Tittel: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 21, 2010, 17:49:23 pm Alltid greit med meninger, og gjerne fra flere. Jeg har samlet sammen litt deler, og jakter fortsatt etter mere deler. I den forbindelse vil jeg høre hva folket mener, det er mange her inne som besitter myyyyye kunnskap på området. Si gjerne litt om priser på (brukte) deler og jobb om du har erfaring med det.
Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. Bremser og hjuloppheng er sett over, og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor. Poenget med motoren er litt mer puff i daglig drift, og kanskje jeg prøver meg på litt rettfrem eller rundtrundt kjøring også? 96mm eller 103mm sylindre? Har 71mm veiv fra 2.0 som skal ballanseres sammen med tilhørende deler. Her bør vel alt fra ende til annen være med når det skal ballanseres - fra clutch til orginal kjølevifte? Topper? Her er det mange valg, firkantport topper fra nyere transporter 2.0, Porsche 914 3-bolt topper, modifisert 1.7 Porsche/VW topp eller en ettermarkedstopp? Noen som har anbefalinger og priseksempler og kommer med? Har sett på et par 914 3-bolt topper, bilder ligger ved. De krever litt sveising av små sprekker, men det burde være en grei sak. Men det skal jo skiftes styringer, ventilseter og ventiler før de kan brukes. Er det like greit og gå for et av de andre alternativene på topper, og heller gjøre nødvendige modifiseringer på de? Har jo sett busstopper som har fått flyttet pluggplasseringen, og ventiler på størrelse med 3-bolt toppene. Priser i forhold til ovennevnte jobb på 3-bolt topper? Hvor mye porting skal til? Er 3-bolt toppene såpass bra at de bare trenger en lett lett porting? Kam? Også et område hvor markedet har mye og tilby. Bilen er jo tyngre enn type 1, så et godt dreiemoment er viktig. I tillegg skal den brukes året rundt, i by og bygd. Forgassere har jeg tenkt og klare meg ut, har en Megasquirt liggende som skal på. Kommer vel til og få lånt meg et gassersett for innkjøring, ev prøvemontere og "fikse" sprutet på en annen motor først. Eksosmessig så må det bli et anlegg som passer sammen med varmepotter, siden bilen skal brukes året rundt. Noen som vet om 914 anlegg passer mtp plassen og utblås? Kamdrev - rettskårne? Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mars 21, 2010, 19:07:31 pm Hei Arild.
Når det gjelder topper, så er jo 914/4 (GB) -toppene best originalt. Problemet med disse er at det er mer en regel at de er sprekt enn ikke´ .. + at de ofte har en kunstig høy pris. Firkantport-toppene gir bedre fløde når de er bearbeidet. (jeg ville ha gått for disse) Porsche 914 1,7 toppene er lik 412 topper, så ikke noe ekstra med dem.. 71mm veiva er bunnsolid og koster du på denne balansering så holder den nok bedre enn det andre us/taiwan skrotet der ute. De fleste 96mm-settene er heller dårlige, LN-engineering sitt sett er bra, men koster der etter... 103 settene fra mahle og JE er bra. Ellers får du et bolt-on sett fra CSP med 94mm sylindere. Ja med dette får du ikke mer volum, men høyere komp og smidde mahle stempler som er av god kvalitet. Det viktigste med å bygge bra T4 er å ordne på T4-ens største svakhet : ventil-løfterne Fres blokk og sett inn T1 eller big-foot-løftere. Kjell Aaen har noen bra løftere her med ekstra smøre-spor.. JEG ville ha kjøpt en tysk kvalitetskam, jeg har prøvd WEB-cam bla. Mulig jeg var uheldig med den, men jeg kjenner et par-tre andre som har vært "uheldig" med kammen deres oxo... Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mars 21, 2010, 19:38:53 pm Er du usikker på hvilken kam du bør velge, ville jeg prøvd å høre med Jake Raby/Type 4 Store. Kjøper du kam-sett fra han velger han ut kam blant sine egenutviklede kamaksler. Dette basert på specs på motoren, hvordan den skal brukes, hvilken bil den skal i osv. Kjøpte kam fra ham selv når jeg bygde min motor, og må si jeg er meget fornøyd! :)
