37 liter som fylg med i settet..



Så om nokon har tips eller innvendigar omkring denne "folkekompressoren" so gaul ut!

Tistlo


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tommy.Hfebruar 02, 2010, 22:32:49 pm
Hvet om en som har bygd en sånn. Funker vist som bare det


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 02, 2010, 22:35:53 pm
Godt å høyra det då! Einaste minuset er jo att den bruker bensin,, og da kostar jo flesk! Men det er jo kun på større jobber eg treng bruka den isofall, dvs sandblåsing av store/mange ting, og lakking, sliping etc..

MEN eg skal so absolutt vurdera detta! Kanskje fleire er intriserte til fellesbestilling/så ikkje frakta tar knekken på handelen(har ikkje sjekka fraktpris endå)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Helgenenfebruar 03, 2010, 06:22:26 am
Hei,

Bygde en slik Volksair-kompressor for kanskje 7 - 8 år siden.  Jeg har brukt den mye og den er billig i drift - den går fremdeles en god del timer pr. år.  En 20-liters kanne med bensin (med blyerstatning - viktig) varer mange timer.  Har ikke hatt noen problemer med kompressoren i det hele tatt, men måtte skifte ut det mini-eksosanlegget som fulgte med i settet med noe bedre.  Det originale eksosanlegget er som sagt minimalt og støyer altfor mye.  Kjøpte en eksospotte på Veng med to innganger og en utgang og sveiste sammen et enkelt anlegg av løse rørbøyer (også fra Veng).

Lagde også en litt annen luftfilterløsning en den som er i settet (som jeg synes er altfor dårlig).  Kjøpte et brukt komplett luftfilter tilsvarende det som satt på motoren originalt (altså VW) - har dermed to stk. slike luftfiltere på oppsettet i dag - ett til forgasseren og ett til sylindrene som pumper luft.  Kjøpte noen grove slanger og koblinger (hos den lokale båtutstyrs-sjappa) som forbinder innløpene på sylindrene som pumper luft med luftfilterboksen.

En oljefilteradapter / kjøler med utskiftbart oljefilter (spin-on typen) har jeg også montert.

Hilsen Helge(nen).


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 03, 2010, 19:34:27 pm
TUSEN TAKK for innspel, Helge(nen) ! :)

Dette lover veldig godt! Og eg kjem nok sikkert til å kjøpa meg eit sånt sett! :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Fiskarsfebruar 03, 2010, 20:09:56 pm
Hva koster et slikt sett?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 03, 2010, 21:45:55 pm
Det ligg på rundt 500dollars dvs rundt 3500kr. So kjem frakt og moms i tilleg.. Men det har eg ikkje sjekka opp endå..

Men kan jo setta opp eit raskt budskjett;

-Du kjøper eit sett, det kjem på skal me sei 4500kr ferdig levert i postkasso di(meget usikker på prisen då..)
-Du kjøper/finner/skaffer ein dobbelport 1600 til skal me sei 2000kr
-Du skaffar noko skrapjern og nokon hjul til 500kr og sveiser ei tralla
-Eit batteri finn du ein eller an plass gratis

Og so sitt du att med ei setlabok som er 7tusen fattigare og ein haug med deler, so mekker du saman motoren, sveisar trallo, monterar motor på trallo, og gydd løkk have fønn..

Men for min del skal eg klara å få dette finito for mindre enn 7000kr! Alt avhenger om du får tak i ein 1600motor... og prisen på den..



Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Fiskarsfebruar 03, 2010, 23:08:42 pm
1600 motoren står i garasjen og bare venter på å få komprimere luft. Er kanskje ikke det billigste/enkleste alternativet mtp at du får en kompressor i deler men definitivt det tøffeste 8) Om du finner ut at det er penger å spare på en evt fellesbestilling kan jeg interessert i å være med.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 04, 2010, 00:17:16 am
Eg har no tatt kontakt med levrandøren, håpar på att dei fortsatt er aktive og svarar kjapt. Dei begynte jo å selga desse på 80talet..

VMP: Dette er mest sannsynleg den aller BILLIGASTE metoden å skaffa seg ein kompressor som leverar MYKJE luft! Me snakkar om over 1500liter i minuttet! På jobben te fattern har dei ein gigantisk skrukompressor frå atlas copco, den leverar 700, og kosta vel nermare 40-50k komplett..

Dersom prisen er rett på frakta, så kjem eg til å kjøpa meg eit sånt sett, og dersom det er snakk om fellesbestilling så vert jo frakta billigare på kvar mest sannsynleg. Kjem tilbake når eg har fått svar frå dei.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: BERGERfebruar 04, 2010, 08:38:22 am
Dette er jo absolutt et bra alternativ til kompressor :)
Jeg tror nok settet inkl frakt og mva kommer på nærmere 5000,- siden det er deler som veier litt.

Og så bør man jo overhale motoren når den først er i deler hvis den skal holde en stund. Så der også går det på noen tusen.

Hvordan er starteropplegget tenkt på dette settet? Ser ikke noen deler som hører med til det? Hvis man må ofre en girkasse også, så kommer det en ekstra kostnad der og.

Tror ikke man trenger noe større tank hvis den leverer 1500 liter i minuttet. Da rekker du aldri å tømme tanken.

Hva styrer makstrykket i tanken? Er det en wastegate?

Tror man kan lage en enklere versjon også, med reedventiler utvendig i stedet for vanlige ventiler/spesial kam.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 04, 2010, 11:58:24 am
vanskelig for å tru at den kan levere 1500l pr min. Den tar vel luft bare fra 2 syl?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: BERGERfebruar 04, 2010, 12:12:54 pm
Tja, er ikke så god på å regne ut slikt, men en halv 1600 gir vel et volum på 0,8 liter. Hvis den går på 3000omdr/m så blir det 2400ltr. Så er det vel noen andre faktorer inne i bildet sikkert...?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 04, 2010, 12:43:56 pm
Ja det er godt mulig det settet kjem på nermare 5000, men utsalgsprisen er rundt 3300kr så det kjem an på frakta..+moms.

