VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: VW1303 på februar 17, 2008, 17:52:15 pm



Tittel: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: VW1303februar 17, 2008, 17:52:15 pm
Jeg har hørt at det er forskjell på 13 å 1600 topper, så har jeg hørt at dem er like.

Er det noen forskjell på dem ?

Er det mulig å bruke en 1680 slip inn sats på std 1300 topper ?

Håper noen kan svare meg på dette.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: JSfebruar 17, 2008, 19:00:39 pm
Det er forskjellig borring på dem mao kan du ikke bruke en 1680 sats på en 1300 topp.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: raaenfebruar 17, 2008, 20:31:02 pm
Det er forskjellig borring på dem mao kan du ikke bruke en 1680 sats på en 1300 topp.
   Hvor mye har du fått i deg av alkohol da ?


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: VW1303februar 17, 2008, 21:05:38 pm
Jeg har da ikke drukket noe nå :D men vil jo gjerne vite om det er mulig med 1680 slip inn med 1300 topp


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: JSfebruar 17, 2008, 21:26:02 pm
HP, jeg hadde ikke drukket en dråpe i dag men NÅ har jeg lent meg godt tilbake i godstolen, satt frem popcorn og jekket en lettøl som jeg koser meg med mens jeg venter i spenning på hvordan du har tenkt å få en 85,5mm sylinder inn i en topp som er beregnet for 77mm uten å maskinere toppen for større borring. Jeg synes ALLTID det er moro å lære noe nytt.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: raaenfebruar 17, 2008, 21:37:32 pm
Slipp inn sats går rett inn i en 1300 topp


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: JSfebruar 17, 2008, 22:02:52 pm
Men ikke en standard 1600 sats? Etter hva jeg kan finne ut har 85,5, 87 og 88mm sylindrene samme ytre mål. (93,8mm)
Øs litt av din kunnskap er du snill.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: VW1303februar 17, 2008, 23:04:43 pm
Ja dette skal bli spenende å se når jeg får 1680 settet i posten. Må vel srive her hva som går å ikke går.

Blir morro å høre hvem som har rett  Raaen eller JS


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: BABOONfebruar 18, 2008, 13:17:49 pm
Jeg sitter ikke med noen fasit her, men mener å huske at en dobbelportet 1300 motor fra 70 tallet har tilsvarende mål som en 1600 i blokk og topper. Noen 1600 topper kom vel også med større ventiler som er 39/32.

En 6v singelportet 1300 motor fra midten av 60 tallet blir noe helt annet.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: Knechtenfebruar 18, 2008, 13:29:47 pm
Hva er da forskjellen på 1300 og 1600 DP?


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: JSfebruar 18, 2008, 13:47:13 pm
Sakset fra Aircooled.net: "The 1300cc engine can also be upgraded if you bore the 1300 cylinder heads out to the 1600cc size, or replace them with the 1500 or 1600 cylinder head." Hadde de ikke dobbelport 1300 topper i USA?
Jeg mener HELT bestemt at et kompis gjorde dette for en ti års tid siden og da måtte øke borringen i toppen.

BABOON, jeg tror de toppene du snakker om het 041 og var laget i Brasil.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: Speed-Demonfebruar 18, 2008, 13:49:37 pm
Jeg tror dobbelport 1300 og dobbelport 1600 går om hverandre. Enkelport 1500 og enkelport 1600 går også om hverandre med dobbelport 1600 mhp ytterdiam på syliner. Enkelport 1300 derimot, må freses opp for å passe med 1600 sylindre.


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: Lasse `65februar 18, 2008, 14:19:55 pm
Men er det forskjell på sylindre på 1300dp og singelport??
Det er vel bare toppene som er annerledes.
har noen 1300 sylindre liggende og nye topper 1600dp. skal måle jeg når jeg kommer hjem, så får dere svar :)


Tittel: Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport )
Skrevet av: Lasse `65februar 18, 2008, 20:04:04 pm
Jeg ble vel kanskje ikke så my klokere selv etter den enkle målingen jeg gjorde. Siden det er sylindre fra singelport jeg hadde liggende.
Rest my case...