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 21, 2010, 19:47:55 pm Selger han cam løst da? Ser jo ut som om han ikke akkurat har sansen for Megasquirt, og i tillegg så må man gjennom et "avhør" før man får kjøpt noe? ;)
Når det gjelder det du sier Jærva, så vet jeg du har erfaring på området. Har du kanskje tips om noen som tar på seg og bygge om firkant topper? Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Lasse `65 på mars 21, 2010, 21:01:53 pm Selger han cam løst da? Ser jo ut som om han ikke akkurat har sansen for Megasquirt, og i tillegg så må man gjennom et "avhør" før man får kjøpt noe? ;) Når det gjelder det du sier Jærva, så vet jeg du har erfaring på området. Har du kanskje tips om noen som tar på seg og bygge om firkant topper? Tore Østhus her i byen er vel en mester på T4 topper. Gjør mye for bilcross-kara som kjører T4. Har sett et par topper han hadde laget og det så meget bra ut. Portet, satt inn Volvo-ventiler og frest ned. Lasse Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mars 21, 2010, 21:17:10 pm Nei han selger ikke kam løst, men bare i slike kits. Jeg kjøpte "Basic valvetrain upgrade kit", og der fulgte det med kam, kam-gear, løftere, 911 swivel foot ventiljusteringsskruer, chromoly støtstenger og solide spacere og shims til vippearmsakslingen til å erstatte fjærene. Alt dette trenger trengs jo i motor, og han setter sammen kit med deler som er testet grundig i blant annet i en spintron maskin.
Han kan nok virke litt "vanskelig" og direkte i måten han driver butikk på, men for en nybegynner som meg synes jeg det var greit å få et sett der jeg visste at alle delene er testet i lag grundig på forhånd. Men det passer kanskje ikke så godt om du vil velge detaljer og deler helt selv da :) Ang. arbeid på topper er vell EBB i Stavanger en ræser på dette! Har selv hatt litt T4-deler innom hos han, og det så veldig bra ut. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 21, 2010, 21:37:17 pm Enig med deg at det kan være greit med et helt kit likt det du har kjøpt. Hadde uansett tenkt meg swivel feet just skruer og en del av det andre. Du slapp kanskje "forhøret" når du ikke handlet komplett motor?
Jeg får legge inn en forespørsel hos EBB, og høre om han kan antyde en pris på det jeg kunne tenkt meg når det gjelder topp. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mars 21, 2010, 21:46:17 pm Ikke noe forhør på meg nei, bare en del spørsmål om specs på motor, girkasse, bil, bruksområde osv.
Jeg ser nettbutikken deres er stengt nå, men ifølge forumet er planen at den åpner igjen nå på mandag. Var visst snakk om å oppdatere en del produkter, og ta igjen alt av ordrer. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 21, 2010, 23:24:14 pm 914 2.0 toppene endte opp med en pris på rundt 2.500,- så de ble uaktuelle. Da får heller pengene gå til en av guruene som kan fikse opp ett sett 412 topper ev buss topper.
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: mags på mars 22, 2010, 09:32:31 am 2,5 er ikke dyrt når det gjelder Fjortis Topper da.
Hvis de er uten Sprekker da. Mags Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 22, 2010, 10:09:36 am De endte opp på 3500 og hadde sprekker....
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: mags på mars 22, 2010, 12:43:56 pm Ok Arild,
Hva med Maskin Broders i LA Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 22, 2010, 14:37:21 pm Eller han her?