Motoren bør nødvendigvis ikkje overhalast, sålenge den går, og har bra komp(lurt med skikkelege stempelringar etc) så går det nok bra! Men dette er jo relativt, for det kjem anpå kva motor du har som utgangspunkt.

Startaropplegget er baggis, finn ei gammal girkassa og plokk den sund, så kapper du av gir delen og sitt igjen med clutch huset. So treng du eit batteri og noko ledningar samt ein startar. Men det skulle vel vert med ein laderegulator i systemet og, for ellers vert batteriet utlada. Alternativet er jo scintilla magnetfordelar, frå industrimotor.

Mulig det ikkje trengs større tank, men om ein koblar på ein stor 300liters tank, so slepp jo kompressoren å få for full rulle.

Ang makstrykk, så står det følgande på sida til volksair:

Sitat
Perhaps one of the most unique factors about these units is their ability to self govern and
auto load.  Meaning when maximum pressure is attained the unit stops pumping and
slows down slightly.  When air is used and pressure drops the unit speeds up and starts
pumping again.

Og ang luftmengden så rekna eg dette om til rundt 1600 liter i minuttet:

58 CFM @ 100PSI    28HP

120 PSI Max Pressure

Det er godt mulig att det er mindre, for 1600 er utruleg mykje, men likavel om det så er 1000 så held det leenge til mitt bruk :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 04, 2010, 23:50:42 pm
Fekk eit svar frå volksair!

Dei skulle sjekka fraktprisen og gje ein lyd i begynnelsen av neste veka. Og det var mulig att ved større bestilling so kunne prisen verta billigare :)



Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Pålfebruar 05, 2010, 00:28:42 am
Brannpumpemotor må være fint her. Magnetto tenning og startopplegg klart.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 05, 2010, 00:31:41 am
Heilt klart! Men då må den vera dobbelport, er vel mest singelport brannpumpemotorar


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Pålfebruar 05, 2010, 00:33:59 am
Finnes det ikke 1300 og 1500 dobbelport motorer? Kanskje topper fra en sånn kan brukes. Dette er langt utenfor mitt felt av ekspertise :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 05, 2010, 00:39:53 am
Jau altso det er ikkje problem å smokka saman deler for å laga ein dobbelport motor, men er den 1600 so har du jo rundt 28hestar til rådigheit(2. sylindarar)  :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Helgenenfebruar 05, 2010, 03:18:57 am
Hei igjen!

Det vil nok være mulig å redusere prisen litt fra USA ved å droppe de delene dere trolig ikke kommer til å benytte i noe tilfelle.  Man trenger egentlig ikke noe annet enn kamakselen, utløpsflensene på sylindrene som pumper luft (disse har rørgjenger og passer dermed lett sammen med alle mulige koblinger man får kjøpt på Biltema etc.), de spesielle ventilfjærene og noen "spacere" (som sammen med ventilfjærene gjør at ventilene "flyter" / løfter seg når maksimalt trykk er oppnådd) og de små aluminiumsbitene som skrus fast på stemplene for å øke kompresjonen.

Jeg antar at ingen kommer til å bruke det mininmale eksosanlegget som følger med - støyer altfor mye (man ender opp med å montere og ordne masse ting for bare å kaste dette igjen etterpå - dobbeltarbeide).  Luftfilterløsningen er også dårlig - lag noe bedre selv med originale VW-luftfiltere (og skikkelige luftfilterinnsatser) slik som beskrevet i min forrige respons.  Luftfilterne som leveres sammen med settet er laget i Taiwan eller noe og består av en tynn skumgummiting som ikke tetter ordentlig og er uhyre primitiv (jeg blir i dårlig humør av komponenter av denne typen).

Lufttanken blir jo kjempedyr med frakt etc. - jeg kjører min kompressor uten lufttank i det hele tatt.  Dette fungerer meget bra og litt enkel matematikk ga meg ro i sjela med hensyn på dette.  Med 1600 liter i minuttet og en tank på 30 liter så fylles denne på 2 til 3 sekunder selv fra halvt trykk til fullt trykk (det står også i bruksanvisningen at man kan kjøre uten trykktank, men trykktanken kan nok funger som en oljeutskiller også - jeg benyttet en VW motor som hadde sett sine beste dager og den hoster  nok opp litt olje i trykklufta).  Den eneste trykktanken jeg således har i mitt system er tanken til selve sandblåseren (Knut Andersen hos  VW Service i Fredrikstad selger noen slike som fungerer bra).

Kan dere ikke spørre om dere kan kjøpe settet fra USA uten trykktanken, luftfilterne og ekosanlegget (men inklusive flensene til de nevnte komponentene) ?

Hilsen Helge(nen).


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 05, 2010, 08:15:21 am
Tistlo, dersom du skal ha trykktank kan du kjøre trykket innom tanken fra kompressoren du allerede har.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 05, 2010, 13:20:42 pm
Tusen takk igjen, til Helge(nen) !! :)

Masse gode tips! Godt å få høyra frå ein som har hands-on-erfaring!

Eg skal høyra med dei, om det går an å få bestilt samme settet utan, tank, potter eller filter, men med alle rør og flenser.

Dei sel jo standard settet, og det er utan tank og filter, men også utan alle flenser og røyrer.. men eksospottene er med..

Standardsettet koster til gjengjeld kun rundt 2000kr, altså det lønnar seg å IKKJE kjøpa med tanken eller filter/flensar, men som sagt, eg skal sjekka opp om det går an å spesialbestilla litt :)

Kjetil: Ikkje dumt! :) Kan jo fint bruka tanken frå GEBE driten, men den er jo berre på 50liter.

