VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Hawken på mars 01, 2010, 01:26:24 am



Tittel: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 01:26:24 am
Har plukket ned motoren min for en ompakking og evt litt til :). I flg. han jeg kjøpte bilen av, så er det skiftet stempler og sylindre på motoren. Jeg lurer nå på hva jeg har? Sylinderen har diameter 95 mm (ca), og det ser ut som en slaglengde på ca 80 mm... ??? Hva er dette? Motoren er i utgangspunktet en 1,7 (W)
 
Takk for svar :)


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 02:43:59 am

Etter kontrollmåling ser det ut som 96x82 (usikker på slaglengden).

Noen som vet dette?


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hulkenmars 01, 2010, 07:36:23 am
Std slag på 1700 og 1800 er 66, på toliter 71. Den kan være ettermarkedsveiv, de leveres med 82 slag....


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 10:10:44 am
Kanskje jeg er på god vei til en bra motor? Noen som vet sylindervolumet?


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Lasse `65mars 01, 2010, 10:51:20 am
hvis veiva di har 82mm slag så har du en 2374ccm. Stempelsatsens 96x82 sier ikke noe om volumet. Du må vite slaget på veiva..

bruk denne for å regne ut:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik2&wkid=41818934442


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hulkenmars 01, 2010, 11:02:25 am
hvis veiva di har 82mm slag så har du en 2374ccm. Stempelsatsens 96x82 sier ikke noe om volumet. Du må vite slaget på veiva..

bruk denne for å regne ut:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik2&wkid=41818934442

Flere som bruker CSP kalkulator'n ja....


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: GeirHmars 01, 2010, 11:17:38 am
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 11:47:36 am
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...

Enig i det :) Sjekker det nå om ikke lenge ;)


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 12:11:50 pm
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...

Ventilene er 33mm eksos og 39mm innsug. Er kanskje standardtopper det??


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Filip/puritymars 01, 2010, 14:12:50 pm
Ganske standard topper ja, selv om de kan jo være portet. Så jeg tviler litt på at du har 82mm  veiv. Tror du må ut å måle igjen for oss jeg ;)


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 01, 2010, 23:57:56 pm
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: H-MEKmars 02, 2010, 00:00:16 am
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?

1700-90mm
1800-93mm
2000-94mm
1915/2055-96mm


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 02, 2010, 00:36:15 am
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?

1700-90mm
1800-93mm
2000-94mm
1915/2055-96mm

Takk :) Forstår det da dit hen at dersom jeg har standard veiv, så er det en 1915-motor jeg har :).
Hva kan jeg gjøre med denne for å få en bra motor med litt "trøkk" i? Er dette et greit utgangspunkt for å bygge en bra bruksmotor?


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: H-MEKmars 02, 2010, 00:46:32 am
Bilder sier mer enn ord ;)


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: holmsenmars 02, 2010, 00:56:15 am
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 02, 2010, 01:06:21 am
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.

Det forutsetter da veiv fra 2 liter (71mm)? Har et sett med nye empi 44 gassere. Hvilken eksos bør jeg gå for da? Hvilken kam?


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hulkenmars 02, 2010, 01:16:05 am
Morsom tråd, da jeg også skal i gang med en T4 til min 412. Har tolitervei, og vurderer 96/103/104 sylindre. Men jeg er også i tvil når det gjelder kam? I mitt tilfelle blir det Megasquirt med wasted spark tenning, med coiler på pluggene hentet fra Audi A4. Kikker etter topper fra toliter Porsche 914, men de vokser ikke akkurat på trær...


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: holmsenmars 02, 2010, 02:20:49 am
Orginale 1800 topper er heller ikke dumme,er de med størst ventiler.
Vokser ikke på trær de heller kanskje men,,


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hulkenmars 02, 2010, 02:26:02 am
Har et, kanskje to sett slike liggende. Ellers er vel plasseringen av pluggen annerledes


Tittel: Sv: Type 4, hvilke sylindere har jeg?
Skrevet av: Hawkenmars 03, 2010, 22:37:47 pm
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.

Det er 66 slag. Da ender vi vel opp med 1915cc. Jeg bør vel kanskje prøve å få tak i disse tingene da :) 71 veiv, 1,8 eller 2 liter topper, og en vassere kam?