http://www.gbotaircooledperformance.dk/28458588 Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: tmatre på mars 22, 2010, 20:09:25 pm Her er litt info om cylindere til T4
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=129980 Tenker å prøve de selv med JE stempel, men har for mange prosjekt på gang... http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders/Pistons+%26+Cylinders.html http://www.gbotaircooledperformance.dk/28458588 Ser meget bra ut det han maskinerer, men tror kanskje han driver å prøver å feiler litt ennå... Litt skeptisk.... http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=126193&start=75 Kanskje finne en med mer erfaring om du skal legge ned mye $$ En tråd om flow på de ulike T4 toppen, og sammenlignet med HAM sine mododiserte topper http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=123542 Det var noen tråder på Shoptalkforums med bilder av gjennomskåret T4 topper for å vise portene Finner ikke bildene, men jeg hadde lagret det i et Word dokument http://32bsyncro.com/images/upload/PortingT4topper.doc (http://32bsyncro.com/images/upload/PortingT4topper.doc) Eksos er viktig på T4 http://www.aircooledtechnology.com/r_d_exhaust.htm Koster litt å shoppe hos BAS da.... men kvalitet koster http://www.ahnendorp.com/VW-Typ-4---Porsche-914-Motorteile-und-Bearbeitungen/ Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 22, 2010, 21:22:29 pm Masse nyttige linker, takk Matre
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: cato® på mars 23, 2010, 00:08:06 am Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor. Etter mitt syn er disse girkassene svært dårlige og er lite egnet til noen særlig sportslig kjøring. Hvor mye hk/nm tenker du på ? Type 4 trenger ikke volum over 2 liter, eller noen dyre topper for å få ut 140-150 hk. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: mags på mars 23, 2010, 10:11:47 am Topp kan ordna fra hær.
http://www.brothersvwmachineshop.com/heads.htm Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: GeirH på mars 23, 2010, 11:12:51 am Hvor vanskelig er det å putte ei busskasse inn i en slik 411/412 mon tro, noen som har gjort eller kikket litt på det?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: mags på mars 23, 2010, 11:46:48 am alt Går Geir,man må bruke litt tid og regne med litt kutting -Sveising. ::)
Skulle du ha tatt ut den hvit fra Dvale :o Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 23, 2010, 12:22:39 pm Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor. Etter mitt syn er disse girkassene svært dårlige og er lite egnet til noen særlig sportslig kjøring. Hvor mye hk/nm tenker du på ? Type 4 trenger ikke volum over 2 liter, eller noen dyre topper for å få ut 140-150 hk. Er vel et sted rundt 150 hk jeg kunne tenkt meg, når det gjelder dreiemoment så har jeg ikke noen spesielle tanker rundt det. Men er det mulig og få ut 140-150hk på 2-liters volum uten at det går ut over levetiden på motoren? I forhold til det jeg har vært borti av motorer så synes jeg det høres mye ut? Når det gjelder girkassa, så trodde jeg de var relativt solide, men nå må jeg vel i tankeboksen igjen på det området. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mars 23, 2010, 17:56:40 pm Ingen umulighet med 150 hk i en 2,0 T4...
Her sakset fra Tafeltuning : http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdf Se side 9. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 23, 2010, 18:09:31 pm Sant nok, men der tror jeg det er lagt litt mer jobb i toppene?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: cato® på mars 24, 2010, 00:09:06 am Jeg hadde en Type 4 på 1928 ccm (93 x 71) for 15 år siden, den bremset 128 hk med HELT std 1800 lokk.
276 kam aksel Skulle da tro at det ikke er noe problem å få 20 hk mer med 1mm større borring, litt porting, stivere ventilfjærer, litt hardere kam etc. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 24, 2010, 00:21:06 am Høres lovende ut!
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Andersen Racing på mars 24, 2010, 21:42:34 pm hei
hadde jeg vert deg hadde jeg valgt følgene 1 sett nye topper ferdig bolt on kr 12000 1 sett 104 aa cyl stempler kr 5500 1 stk kam 296 grader kr 1500 1 sett 48 idf kr 8500 effekt fra 150 hk med org exos med varmepotter men med csp ca 170 hk dette har jeg prøvd og det funker år etter år kan kjøre på 4 gir fra 40 km bare gi gass og nåla stopper i 0 vanvitig kult bare spør Holmsen har også har 2,0 ltr type 4 bremset 180 hk men bare tull å ha på gata mvh Andersen Racing Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mars 24, 2010, 22:00:53 pm Da har Type4Store åpnet igjen, så nå har du mulighet for å se hva de tilbyr.
F.eks Valvetrain Upgrade Kits (http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php?cat=328) som jeg har nevnt tidligere. De har også mange forskjellige egenutviklede topper (http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php?cat=257), men disse sikkert litt over ditt budsjett. Fra $2400 og oppover. Disse er nå inkludert et valvetrain upgrade kit såvidt jeg forstod av siden. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 24, 2010, 22:27:03 pm Andersen; Det du sier der er vel egentlig det jeg har tenkt. Om jeg legger litt mer i volum på motoren så får jeg en skikkelig "lokomotiv" motor, akkurat slik jeg vil ha. Den kan være moderat trimmet, og holde i årevis.