For min del, kjem eg til å ha motoren/kompressoren i eit lite skur utante garasjen, så med slange inn til ein tank. Hadde vel vorte bra greier med ein tank på 300liter i ein garasjekrok! Men Slangen frå kompressor og inn til tank må isolerast, for dette skal brukast om vinteren og, så vil ikkje ha noko frost i slangane og lufta..

Kjem tilbake så snart eg får svar frå Volks-Air


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 14:36:00 pm
Fått svar frå Volk-air igjen,

Fraktprisen kjem på 198 dollars, mao nesten 1200kr. Men detta er med tanken og heila pakko, så no har eg spurd dei om det går an å få kjøpa eit sett utan tank, filter eller eksos, men med alle flensar etc. So får me sjå kva som skjer :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 17:51:45 pm
Nytt svar from over there :)

Det eg skulle kjøpa var standard settet. Det har ikkje med tanken eller filtera. Flensane til tanken var ikkje med då, men det skal gå heilt fint, berre å mekka ihopa noko lurt. Må jo setta på ein form for luftfilter av bedre kvalitet og.
Men flensane til luftutakket var med, samt eksospotta,, men den får folk sjølv velga om dei vil bruka.

Prisane er som følger:

Standard Sett: $360(2160kr) pr stykk, $320(1920kr) ved meir enn 3stykk, $282,5(1700kr) ved meir enn 5stykk :)
Frakt: $53,15(320kr!) pr sett.

Nokon intriserte her?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Fiskarsfebruar 15, 2010, 20:35:23 pm
med på den eg.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 20:45:49 pm
Då er me to stykk


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: tezerfebruar 15, 2010, 21:33:17 pm
Kanskje jeg er litt dum nå!men vet att mange gårdbrukere hadde kompressor
dem kunne koble til kraftutaket på traktorn sin,og den kunne drive en sånn pigger som statens vegvesen brukte til og
pigge opp asfalt med,den skulle da gi bra med luft!?skulle vel ikke være så vanskelig og få kobla den opp til svinghjulet til en boble motor!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 21:35:56 pm
Traktorpressa ja,, har tenkt tanken, ettersom eg har traktor, MEN å kobla den på ein boblemotor er vel lettare sagt enn gjort!? Skal la seg gjera å få sveist på ein kobling til kraftutaket på eit svinghjul,men motoren har vel ikje på langt ner nok kraft til å dra rundt kompressoren??


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: tezerfebruar 15, 2010, 21:45:18 pm
og svise en aksling på smidd stål er vel ganske enkelt og få gjort tror jeg!
er vel stål og ikke støpegods i kraft akslingen?
og da en regner ut effekt tapet fra den diesel motoren som den bonden jeg kjente!mf 135 til kraftutaket på traktorn
så skulle vel en dobbelporta vw motor klare deg også!men dette er bare en tanke fra meg,så kanskje det ikke kan gjøres!??
men du har jo traktor da så ser ikke det stor problemet med det da:)er en del drifts timer på en traktor for 2000 kr + frakt i diesel
men som sagt dette er bare en tanke fra meg om og gjøre ting enklere og billigere!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Low67februar 15, 2010, 22:15:26 pm
Har en Volvo 650 traktorgraver, den har frontmontert 3 syl Atlas.. Langslag ;D
Den har manuell clutch mellom motor og kompressor.
Hører motoren tar i når den legges inn..
Har vel 65-70 Hk, men tror det er dreimoment som gjelder for å få det i gang…

Fordelen med denne, er at man har luft til ALT!!
Selv på 10-12bar, om man må jukse litt..
Men den er litt klumsete å dra med seg rundt, og kan være litt seig på denne årstia..


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 11:40:52 am
Har tenkt mykje på å handla traktorpressa ja! Einaste minuset er jo att då må ein ha ein traktor som står å går heile tida når ein skal ha luft.. det vert fort dyrt! Men eg kjøpte meg jo nesten ein sånn stor atlas kompressor på 4 hjul, type stor, lastebilmotorisert, klomp frå 70talet.. Men droppa det pga drivstoffforbruk/kostnadar..
Men om det lar seg gjera å bruka ein boblemotor på ein so stor kompressor det veit eg ikkje,, men vil tru att det må eit ganske heftig dreimoment for å få rundt ei traktorpressa ja,. Uansett så er det jo berre å prøva! :) Dersom nokon får det til å funka må dei rapportera inn med ein gong:)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Gullikfebruar 16, 2010, 12:19:19 pm
Hvorfor ikke prøve en stor kompressorblokk fra Biltema med drift via reimhjulet på en boblemotor da?
Dette plus en stor varmtvannstank (er trykktesta på 20kg) skulle gi luft nok i massevis.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 12:40:08 pm
Ja her er det mange muligheiter ser det ut til!! :)
Men den ideen med biltema kompressorblokk høyres jo faktisk so bra ut att det kan funka! Det må prøvast!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 16, 2010, 13:49:53 pm
uansett så må man ha en slags regulering på motoren, ettersom det er vanskelig å ha jevnt med forbruk hele tida. En boble motor på 30-50hk er litt vel drøyt på en kompressorblokk fra biltema som egentlig er beregnet for 5-6hk ;-)

En sånn traktorkompressor går fint an å bruke med en boblemotor, men motoren må gires ned til rundt 1500rpm. Jeg har en slik løsning stående hjemme. Men reguleringen er utfordringen, derfor kjekt med en industrimotor som er beregnet på slik bruk.

Jeg mener nesten alle slike løsninger kun er for moro skyld, kontra å kjøpe noe nytt som faktisk fungerer.

Volksair løsningen er spennende men den krever jo hvertfall at man har en meget bra motor man er villig til å bruke til formålet. Eller er villig til å ta kostnaden det er med å overhale en.

