VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 13, 2010, 11:27:04 am



Tittel: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:27:04 am
Må bytte lager på en turbo jeg har her (faktisk 2 stk)
og det er faktisk noe man kan gjørra sjæl på bl.a disse type turboer som er basert på T3 lagerhus.
Da de så langte jeg har sett/funnet ut,  så er delene balansert hver for seg
Er de balansert sammen er det som regel merker på mutter og compressorhjul.
Turboene her er en T3/t4 hybrid turbo og en mindre tass TB03 fra en SAAB.
trenger ikke mye verktøy heller.
T3/T4 turboen har begynt å lekke olje som igjen fører til blå røyk.
Man kan kjenne på akselen att den har slark "sideveis" eller axielt slakk.
da er bl.a.thrustlageret slitt.

Begynner med å demontere Compressor huset hvor man kan se rester etter olje som har kommet inn i compressordelen


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:30:21 am
så kan man skru av compressorhjulet
De fleste har vanlige høyre gjenger , men noen har venstre/links.
se på gjengen før du skrur.
dennen hadde 12 kant mutter på både compressor og turbin hjul


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:32:20 am
baksiden av compressorhjulet som man kan se fresing etter balansering.


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:38:52 am
så plukke av baksiden til compresordelen såm kommer man inn i det aller helligste...
hvor glidelager, thrustelager og tetninger kan sjekkes og byttes.
thrustelageret består av en "collar"/krage som sitter på akselen  og en messing klump.



Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:44:27 am
så kan man dytte eller presse ut akselen ut av lagerhuset.
fordi "collar"/krave delen til thrustelageret kan sitte tight på akselen.
da får man ut dette som er aksel med turbine hjul i en del.

TB03 til venstre og T3/T4 stage 3 hjul til høger.


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:45:37 am
sammenligning av compressorhjula

TB03 til venstre og T3/T4 til høyre


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:49:51 am
her er tetningsringene på akslene.
samme prinsipp som stempelring  :)


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:53:41 am
nærbilde av thruste lageret . som viser slitasje Deluxe.
denne turboen er kjørt med restriktor som jeg i senere tid har funnet ut ikke skal brukes på turboer med vanlige glidelager...
håper det er årsaken ;D


Tittel: Sv: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 13, 2010, 11:56:33 am
det nye lageresettet har 360 graders Thrust og må da være delt.
da man må tre på lageret mot det andre 270 grader som man kan skyve innpå pga åpningen i lageret.
360 graders skal i følge kjennere gi  bedre thruste funskjon..