VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: røed på mars 25, 2010, 22:32:43 pm



Tittel: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: røedmars 25, 2010, 22:32:43 pm
hei men bruksbil, en 1303 s bigg med 1600 motor hoster og harker og bruker masse olje. jeg har oljesot i eksospottene og i forgasseren. har ny coil og fordeler, som er instilt. nye plugger, instilt ventiler. og ingenting hjellper :S noen råd  ???


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Tistlomars 25, 2010, 22:40:45 pm
Utsletne stempelringar, utsletne ventilstyringar = masse jobb desverre


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: røedmars 25, 2010, 22:50:36 pm
husker ikke hvor langt motoren har godt nå men ikke velg langt. ventilene var veldig feilinstilt når jeg fikk den hvis det har noe med saken å gjøre  :-\ mulig det kan ha lekt olje inn i steplene og opp i gasseren fra toppene ? det var over 0,8 mm  ???


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Bj?rnmars 25, 2010, 22:56:26 pm
husker ikke hvor langt motoren har godt nå men ikke velg langt. ventilene var veldig feilinstilt når jeg fikk den hvis det har noe med saken å gjøre  :-\ mulig det kan ha lekt olje inn i steplene og opp i gasseren fra toppene ? det var over 0,8 mm  ???

Selv om ventilene er ujustert vil man vel ikke få olje ut av systemet. Ventilene åpner for luft+bensin inn og eksos ut. Er da som Tistlo sier, styringer og/eller stempelfjører som er problemet.
Og ventilene skal være 0.15mm.
At det lekker olje som går opp til gasseren ???


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: røedmars 25, 2010, 23:06:22 pm
ja oljen må jo på en eller nannen måte komme seg inn i stempene og bli presset opp i gasseren. men jeg har hatt av sylinderne på den ene siden og det så ikke ut til å være noen synelig skade på hverken sylindervaggene, spempelene og stemp|ellringene motoren gikk fint og hadde ikke dette problemet får jeg gjorde det. men mista en skrue ned i toppen så ble nøtt til å demontere litt så sjekke dete samtidig. skruen datt aldri ned i sylinderen men låste en av ventilene.


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Tistlomars 25, 2010, 23:44:40 pm
Du ser ikkje om stempelringane er utsletne på augnamål, eg trur nok att du må plokka ned motoren igjen. om det er skrua som har gjort det er eg ikkje sikker på, men det er ikkje noko som kan føra til att oljo kjem opp i forgassaren!? kanskje vist du kjøyrer utan stempelringar.. men du bør nok plokka ned og sjekka.
Ein enkel sjekk på toppane og ventilstyringane er å ta av toppen og løyse opp ventilfjøra sånn att ventilen er laus, so sett du ein fing over ventilstyringen i eine enden og drar ventilen ut andre sida. då skal da verta ein sånn "plopp" lyd, som når du tar av ein sugepropp eller noko.. vist det ikkje vert noko plopp lydar eller noko so er nok styringane utsletne


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Stein.Hmars 26, 2010, 00:57:16 am
Tyder på at ventilen ikke tetter og kompen blåser ut i innsug.


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Formula Veemars 26, 2010, 06:48:59 am
Kan ikke skruen som låste ventilen ha laget sår i setet, som gjør at det blir utett og blåser tilbake i gasser? Men allikevel, mye olje burde det vel ikke bli?


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: Einicmars 26, 2010, 08:01:47 am
I stedet for å gjette, kjøp en kompresjonstester på biltema og mål alle 4 sylindre.
Husker ikke kompresjonstrykk, men det skal være ganske likt på alle.
Slitte stempelringer gir blå røyk, er det veldig ille blåser trykket ned i bunnpanna og oljen kommer ut ved reimskiva og oljedampslangen.
Motoren har kanskje vært varm en gang? (Kjørt uten viftereim)


Tittel: Sv: 1600 motor som hoster olje
Skrevet av: røedmars 26, 2010, 14:23:35 pm
har starta motoren uten viftereim en gang i 5 minn. ikke noe mer en det. ikke noe blå eksos heller men takk for tips skal prøve å kjøpe en kopresjons tester å sjekke. har snudd toppen opp ned og helt bensin i den når jeg hadde den av og ingenting randt ut gennom ventilene så det er ikke hakk i de ;)