Uansett er det snakk om innkjøp... Hvor mye luft trenger du Tistlo? Hva skal du bruke den til?



Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 15:01:25 pm
Sjå der ja! Mykkje god info!

Då er det altso fullt mulig å bruka traktorkompressor,, då er jo da noko å tenka på.. Industrimotor bør jo fint gå an å få tak i.

Men att dette er for morro skyld er eg ueinig i ! Eg kunne godt bladd opp 8000tusen og reist på biltema og kjøpt meg stor kompressor, men då dukkar det evige problemet opp med trefas! >:( Eg har ikkje straum her heima til å dra kompressor på meir enn 4hest... Men om nokon skaffar meg ein god pris på ca 800meter trefas kabel, samt lika mykje plastslange, så kan eg lett ofra sommarferien for å grava ned kabel.. everket skal ha 100k for jobben..

Motoren til volksairkompressoren treng jo ikkje nødvendigvis overhalast! Eg kjem til å rota saman ein 1600motor, og den får nye stempelringar, og pakningar etc. Ikkje noko linjeborring og heila pakko.. Det er berre snakk om å ha ein motor som går, og ikkje har enormt oljeforbruk.

Eg treng egentlig ikkje meir enn rundt 5-700liter/min. Den tingen eg har no leverar toppen 250liter/min.. Og eg skal bruka kompressoren til alt, dvs sandblåsing lakking etc..
Eg kjem ivertfall til å skrapa saman noko cash, og gå til innkjøp av ein volksair for dette er verdt forsøket med å laga ein billig og driftsikker kompressor som leverar nok luft til alt


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 16, 2010, 15:56:33 pm
Hvis du har nok deler og er klar for litt triks og miks, og det er du jo vanligvis ;D så kan det gå å få til ganske billig volks air.

Hvordan løser Volksair avlastningsdelen? en sikkerhetsventil som står og blåser?

Og hvordan løser dem pådraget?

Hvis det er en god avlastfunksjon trenger du ikke tank til dette i det heletatt, men ett filter bør du ha for å ta unna olja.

Jeg har som du sikkert er kjent med, frontet flere mindre kompressorer sammenkoblet fremfor en stor kompressor. Og jeg står fast på at dette er og blir den billigste og mest lettvindte løsningen.

Men klarer du å løse de tingene som jeg har nevnt over her for en billig penge kan du jo for få 1500+ liter i minuttet, og hvis du har bruk for disse er det vanskelig å få tak i kompressorer i tilsvarende størrelse for samme prisen. Såvidt meg bekjent er det bare sandblåsing med ganske stor dyse størrelse som du vil trenge i nærheten av så mye luft til.

Husk bare å ha grove nok slanger, tynne billige slanger ala europris klarer ikke mer enn ca 300-500liter/min.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 16:56:17 pm
Dette skal verta ein billig kompressor som leverar godt med luft ja,

Avlastinga beskriver Helge(nen) lenger oppi tråden:

Sitat
de spesielle ventilfjærene og noen "spacere" (som sammen med ventilfjærene gjør at ventilene "flyter" / løfter seg når maksimalt trykk er oppnådd)

Og det er jo eit ganske enkelt prinsipp forøvrig. Men sjølvsagt so går det jo an å montera ein form for sikkerheitsventil, men det virkar ikkje osm det er nødvendig.

Samme prinsipp med ventilen gjelder ved pådraget. Volksair sjølv forteller dette:

Sitat
Perhaps one of the most unique factors about these units is their ability to self govern and
auto load.  Meaning when maximum pressure is attained the unit stops pumping and
slows down slightly.  When air is used and pressure drops the unit speeds up and starts
pumping again.


Seriekobling av fleire mindre kompressorar er nok den aller billigaste og enklaste løysinga ja, det er det ingen tvil om. Men eg for min del, har sett meg lei av sånne små billige kompressorar, og vil no gå for noko kvalitet som varar, og då får ein jo ikkje tak i bedre motorar enn vw til formålet. Men ein av dei største grunnane til att eg går over til bensin, er rett og slett straum-mangelen.. Eg slit jo allerede med å få igang 1 gebe 3,5 hestar.. Så det hjelper nok ikkje med fleire heller.. Men hadde eg hatt straum ville nok det beste vert 2+ kompressorar kobla saman ja.

Eg treng nok ikkje 1500liter min nei,, men når alternativet er 250, så takkar eg ikkje nei til 1500 :) Gjer jo ikkje noko om den leverar MYKJE meir luft enn nødvendig heller! Det verste som kan skje er jo berre att den bruker mindre tid på å fylla opp ein tank:) Eg har planar om ein 300liter eller meir, tank i garasjen, ogso står kompressoren sjølv, uti eit skur utanfor.

Men takk for all tips og hjelp! Det later til att det store kompressor problemet endeleg løyser seg  :)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Low67februar 16, 2010, 20:16:32 pm
Volvoen ha samme system, med at ventilene flyter. Fungerer veldig bra ( når det funker)
Anbefaler sterkt å sette på sikkerhets ventil, får når "flyte" sytemet setter seg, får du et skumelt høyt trykk.. Har prøvd det:)

Ellers vil jeg tro du må ha en regulering på motoren,så den ikke ruseropp når ventilene beggyner å flyte.
Mulig Volks-Air har en løsning på, bare jeg ikke skjønner helt hvordan den funker...

Og jeg ville gått for mye mindre tank. på volvoen er det ca 60-80l vil jeg tro.
Dette forde denne vil fungere litt anderledes enn en vanlig kompressor.
En vanlig kompressor starter og stopper på trykk brytere. f.eks. 6 og 8 bar.

