VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Martin på mars 14, 2010, 15:03:38 pm



Tittel: Howe-To: koble splitt reele
Skrevet av: Martinmars 14, 2010, 15:03:38 pm
her er en liten tegning på hvordan koble 2 batterier i din buss eller i noe annet.
veldig kjekt hvis man har kjøleskap eller elektrisk kjøleboks som drar litt strøm. å man vil fortsatt ha strøm til å starte bilen ;)

(http://i40.tinypic.com/149p3d2.jpg)

(http://i44.tinypic.com/qqsw2s.jpg)


Tittel: Sv: Howe-To: koble splitt reele
Skrevet av: VW 612 RSmars 14, 2010, 15:09:10 pm
Bare husk at reele bør være like kraftig som det dynamoen produserer. Dvs min 50 amp. Et vanlig 30 amp smelter rett og slett. Jeg har dette oppsettet i vår "ferie" bil. Chevy van og da må jeg ha 2 stk 70 amp i parallell. Dvs 140 amp. Husk også "nok" kvadrat på kabelen og store nok sikringer. Et tomt forbruks batteri får overført mye amp ved lading av en dynamo i forhold til en vanlig batterilader. Jeg hukser ikke formelen, men sikkert noen som vet hvor stor kvadrat man bør ha ved 50-60 amp som en VW generator produserer.
Bare et lite tips


Tittel: Sv: Howe-To: koble splitt reele
Skrevet av: Martinmars 14, 2010, 17:42:49 pm
fine opplysninger det der.  skulle vert en sticky ;)


Tittel: Sv: Howe-To: koble splitt reele
Skrevet av: SveinTmars 14, 2010, 19:51:43 pm
VW har vel stort sett brukt 6 kvadrat mellom dynamo og batteri. Dette er jo minimum en bør ha mellom to batterier også. Større skader ikke, og er jo litt avhengig hvor langt det er mellom batteriene. Større lengde, større kabel.
Her er kraftig rele også:
http://cgi.ebay.com/PAC-80-BATTERY-HYBRID-CAP-ISOLATOR-POWER-RELAY-PAC80_W0QQitemZ270476471602QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3ef9a76d32