Jeg har kikket litt på disse toppene; PART: Power Master Ported Head PRICE: $795.00 Volkswagen / Porsche Type 4 Heads: Includes 44mm X 37.5mm or 46mm X 37.5 Stainless Steel Valves, Single High-Rev or Dual Super-Rev Springs, Chromoly Retainers, Hardened Keepers. Available in common sizes of 94mm Bore, 96mm Bore, 103mm Bore, etc De ender opp rundt 7.500,- her hjemme i garasjen. Fortsatt nok, men ser ut som om man må ut med såpass for et sett bra topper. Men kan nok hende det blir enklere losning i begynnelsen. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Andersen Racing på mars 24, 2010, 22:58:07 pm hei
på de motoren jeg bygget brukte jeg de andre type 4 toppene til Brothers denne enne bremset 167 med csp og den andre 150 med org exos dette er gjenomprøvd her i norge og funker bare dumt å kjøpe noe som ikke funker denne jake rubi selger noe til type 4 men er forferdelig dyrt og han skulle vel vert forfatter for makan til skriving har jeg aldri sett mvh Andersen Racing Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: holmsen på mars 24, 2010, 23:00:06 pm Hulken,,,er akkurat det den kjennes ut som,,ett "lokomotiv", det slutter lissom ikke å dra, og det gjaldt både min gamle 2056 og den jeg har nå, en 2,4.
Ang. topper,,bruk litt ekstra spenn på de,,min gode venn Påsan har ca. samme 2,4 som meg, men med topper fra brothers vw machine gutta, og de ga nesten 20 hk. mer. Sikkert andre topper som er like gode,,poenget er at det ligger i toppa :) Lykke til med bygget. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Andersen Racing på mars 24, 2010, 23:10:09 pm hei
en liten forklaring holmsen har 104 aa stempler-71 mm med 46-38 mm ventiler 48 mm idf org kjøling og exos 150 hk påsan ha 103 je stempler 71 mm slag 46-38 mm ventiler porsche kjøling og csp pyton anlegg 167 hk toppa er like holmsen har 312 grader kam Påsan har 296 grader kam mvh Andersen Racing Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 24, 2010, 23:44:17 pm hei på de motoren jeg bygget brukte jeg de andre type 4 toppene til Brothers denne enne bremset 167 med csp og den andre 150 med org exos dette er gjenomprøvd her i norge og funker bare dumt å kjøpe noe som ikke funker denne jake rubi selger noe til type 4 men er forferdelig dyrt og han skulle vel vert forfatter for makan til skriving har jeg aldri sett mvh Andersen Racing Disse du tenkte på? PART: Off-Road Port Head PRICE: $1395.00 Volkswagen / Porsche Type 4 Heads: Includes Custom Porting, 48mm X 40mm or 48mm X 37.5mm or 46mm X 37.5 Stainless Steel Valves, Dual Super-Rev Springs, Chromoly Retainers, Hardened Keepers, Porsche 914 Style Relocated Spark Plug Hole, and 6 Stud Conversions. Available in common sizes of 94mm, 96mm, 103mm, 105mm Bore! Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 24, 2010, 23:45:42 pm Andersen - fabrikat/leverandør på kammer?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Andersen Racing på mars 24, 2010, 23:54:31 pm hei
ja men med 46-38 mm ventiler skal du bestille fra der husk å få med insugg som er tilpasset kam European Motorworks kammer hot shop selger disse mvh Andersen Racing Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 24, 2010, 23:55:40 pm Jeg har tenkt og gå for Megasquirt innsprut, gidder ikke all det strulet med justering av gassere... ;D
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: holmsen på mars 25, 2010, 00:17:26 am Strul??
og en ting til,,Liiiiiden, ikke glem den,,squirt, synes du det låter bra ? ;D Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Roy Grelland på mars 25, 2010, 00:22:08 am også kan du jo prøve denne linken: www.megasquirt.com
MEn ellers synes jeg MS er en god ide :) Men det blir nok ikke uten strul, er jeg redd... Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 25, 2010, 00:23:37 am hyggelig link.... Vet det blir strul med MS også, har lest en og annen prosjekttråd!