De med flyte system vil starte komprimering umidelbart under f.eks. 8bar. Og motoren går jo hele tiden
Og når den gir så mye luft, har du ikke brukt for tank.
Til små arbeider har du jo en liten kompressor, som fungerer mye bedre til det..


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: SASfebruar 16, 2010, 20:51:50 pm
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20971009 (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20971009)
+
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16066571 (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16066571)
 ;)

dette er vel også Tistlo-mat: ;D
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20550654 (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20550654)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 20:56:39 pm
Takk for meir gode tips :)

Sikkert ikkje dumt med ein sikkerheitsventil nei! Skal montera det. Korleis motoren er regulert veit eg ikkje, men dei seier jo att motoren går ned i turtal når trykket går opp, så det må jo vera utprøvd på eit vis?! Har ein 50liters tank eg kan bruka. Kjem til å bruka ein liten vanleg kompressor til småjobbar ja, som spikarpistol(som kompressoren var tiltenkt..) Men det skal verta morro å få ein kompressor som leverar nok luft til å få ein sånn hylar(mini fres) til å gå rundt!! Då kan eg porta toppar i garasjen og :)

SAS: Dei to øverste linkane dine hadde fungert, men det vert dyrt!! For dyrt!
Men den nederste der hadde jo vert morro å hatt i garasjen! 230V 50A Det bør jo kunna utgje litt ampere i 3fas, sånn att eg kan gå til innkjøp av noko morro verktøy i 3fas?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: SASfebruar 16, 2010, 21:24:34 pm
Men den nederste der hadde jo vert morro å hatt i garasjen! 230V 50A Det bør jo kunna utgje litt ampere i 3fas, sånn att eg kan gå til innkjøp av noko morro verktøy i 3fas?
Tenkter den vw-generatoren er 3fas(Y), burde vel duge den også med sine 27hk ::) men bensin vs avg.fri. diesel...
Ikke glem at du også bruker generatoren på en sinna varmeovn på vinterstid og får varm garage uten at fattern tilter på strømregninga. ;)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 21:33:33 pm
Om den er 3fas dukker det jo opp mange muligheiter!! :)

Tenker det att det einaste det står på er pengane!! Men den generatoren hadde jo vert optimal for meg.. synd bensinen er so dyr!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 16, 2010, 21:45:53 pm
Skal du ikke fyre kompressoren med bensin?
Beklager min negativitet men det er en grunn til at denne løsningen KUN brukes på service biler....Du sier du vil gå for en langvarig løsning. Det er ingen av disse forslagene som er langvarige løsninger. Tenker på boblemotor og traktoragregat og andre reodorfelgen løsninger. Hva om, eller hva gjør du da en ventil henger seg opp. Du kommer til og sprenge hele systemet. Du undervurderer så mye krefter hele veien. Allt er lissom så enkelt. Dette er et eget fag Tistlo. Tenk litt fornuftig av og til:) Jeg har bygget egen kompressor på 1-fase som gir meg nok luft til mitt bruk. Kostet ca 3000,- Du må ikke glemme at den løsningen med brenselmotor bare går og går, helt uavhengi av trykk. En elektrisk er styrt på/av av en trykkbryter. Vær grei å legge vekk dette, vil ikke lese om skadde i voss. Vi trenger deg i miljøet, hel:)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Low67februar 16, 2010, 21:58:46 pm
Ikke helt enig, om dette gjøres "riktig", kan dette være en god\ grei løsning ved sandblåsing og lignende.
Men sikkerheten i høysete, mye krefter ute å går, flyr osv..

Men enig i at dette ikke vil erstatte en vanlig kompressor..
Jeg har stor sandblåser og traktor, men skal innrømme at dette ikke blir mye brukt.
Rett og slett litt for mye styr med det.
Men om man skal blåse noe stort, er det jo kjekt å ha og litt morro ::)
Økonomisk?? neppe, sandblåseren koster noen tusen den å...


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 16, 2010, 22:10:27 pm
Riktig er vel et magisk ord. Fra en faglært som har det som daglig virke? Da vil det sikkert fungere. En ung gutt med holdning at allt går? Neppe bra.

Vi leier ut mye store kompressorer, har sett mange skader på grunn av slangebrudd osv. Her er det veldig mye krefter:)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 22:16:59 pm
Marius: Eg ser på dette som ein langvarig løysing ja, Om noko ryk so kan eg fiksa da, men eg har ikkje tenkt so veldig mykje på det du seier om trykket her :-\ Men det må jo gå an å montera ein sikkerheitsventil som opnar seg og bles ut lufta, om trykket overskrider feks 8 bar?

MEN du må gjerne dela oppskrifta på korleis du bygger ein eletrisk kompressor på 1fas 16A, som leverar nok luft(500liter+) til rimlig penge! Ellers takk for omtanken:)

Low: Det kjem nok ikkje til å erstatta alt nei,, for eg må nok fortsatt slita med ein liten kompressor, til småbruk.. Og heller bruka ein eventuell volksair om eg skal bruka mykje luft(sliping av bil, sandblåsing av bil, lakking av bil etc.)
Sandblåsar er eg so heldig att eg kan låna for free. Betalar kun 45kr for 25kg sand etc

Marius igjen: "What could possibly go wrong?" so da haite på fint.. Om ein amerikanar klarar å montera detta + bruka da, so skal eg klara da og! Slangebrudd er ein ting ja,, kjem jo sjølvsagt til å bruka skikkelege slangar, i stor dim. Jalla slangar som morknar etter ein sesong har eg sett nok av


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 22:17:44 pm
,


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 16, 2010, 22:36:49 pm
"Jalla slanger som ryker" Nok en gang undervurderer du kreftene:) Pluss økonomi, store slanger av god kvalitet koster mye penger. Og det er vel også litt av problemet.
Dette er bare tips får å få deg på andre tanker. Er vel andre som også jobber med dette som har anbefalt andre ting, men du vet ofte best selv;)

Oppstkrift på en kompressor er enkel:

Motor 2,2kw men 2200 omdreininger, mot 1400 som er vanlig Da kan du gire ned så du kan dra en større blokk
Tank av ønsket størrelse, jeg har 50l og 150l eks.
Største blokk fra biltema.
Dobbel kondensator
En trykkbryter av god kvalitet
Hydralikkrør fra Tess fra blokk til tank.

