VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på februar 22, 2008, 22:34:04 pm



Tittel: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: JTWEfebruar 22, 2008, 22:34:04 pm
Har nettopp gjort dette.

Målte før ca 13,2 V på lykta, nå er det ca 13,8-9 volt.

Men på batteriet måler jeg 14.2 volt, altså er det potensiale til mere skulle man tro?

Kabeltverrsnitt bør vel ikke påvirke spenningen? Jeg måtte bruke originale ledningene inne i selve lykta (takk til VW for et skikkelig klønete patent), men disse er korte og ellers av strekket ligger det tykkere ledninger.

Jordingen: denne har jeg dratt til to karosseri-skruer. Denne påvirker vel en del? Skal ta å pusse av punktene senere, men rakk det ikke i det trønderske været som slukket all skrulyst.

Ellers synes jeg at jeg så forandring. Det lyste bra, før var det vel mer stearinlys tendenser. Hvor mye viljen til at det skulle lyse bedre er jeg usikker på, men det var vel verdt en liten time med loddebolt og skruing.

1 V spenninstap = 50% lysstyrke synes jeg at noen sa på VW2you?



Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: alaskfebruar 22, 2008, 22:59:26 pm
Hva med å koble det ene lyse orginalt og det ene direkte og se forskjeld??


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: JTWEfebruar 22, 2008, 23:10:09 pm
Jeg vet jeg har bedre enn før... Ca +0,5 Volt på begge lyktene i forbedring.

Men om jeg klarer å øke til den fulle kapasiteten? Det skal vel være et spenningsfall uansett over pæra, men så stort?


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: KHfebruar 22, 2008, 23:17:10 pm
Har nettopp gjort dette.

Målte før ca 13,2 V på lykta, nå er det ca 13,8-9 volt.

Men på batteriet måler jeg 14.2 volt, altså er det potensiale til mere skulle man tro?

Kabeltverrsnitt bør vel ikke påvirke spenningen? Jeg måtte bruke originale ledningene inne i selve lykta (takk til VW for et skikkelig klønete patent), men disse er korte og ellers av strekket ligger det tykkere ledninger.

Jordingen: denne har jeg dratt til to karosseri-skruer. Denne påvirker vel en del? Skal ta å pusse av punktene senere, men rakk det ikke i det trønderske været som slukket all skrulyst.

Ellers synes jeg at jeg så forandring. Det lyste bra, før var det vel mer stearinlys tendenser. Hvor mye viljen til at det skulle lyse bedre er jeg usikker på, men det var vel verdt en liten time med loddebolt og skruing.

1 V spenninstap = 50% lysstyrke synes jeg at noen sa på VW2you?


Du kan måle spenningsfall fra + på batt til + på pæra og samme på - siden. Da ser du hvor tapet er. kabeltykkelse gir større/ mindre spenningsfall men det er på mest målbart på lengre strekk (5- 10m)


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: JTWEfebruar 22, 2008, 23:21:08 pm
Altså måle med en pinne på batt + og inn til pære, og på jordingspunkt ut av lykt og minuspol, og så sammenligne disse målingene? Den målingen med lavest verdi = synderen?



Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: KHfebruar 22, 2008, 23:38:29 pm
 måle med en pinne på batt + og inn til pære, og -kontakt på pæra til minuspol, og så sammenligne disse målingene. Den målingen med høyest verdi = synderen

Husk å ha lyset på og måle VOLT





Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: JTWEfebruar 22, 2008, 23:40:26 pm
ahh.. Selvfølgelig høyest verdi ja! Ellers hadde det blitt for dumt...

Skal gi et forsøk! :)

Takk for hjelpen


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: SASfebruar 23, 2008, 00:02:28 am
Tverrsnitt på leder trekker littegrann spenning.
R = (p*l) / A 
             der R = motstand i Ohm
                    p = leders resistivitet ( 0.0168 på kobber v 20C)
                    l = lengde i m
                    A = ledertverrsnitt i mm2

si 5meter fra batt til lykt
går utifra 1,5mm2 tversnitt og 50W lys
R = 0,0168 * 5 / 1.5 = 0.055 Ohm
Lykt på 50W trekker I = P/U = 50 /14 = 3,6A
og spenningsfall i leder bilr U = R*I = 0.055 *3.6 = 0,2 Volt + bittelittlitt i karroseriet.
Og litt mindre i kalde omgivelser..

I teorien.  ;)


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: -Marius-februar 23, 2008, 11:29:15 am
Og husk, bytt alle ledninger når du holder på med dette. Det største spenningsfallet er faktisk i de gamle ledningene. Så legg opp nye ledninger fra bat til rele og fra rele til pære:) Vis du i tilleg legger rele nærme lykta og øker kvaderatet på kabelen til releet. Da skal dette bli veldig bra.


Tittel: Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
Skrevet av: JTWEfebruar 23, 2008, 12:00:40 pm
Problemet med å legge største kvadraten rett til lykten er den utrolig tungvinte måten VW har lagt opp strømnettet/lyktkonstruksjonen på... Altså slik det er nå har jeg koblet det nye tykke ledningsnettet inn i en multiplug på lykta, og derfra ligger originale nettet inne i lykta til pæra. De tynneledningene er kun noen få 5-10 cm.

Vil helst prøve å unngå å måtte koble utenom dem, så den korte lengden burde forhåpentligvis gjøre sitt til at det ikke blir noe stort problem.