Tittel: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hawken på april 05, 2010, 00:06:38 am Lurer på å prøve meg på litt platebanking og rustsveising på min nyankommende. Har bare sveiset gass tidligere (bilskolen på midten av 80-tallet), men er ikke redd for å lære meg noe nytt :D. Hva er best å sveise karosseri med hjemme i egen garasje?
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Gaute (alutig) på april 05, 2010, 00:09:04 am Mig med 0,6-0,8 tråd. ikke noe flusstråd drit.
Kjøp med separat gass. :) Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: T2-Vandal på april 05, 2010, 00:16:56 am TIG er vel det som drar seg minst, siden varmeutviklingen er lavere.. Bruker selv 0,6 mig på tynnplate for det meste...
Har også brukt "flussdritt" på en del ting.. Går helt fint det også om du har sveiseapparat som er beregnet på denslags .. ;) Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hawken på april 05, 2010, 00:27:49 am Takker for svar ;D
Er der da tig eller mig jeg skal bruke/kjøpe? Et bra apparat som kan anbefales? Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hulken på april 05, 2010, 00:40:17 am Har bra pris på Telwin mig om det er aktuell - special price only 4(12) you my friend!
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hawken på april 05, 2010, 01:16:08 am Er det mig jeg bør gå for da? Tenker på bra resultater/ tett fin fuge på f.eks. på hjulbuer.
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Tistlo på april 05, 2010, 01:29:41 am Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hawken på april 05, 2010, 01:38:30 am Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt Høres fornuftig ut det :) Det er stort sett ikke noe annet som skal sveises her i huset, så et riktig apparat til karosseri er tingen ja. Får vel prøve å finne meg et rimelig og greit MIG-apparat da :) Kanskje kaste meg over det gode tilbudet til Hulken ;D Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: RZR-Andy på april 05, 2010, 09:08:34 am MIG funker helt greit til bilplate. Men apropos fine fuger: på plater bør du være ekstremt forsiktig med varmen, så punkter gjør susen. Ellers er det lett for at det slår seg kraftig. Jobb deg frem i etapper mens du lar det kjøle seg ned til du har tett "fuge".
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: T2-Vandal på april 05, 2010, 11:35:10 am Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del..
Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: nobrakes på april 05, 2010, 17:22:39 pm Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del.. her vil det nok være to leire, en for, og en imot din uttalelse, når man varmer opp plata ved sveis, og bråkjøler, vil du få en krympevirkning, som i en del tilfeller ødelegger mer enn det hjelper, det er viktig å ha luftspalte mellom platene til enhver tid ved sveising butt i butt. dette for å unngå at platene "kolliderer " med hverandre ved sveising, da sveisen trekker de sammen noe, ved bråkjøling vil denne effekten økes betraktelig. men... dette er som smaken.. og hva man synes fungerer best selv.kjøp deg et mig apparat fra arild, å husk å prøve deg fram på no platerester før du starter på bilen din, lykke til :) Tittel: Sv: Karosserisveising/ rustarbeide.. Skrevet av: Hawken på april 05, 2010, 23:40:37 pm Takker for svar :) Det blir et MIG-apparat ja. Så er det vel bare å kjøpe noen plater og litt verktøy, og begynne å rekonstruere karosserideler ;D.
|