Ingen anelse på antall liter i minuttet, men den gir nok luft til mitt formål. Lynsliper, lakk, muttertrekker eksentersliper osv. De få gangene jeg skal sandblåse store ting kobler jeg til en byggkompressor. samme som Gebe med 2 blookker. Da tar jeg skjøtekabel fra huset.

Jeg kjører 10 bar på tanken og reduksjonsventil på 6 bar ut. Kompessoren starter på 8 bar og stopper på 10. Dermed har jeg alltid 6 bar ut. Dette har jeg brukt i 5 år og byttet motor en gang. Første motoren var fra ei sirkelsag:)

Jeg ville heller brukt dette Tistlo:)
Den største fordelen med slik løsning er støy:)


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 22:52:31 pm
Økonomi er hovedproblemet her ja! Hadde den vert på plass hadde eg bladd opp 100k og fått 3fas og masse ampere's sikring i garasjen.. Men nett slanger og sånt skal eg klara å få tak i billigt, dvs billigast mulig, har innkjøpspris frå atlas(gjennom jobben te fattern 8))

Men den oppskrifta di var ikkje so dum!!! Så no får eg leita litt etter ein motor på 2,2kw og 2200omdr:) Men kan du forklara korleis du girer ned motoren? korleis veit du kor stort reimhjul du skal bruka? evt kor skaffar du reimhjulet?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 16, 2010, 23:04:05 pm
Du girer ikke ned motoren. Blokken har jo en gitt omdreining den skal jobbe i, motoren har en hastighet. Da må du bare regne ut. Grunn til at jeg bruker en slik motor er at blokken egentlig krever en større motor en den jeg har. Men denne motoren går jo nesten dobbel hastighet, dermed kan jeg bruke mindre reimhjul på motoren, noe som gir mindre hastighet men mere krefter. Ble koplisert dette:)
Standard hastighet på de motorene jeg fant var 1400. (Kappsag) Den jeg bruker nå kommer fra en vedkløyver:) Mekk AS som de heter skaffer delemotorer til sitt utstyr, denne kostet ca 800,- blokken betalte jeg ca 2000,-

Eneste trikset her er bryteren. Du må ha en bryter som gir friluft en stund. Da får motor og kompressor full hastihet før ventilen lukker og trykket bygges opp. På de billige trykkbryterene slipper den ikke ut nok friluft i oppstart fasen, dermed møter den for mye mottrykk og stopper.
Vi forhandlet jo Beha i Wurth, så bryteren kommer derfra.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 23:10:20 pm
Aha! Skjønner! :)

Kanskje eg bør skrinlegga volksair prosjektet og heller prøva på ein heimalaga eletrisk då!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 17, 2010, 07:49:05 am
Delvis enig her ja.

Jeg syntes ikke du bør skrinlegge Volksair løsningen uten at den har vært skikkelig gjennomgått,
Om den står ute så er det ikke noe problem at den eventuelt skulle ryke, det hører du og får forhåpentligvis skrudd av..
Tanken er ett faremoment, men du trenger egentlig ingen tank på denne løsningen, som nevnt tidligere, men har du en kan du jo koble den inn, men la den stå ute, ingen grunn til å ha denne inne i garasjen, står den ute skiller den dessuten ut vannet mye bedre. du må tine den iløpet av vinteren for å få ut vannet, men det er det verdt.
Sikkerhetsventil du ha, 1tom stor skulle holde.
Og som Marius sier, pass på slangene dine og kan du unngå det, ikke bruk hurtigkoblinger. Skulle de løsne så har du slagvåpen i enden.

Uansett så ser jeg at det påstås at den justerer seg selv, her er det selvfølgelig en mekanisme som du er nødt til å få fra volksair, noe må jo dra i gassvaier'n...

Og så må du ha en god reduseringsventil som kan takle det største verktøyet du har, eller har tenkt til å skaffe deg. De små som sitter på småkompressorer er det så liten gjennomstrømning på at de ikke klarer noe mer enn 300l/min maks!!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: 1303SSfebruar 17, 2010, 18:53:33 pm
Du tislo har du ikkje ein gammale traktor ståande så kan du få fatt i en sånn kompressor som du henge bak som blir drive av kraftuttaket.Står sikkert nåken sånne rundt omkring på Voss.Eiksenteret kjenne sikkert til nåken som Har.Stort sett så var di gule nåken var blå.Kan sikker bygges om så du kan bruka ein brannpumpemotor til drift og.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2010, 19:28:07 pm
Jaudå har traktor, og kan sikkert få tak i ein traktorkompressor,, men det er vel sikkert livsfarleg det og, som alt anna som går på flytande drivstoff.... :)

Men  det er ikkje godt å bestemma seg for kva eg skal gå for no ::)

-Volksair
-Heimalaga eletrisk
-Traktorkompressor..

Volksairen er billig i innkjøp, men dyr i drift. Traktorkompressoren er dyr i innkjøp, men billigare i drift,, og heimalagaen er sånn billig i innkjøp og billig i drift...