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hawken på mars 25, 2010, 00:43:13 am Bra tråd Arild;) Her får jeg jo hele oppskriften til mitt motorprosjekt i kjelleren hjemme ;D
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 25, 2010, 00:44:22 am Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk...
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hawken på mars 25, 2010, 01:01:57 am Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk... Blokk med standard veiv, nye varmepotter og eksos, nye empi dual 44 i eske, ny fordeler, ny clutsh, 96 mm syl og stempel. Ellers bare gammelt skrot fra originalmotoren (W). Gasserene er for høye bak i 412-en, så disse lurer jeg på å avhende (esken er merket T-1) Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mars 25, 2010, 10:15:30 am Da leder du litt på meg da... Kanskje vi skal satse på et felleskjøp av topper?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: JTWE på mai 06, 2010, 14:25:53 pm Hva slags eksos bruker folk her?
Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter. Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør? Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene? Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mai 06, 2010, 17:12:51 pm Hva slags eksos bruker folk her? Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter. Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør? Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene? Tafel-tuning har oxo et anlegg. Ellers så vet jeg at en del som bruker B.A.S anlegg sveiser på et "jukse-rør". Har sett dette i mange tyske tuning-blad. B.A.S-anlegget er helt knall hva angår kvalitet,effekt og passform. Koster jo litt da men.. ;) Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mai 06, 2010, 17:30:36 pm Utenom de nevnte kommer jeg på diverse andre i farten:
- Turbo Thomas (http://www.turbothomas.com/), lager i rustfritt stål, har en del ferdige oppsett, men lager det meste på bestilling tror jeg, komplett fra toppene og ut - Tangerine Racing (http://www.tangerineracing.com/tangerine_iv.htm), veldig dyrt, men er i toppsjiktet hva performance angår - A1/Tiger lager vell i til T4 i boble også mener jeg, både vanlig og rustfritt - LA Performance (http://www.laperformance.co.uk/Welcome.html) - fat performance (http://www.fatperformance.com/) LA Performance og Turbo Thomas holder til i England. Skal du ha noe billig som fungerer kan du gjøre det samme som meg: kortede F-tubes (som J-tubes, dvs. uten varmebokser rundt, kommer fra en eller annen VW) sammen med såkalt Thunderbird (http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=10220) potte. Jeg måtte vinkle flensen noe ned, når jeg kortet F-rørene, for å få plass til potta. Men synes det fungerer ganske greit på min motor. Sikkert ikke kjempemessig mtp. effekt, men grei lyd, og har ikke hatt problemer med det til nå. Her er en god del forskjellige eksosanlegg testet: http://www.aircooledtechnology.com/r_d_exhaust.htm Og her står det enda litt mer om forskjellige produsenter: http://www.tunacan.net/t4/tech/exhaust-upright.shtml EDIT: Jeg ser de to siste linkene ikke er helt oppdaterte. Men sikkert mye interessant lesing allikevel ;) Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mai 11, 2010, 21:28:15 pm Har forhørt meg litt med TurboThomas nå, og fikk en pris på £615 inkludert frakt. Dette for komplett rustfritt anlegg, fra toppene og ut. Med "hide away" potte, dvs lyddemper på høyre side av motoren med en stuss ut bak. 1 5/8" header og 2" lyddemper. Han lagde for både oval port og firkant port topper.
Noen som har erfaringer med andre eksosanlegg til T4 motorer? CSP sitt f.eks? Film av dette er best ;D Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: stl på mai 11, 2010, 22:40:02 pm Jeg har eksos fra turbo tomas.Det virker ut til å være veldig bra.Jeg fikk laget det helt etter mine ønsker.Jeg har også sett csp sitt.Det så også greit ut,men det var alt for liten innvendig diameter.For litt av vitsen er jo å få et anlegg som også har rette måla innvendig,og ikke bare godt utseende.
