VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: flatfour på april 13, 2010, 13:01:46 pm



Tittel: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: flatfourapril 13, 2010, 13:01:46 pm
Hei,

Skal til å borre hull i potta og sette inn en mutter til lamdasonden.

[attachment=2]

Ideell plassering er vel rett etter kollektoren, som vil tilsvare akkurat ved flensen (plassering 1).
Setter jeg den der, står den relativt "utsatt" til og ledningene vil stikke opp bak. Jeg har tenkt til at den skal stå det permanent, så kunne tenke meg et litt mer "beskyttet" sted.

Da tenkte jeg på plassering 2, rett før potta, inneunder bakplaten.. Da vil den stå etter benden i potta.

Så da kommer jeg til spørsmålet - vil plassering nr 2 gi noen form for missvisning eller er det hipp som happ hvor den står?

[attachment=1]

Ellers er det vel viktig at sonden skal stå i overkant, mellom kl 9-15 :)




Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: flatfourapril 13, 2010, 13:09:14 pm
.


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: BeetleBugapril 13, 2010, 13:15:02 pm
Hvorfor ikke i selve kollektoren der alle rør møtes? Jeg klarte å få min bak bakplaten.


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: flatfourapril 13, 2010, 13:28:43 pm
Grunnen er at jeg ta ta av potta og få satt inn sveisemutteren på eksosservice.
Å ta av eksosanlegget fra motoren orker jeg ikke  ::)
Tror du plasseringen har noe å si for avlesningen?

Hvorfor ikke i selve kollektoren der alle rør møtes? Jeg klarte å få min bak bakplaten.


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2010, 07:39:51 am
flere rallybiler har sveist på flere muttre, så kan de prøve seg frem til rett plassering.
Jeg har samme fra PLX, og ha satt den etter kollektor. Jeg mener det er verre å sette den for langt frem enn for langt bak.


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: rallybugsapril 15, 2010, 07:51:56 am
Plassering 1 eller 2 spiller ingen rolle , bare du måler en plass som avgassen er godt sammen til 1 rør og plasserer mutteren mellom kl 9.00 og kl 3.00 i røret pga kondens i eksosen som ødelegger sensoren , på vårt testutstyr til bremsebenken har vi en lambasensor som vi setter inn i eksosrøret bak bilen på et spesial feste fra Lamba måler produsenten , vist det ikke er innsveiset mutter til sensoren , og det fungerer også bra .


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: flatfourapril 20, 2010, 12:50:01 pm
Takker for svar. Da var det litt som jeg trodde, men ville gjerne høre med folket først.
Ser ut som det ikke skulle ha så mye å si, å plassere den ved nr 2. Da tror jeg den står mindre utsatt til.

Er jo som rallybugs sier at ved dyno legger den man den inn i utløpet etter potta..
 [attachment=1]


Tittel: Sv: Plassering av lamdasonde
Skrevet av: flatfourapril 30, 2010, 18:23:12 pm
Da var den på plass, fungerer utmerket.

Nå gjenstår det å få dyset riktig. Motoren går alllltfor lean på tomgang og for feit ved gasspådrag.

Noen som har ekstra tomgangsdyser til dellorto?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23629.0.html