Tittel: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 25, 2010, 19:05:24 pm Da jeg vurderer en type 4 motor (hvis jeg får tak i en i bra stand) i min 912, hva bør jeg gå for? Ville tro 2 literne har mulighet for mest effekt/dreimoment uten å måtte skifte sylindere ol.
Er det forskjeller på de ulike årsmodellene? Er f.eks en fra Transporter T3 (80-83?) bedre enn en fra bay? Jeg håper å få tak i en helt komplett motor så jeg trenger å gjøre minst mulig i første omgang. Dvs beholde org kjøling, varmepotter, eksos mm hvis dette lar seg bruke i 912. Eneste oppgradering vil kanskje være doble forgassere og evt annen eksospotte. JEg har aldri vært borti type 4, men det regner jeg med at noen av dere har!! :) Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: 1303RCN på februar 26, 2010, 00:37:26 am Orginalt har vel 1,8 l 85 hk og er vel den med mest skyv i orginalt. Den satt i 412 og noen transportere. Men tror det satt lavkompstempler i transportermotoren. Elers er jo alle type 4 motorene omtrent like og se på utvendig
Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Jærva på februar 26, 2010, 18:16:16 pm Nå har faktisk Porsche 912 kommet originalt med type 4 motor i, riktignok ikke mange av dem , men.. Den heter da Porsche 912E og ble hovedsaklig solgt i USA. I den sitter samme motor som satt i Porshe 914/4 (motorkode GB) . Dette er en 2,0 liter på 100 hk originalt. Denne 2,0 literen er den type 4-motoren (og luftkjølt generellt) med mest hk originalt med sine 100 hk. Disse motorene er generellt bra, men toppene har en tendens til å sprekke lettere enn på den "vanlige" 2,0-literen. GB-motoren er et fint utgangspunkt for trimming da den har topper med forholdsvis bra størrelse på ventiler (42mm innsug og 36mm eksos) Plassering av plugg og forbrenningskammer er også mer gunstig. Denne motoren har også en litt annen kam , sammen med stempler som gir ltt høyere komp. originalt. På info om Porsche 912E så står det at det er 86 hk, dette pga. litt lavere komp. og den idiotiske luftpumpa som har ingen nytte...
Eneste riktig motor i en 911 (912 ) er og blir en sekser. Samme om det er 356-motoren eller om det er en type 4 motor.. , disse motorene blir som å dra på fest med Lettøl light.... joda det funker til nød, men det er ikke det disse bilene ble bygget for... ::) Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 01, 2010, 00:56:01 am Ja, enig. 911/912 er laget for sekser og det kan jo også forsåvidt være den billigeste måten å få 130+hk i bilen på hvis man har litt kontakter og tilgang på litt deler mm.
Jeg vurderer i første omgang å få bilen registrert og kjørbar, for så å se hvor veien går videre. Da hadde det vært greit med noe som gikk "rett" inn uten montasje av oljetank, nye bakre motorfester mm. Men på sikt vil det jo være mest kurant med en f.eks 2,4T eller 2,7 motor med Webere. Jeg skal i utgangspunktet bruke bilen året rundt. Har ikke lyst til å sette inn en orginal 1600 med webere og kanskje 60hk selv om det ville sikkert ha funket. En stund... Vil tro at en 1.8 eller 2.0 type 4 med f.eks webere har endel mer dreimoment samt noen hk til. Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Paasan på mars 01, 2010, 10:08:24 am Enig i at en sekser er det som er det "riktige" i en 912/911. Men nå kom vel 912 uten 6'er så da er det vel ikke helt galt å sette inn en T4. Kan få bra effekt og moment til en noe rimeligere peng enn en 6'er. (Vanligvis)
Vet ikke hvor mye jobb det er med å sette inn en 911 motor i en 912 men sikkert mindre jobb enn å gjøre det samme i en boble. ;) Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Bøggymæn på mars 04, 2010, 13:37:41 pm Far min har type 4 motor i sin 67 912.
det var en helg med tilpassing av bakre motorfester og kjøleblekk, pluss litt småtteri så tut og kjør. Tror det er en 1800 han har Tittel: Sv: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller? Skrevet av: Filip/purity på mars 04, 2010, 14:54:46 pm Da jeg vurderer en type 4 motor (hvis jeg får tak i en i bra stand) i min 912, hva bør jeg gå for? Ville tro 2 literne har mulighet for mest effekt/dreimoment uten å måtte skifte sylindere ol. Problemet med 2 literne er at de som regel har gått i en stor og tung buss, ofte uten spesielt vedlikehold. Det sies derfor at 2 liter topper uten sprekker er omtrent umulig å finne. Men alle de fire jeg har hatt har faktisk vert uten sprekker ::) Fordelen med 2 liter toppene er at en del av de har firkant-port eksos, og dermed er mye lettere å få tett med den annerledes pakningen (istedenfor kobber-ring som er vanlig). Usikker på hvilke årsmodeller som har firkant-port eksos, men tror det var fra 79 og utover eller noe slikt.Er det forskjeller på de ulike årsmodellene? Er f.eks en fra Transporter T3 (80-83?) bedre enn en fra bay? Jeg håper å få tak i en helt komplett motor så jeg trenger å gjøre minst mulig i første omgang. Dvs beholde org kjøling, varmepotter, eksos mm hvis dette lar seg bruke i 912. Eneste oppgradering vil kanskje være doble forgassere og evt annen eksospotte. JEg har aldri vært borti type 4, men det regner jeg med at noen av dere har!! :) |