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mai 11, 2010, 22:48:24 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mai 11, 2010, 22:53:07 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4? Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft :D Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild ;) Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Filip/purity på mai 11, 2010, 23:02:24 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4? Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft :D Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild ;) Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mai 11, 2010, 23:28:41 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4? Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft :D Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild ;) Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Greit nok det at det er fra England.. Men så er det den kvaliteten da.. ;) Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mai 11, 2010, 23:30:12 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4? Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft :D Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild ;) Har bensinvarmer, men det skal jo være helårsbil så da trenger jeg mer varme. Ahnendorp annlegg er på vei opp fra Tyskland - dvs et tidlig anlegg før de ble Ahnendorp. 98mm nicasil sylindre er også på tur.... Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: bcrazy på mai 12, 2010, 13:27:07 pm Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4? Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft :D Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild ;) Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Greit nok det at det er fra England.. Men så er det den kvaliteten da.. ;) Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform. Hvor får man tak i dette hefte til Kjell Aaen? Driver han fortsatt butikk Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hot Owl på mai 12, 2010, 14:08:52 pm Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Jærva på mai 12, 2010, 20:39:08 pm Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett. Har nok en del å si lengden på rørene ja ... ;) Her sakset fra en AM-CAR tuning-side : "PRIMARY PIPE LENGTH The length of the primary pipes also affects torque. Where diameter affects the torque peak relative to rpm, the length affects the shape of the torque curve. Longer primaries provide more torque below the peak and reduce it past the peak. Shorter primaries provide more torque above the peak at the expense of below-peak torque. More torque in the low- to mid-rpm range is important to rodders who want that feeling of seat-of-your-pants performance on the street. Longer primaries also reduce the chance of escaping exhaust's being drawn back up another pipe." OG : "Now headers has a lot to do with where the peak torque band will be and how flat and long it is. Basically, small diameter ( only just big enough to flow the CC's of the cylinder at the rev limit to keep the exhaust velocity as high as possible which works out at around 1.5" diameter tube size for the primaries ) with long header tubes will lower the peak torque in the rev range. Just remember that the lower the rev limit the longer the primaries you should have." Da Arild skal bruke denne i en litt "tyngre" 412 og ikke lett boble på drag-stripa, så kan nok lengre eksos (headers) være en fordel .. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hot Owl på mai 13, 2010, 18:54:56 pm Avstand fra ventil til collectorens start er hva som er viktig. Og de rørene kalles primær rør.
Lengden på disse gir et undertrykk ved eksosventilen på ett gitt turtall (som kan flyttes opp og ned gjennom turtallsområdet), effekten brukes til å dekke over fall dreimoment kurven for å få kurven flatere. Om man ikke regner ut dette først må man først bremse motoren og så bygge headere til man har fått justert kurven til sånn man liker den. Skal man virkelig ha noe effekt ut av dette så justerer man lengde på innsug eller trakter til pulsene i innsuget sammenfaller med eksos tuningen. Hva som skjer etter collectoren er revnende likegyldig i forhold, røret må bare være stort nok... jo lengre eksosen er bare mer vekt å drasse på. Er det noe VW motorene har problemer med så er det tvert om, å få primær rørene kort nok, siden den er en boxer. Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mai 13, 2010, 19:46:17 pm Men med turbo er hverken lengde på innsug eller eksos så avgjørende?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Hulken på mai 16, 2010, 22:53:25 pm Porsche 2.0 topper på tur....
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: JTWE på juni 28, 2011, 19:41:28 pm Hmmm;
Øverste originalt Porshce 914 eksos - samles i collector alle enkeltrørene. CSP Supercompetition med nytt grenrør - burde jo være enkleste, god nok for ikke verstingmotorene og beholder estetikken med eksosrørene ut riktig plass? Er det problemer med plass til resten av anlegget mon tro? (http://www.art-restoration.eu/galerie/voitures/914-grise-20/26.jpg) (http://www.csp-shop.com/cshop/images/artikel/detail/17922_1.jpg) Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: JTWE på mars 10, 2012, 12:32:31 pm Hvem i Norge/utlandet kan lage noe som det nevnt over?
Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: JTWE på oktober 13, 2013, 12:50:30 pm Tips igjen?
Lurer på å bestille det over dammen, men er jo noe med å få til en dry-fit i riktig bil før man legger siste sveisestrengene... Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: Dewil på oktober 21, 2013, 00:31:38 am Hva med noe sånt?
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=200935862342 Tittel: Sv: Bygge type 4 motor Skrevet av: tmatre på oktober 21, 2013, 08:35:28 am VintageSpeed har også noen løsninger om du ønsker original look fremfor performance
http://store.vintagespeed.com.tw/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=8&Itemid=80 |