Tjatja


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: RuneLfebruar 17, 2010, 19:52:44 pm
Hva legger du i dyrt a?

noe slikt koster jo ikke allverden heller...
http://wee.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=457610&b_id=453324


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: 1303SSfebruar 17, 2010, 19:59:22 pm
sikker nåken så vil bli kvitt en kompressor mot at du fjerner den gratis ;)Så går du over reimer å ventiler så er du igang


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Low67februar 17, 2010, 20:26:44 pm
Du girer ikke ned motoren. Blokken har jo en gitt omdreining den skal jobbe i, motoren har en hastighet. Da må du bare regne ut. Grunn til at jeg bruker en slik motor er at blokken egentlig krever en større motor en den jeg har.

Men blir dreimomentet\styrken egentil større av at du girer ned en motor på 2800r\min (std. motorer har ca 700 , 1400 eller 2800 r\min), mot dreimomentet i en motor på 1400 r\min?? Jeg vil mene den ikke blir det...

Tror trikset er en avluft ventilen du nevner, for å senke startstrømmen..
Får også frekvensomformere\ mykstartere som konverterer fra 1fas til 3fas.
Da slipper du kondensator( som må beregnes riktig), får ned startstrømmen, kan regulere hastigheten( Men det gjør noe med "styrken") og man kan lese av\ ha kontroll på strømmen... Men koster penger da...


Ved å sette på kondensator eller omformer blir også motoren svakere enn oppgitt... Faktorem er roten av 3??? kanksje..


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 17, 2010, 20:38:55 pm
Har prøvd noen forskjellige motorer, og best resulat fikk jeg med den løsningen jeg kjører nå. Er jo relativt lavt dreiemoment på alle slike motorer. Men som sakt, hemeligheten ligger i avlastningsventilen. Den må gi mye friluft i starten, så motoren for full hastighet. Merker det veldig godt i disse dager med kulde. Nå går den veldig lenge før den bygger opp trykk.

Er jo mange meninger rundt dette, men du kjører jo ikke frem en traktor, rigger opp tykke 1" slanger får en liten slipe jobb. Må jo kunne bruke hode litt folk. Og en annen ting, hva skal en med 1500 l/m i en liten garasje? Skal en sandblåse huset?


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: perpioneerfebruar 17, 2010, 21:26:55 pm
Litt forundret over hele diskusjonen.

For en VW-tulling må det jo være kult å ha en kompressor drevet av en VW-motor.
Kan ikke tro det den blir noe særlig dyr i drift heller. Vil vel ikke snurre på full pupp 24t i døgnet?
Har ikke studert Volks-Air-en din, men går vel ut i fra at produsenten allerede har tenkt på dette
med sikkertsventil osv.

Skulle gjerne hatt en selv jeg, selv med 3-fas 50A i garasjen...

Lykke til!


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2010, 22:09:46 pm
Mange meiningar ja!

Billig det er frå 0 til 5000 og dyrt er over 5000. Den wee kompressoren er for dyr, men igrunn akkuratt det eg kunne tenkt meg!

Traktorkompressor vert nok ALT for mykje bal ja, er jo ikkje alltid att traktoren startar heller ::)

MEN eg har lert noko nytt om den startbrytaren! Eg veddar 1 delebil på att om eg hadde skaffa ein startbrytar i kvalitet så hadde Gebe kompressoren starta i minusgrader og! Merkar veldig forskjell, om eg sett den rett i stikkontakten eller om eg har ein 25meter skjøyteledning, er det antydning til meir motstand i kretsen, så er den håplaus å få start, Spesielt når det er kaldt.

Uansett så ser eg att eg kjem til å slita med den gebe tingen framover.. for eg kjem ikkje til å finna ut kva eg skal gå for, ellers har eg jo heller ikkje nok pengar liggande til ein kompressor endå... Får ynskja meg ein til neste jola trur eg! :)
Og det kan Umuleg! vera noko problem å få montert noko sikkerheitsventil på den volksairen..


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: -Marius-februar 17, 2010, 22:17:28 pm
Skift trykkventilen på den du har. Er sikkert noen i Voss som selger Luna eller Beha. Faren din kan sikkert skaffe en på jobb også. Tror de fleste slike strømbrytere av bra kvalitet er like. Eneste forskjellen er vel gjengene mot tanken. De billige tror jeg har 1/4 gjenger mens de dyre har 3/8. Her kan du jo bruke en overgang.

Det gleder med å se at fornuften seirer Tistlo.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2010, 22:25:18 pm
Jau får prøva å skifta brytaren på geben,, den er jo forøvrig begynt å verta ødelagt.. må klakka til boksen for att det skal verta kontakt.. seier litt om kvaliteten.
Skaffar luna til innkjøpspris, muligens beha og. skal forska opp nokon prisar.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: perpioneerfebruar 17, 2010, 23:27:10 pm
Mange meiningar ja!

Billig det er frå 0 til 5000 og dyrt er over 5000. Den wee kompressoren er for dyr, men igrunn akkuratt det eg kunne tenkt meg!

Traktorkompressor vert nok ALT for mykje bal ja, er jo ikkje alltid att traktoren startar heller ::)

MEN eg har lert noko nytt om den startbrytaren! Eg veddar 1 delebil på att om eg hadde skaffa ein startbrytar i kvalitet så hadde Gebe kompressoren starta i minusgrader og! Merkar veldig forskjell, om eg sett den rett i stikkontakten eller om eg har ein 25meter skjøyteledning, er det antydning til meir motstand i kretsen, så er den håplaus å få start, Spesielt når det er kaldt.

Uansett så ser eg att eg kjem til å slita med den gebe tingen framover.. for eg kjem ikkje til å finna ut kva eg skal gå for, ellers har eg jo heller ikkje nok pengar liggande til ein kompressor endå... Får ynskja meg ein til neste jola trur eg! :)
Og det kan Umuleg! vera noko problem å få montert noko sikkerheitsventil på den volksairen..

Jeg plukket ikke opp problemet med bryteren, men bruker du en lang og tynn skjøteledning så vil det pga motstanden i kablen oppstå et spenningstap pga høy startstrøm på motoren. Det blir en slags mykstarter...



Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2010, 23:43:05 pm
Mykstart, betyr det att det ikkje vert bedre med ein ny brytar??

Eg er avhengig av skjøyteledningen,, har ikkje innlagt straum i garasjen, endå..


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Sveins Autohausfebruar 17, 2010, 23:53:33 pm
Må ha min 2,5mm2 kabel på 16A kurs.
Billig skjøteledning er ofte tynnere merkelig nok...

Er sikkert lovlig med mindre enn 2,5mm2 i friluft, men blir nok litt spenningstap


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2010, 23:57:22 pm
Hmm, har ikkje sjekka kvadraten på kabelen, men reknar med den er mindre enn 2,5 sidan den er av typen billig...


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: perpioneerfebruar 18, 2010, 08:58:05 am
Blir den for lang og tynn vil du ikke ha nok spenning igjen til å starte....


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Helgenenfebruar 23, 2010, 08:11:08 am
Hei igjen,

Bygde som sagt en slik Volksair-kompressor for en del år siden og har sikkert benyttet den 200 timer eller noe så langt.  Min hovedmotivasjon var også mangel på 3-fas strøm samt at dette var et litt kuult prosjekt i seg selv (faktisk ganske gøy å lage noe slikt samt å få det til å fungere - man trenger en helg eller noe på hele prosjektet).  Hvis jeg regner sammen alle utgifter jeg har hatt til Volksair-kompressoren sammenlignet med kostnadene med å sette bort sandblåsing av større deler til andre tror jeg helt klart at jeg går i et betydelig pluss.  Driftsutgifter er minimale - en 20-liters kanne med bensin holder til en god del timer med sandblåsing.

Volksair-kompressoren er lett å starte og etter noen minutter på tomgang (hvor luften bare slippes rett ut gjennom en vanlig 1-toms kuleventil som kjøpes på Biltema eller noe) så er det tut og kjør med mer enn nok luft til all mulig amatør-sandblåsning.  Det finnes ingen intelligent turtallsregulering på Volksair-kompressoren - etter varmkjøring (fremdeles med avluftingsventilen åpen) så justerer man bare turtallet opp til 3000 omdreininger eller noe og lukker ventilen.  Litt avhengig av hvor mye luft man bruker etc. så kan man jo justere gasspåpdraget slik at motoren ikke går for fort eller sakte (meget lett å finne ut av dette).

Opp- og nedrigging er jo i hovedsak fjerning av sand og annen rydding så forskjellen totalt sett på hele sandblåsejobben med en elektrisk eller Volksair-kompressor er ikke betydelig.  Har laget et understell med hjul til min kompressor slik at den er meget lett å flytte rundt om kring.

Problemet med Volksair-kompressoren er at luften er veldig varm når den forlater kompressoren.  Jeg har ikke trykktank og dette gjør sikkert ikke ting bedre.  Har hatt et par "interessante" slangebrudd som følge av høy lufttemperatur.  Har nå løst problemet på en grei måte ved å la utløpsrørene for luften gå en ekstra gang under kompressoren slik at kjøleluften fra motoren kjøler disse ned.  Dette har løst problemet for min del. Er alikevel på vakt med hensyn på slangebrudd - en slange som ryker med en litt tung kobling i enden er ikke ufarlig.  Kommer tilbake til Norge en kort tur i mai og kan godt sende dere noen bilder av kompressoren da (dere kan da se hvordan den ekstra luftkjølingen er løst etc.).

Som en oppummering vil jeg si at en slik Volksair-kompressor er en artig sak å lage - hvis man ikke liker slik mekking og har glede av prosjektet i seg selv bør man finne en annen løsning.  Virker til å være billig i drift - ser mange er opptatt av bensinpriser etc. men dette er vel små kostnader når man sammenligner med utgifter til sand, grunning og lakk som nødvendigvis går med i samme slengen når man sandblåser noe.  Jeg mener forøvrig at Volksair-kompressoren er rimelig uegnet til noe som helst annet enn sandblåsning på grunn av støy etc.

Hilsen Helge(nen).


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 23, 2010, 12:08:24 pm
Her kom det fram mye viktig info.

Ser ut til at dette er en fin og grei sak når man først har fått det til å fungere.
Trengs det kaldere luft kan jeg komme med ett forslag, det kastes stadigvekk gamle kompressorer på skroten, av typen stor industrikompressor, disse har vanligvis en stor luftkjøler, få tak på en sånn og monter denne sammen med Kompressoren, og hiv på ei vifte, da blir lufta kald og god. Husk at kjøleren må tåle mer enn maks arbeidstrykk på kompressoren!

Og hvis du går for denne løsningen Tistlo, husk å la kompressoren slippe av litt luft hele tida slik at ikke lufta blir stående for lenge stille inne i sylinderen når den ha nådd maks trykk.


Tittel: Sv: Volks-Air kompressor?
Skrevet av: Tistlofebruar 23, 2010, 18:08:47 pm
TAKK for masse go info, Helge(nen) !!!!

Eg skal bruka den til meir enn sandblåsing, men eg kan ikkje sjå for meg att støy er noko problem!? Med jallaeksosen som medfølger støyer det nok, men orginal eksos då?? Då er det jo berre som å høyra ei vanlig bobla gå,, og dei bråker jo ikkje! Evt montera quietpack effektanlegg, bråkar endå mindre

Ellers er eg heilt øvebevist om att eg kjem til å gå for eit sånt sett, med eller utan fellesbestilling og på tross av sikkerheitsadvarslar! Mykje kan gå galt, men somoftast ikkje,, kjem til å ha allskens ventilar av typen HMS så det skal gå bra.. men eg er for augnablinken blakk, so detta prosjektet lyt venta på seg til sommaren..
Men eg ser fram til bileter frå deg Helge,  :) :)