VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ricecooker på april 30, 2010, 23:23:44 pm



Tittel: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: ricecookerapril 30, 2010, 23:23:44 pm
Er i gang med å ta ut motoren i bobla for å skifte clutch, -69 1300 med 1600 motor. Dette er første gangen jeg skal ha ut motor i en boble, men det har gått greitt til nå.

Spørsmålet er; hva er trikset med den øverste bolten (av de 4 mellom motor /gear) på førersiden?

Den andre var grei og komme til, men denne er helt skjult bak en firkantet kanal som kommer ut av viftehuset, og går nedover. Kan såvidt skimte den fra andre siden, men er jo umulig å komme til..?

Dessuten er jeg litt usikker, for den bolten jeg har fått ut var det mutter på motorsiden, og låsehode på bolten på gearsiden.
Denne som sitter igjen har sekskanthode på gearkassesiden, men jeg greier ikke å se hva som er på motorsiden. Ser ikke ut til å være vanlig mutter, og jeg ser heller ikke noe av bolten stikke ut gjennom mutteren. Har skrudd noen tørn på bolten, men aner ikke om det går irundt på andre siden. 

Noen som har noen gode råd...?


Tittel: Sv: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: Trond Dahlapril 30, 2010, 23:30:39 pm
Den du skal ha av nå er en bolt som du må skru ut fra girkassesiden og ikke fra motorrommet.
Det er derfor du ikke ser en mutter, men en rund sak med gjenger inni. Det er kun en mutter som skal skrus av i motorrommet, og den har du allerede gjort.
Så bare fortsett å skru så kommer den ut :-)


Tittel: Sv: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: Kim Larsenapril 30, 2010, 23:57:11 pm
Skralle,17mm pipe med forlenger funker på den siste bolten din.
Den firkanta greia som "sitter" i veien,er der motoren kvitter seg med varmlufta etter
at den har gått igjennom oljekjøleren.


Tittel: Sv: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: Formula Veemai 01, 2010, 06:58:30 am
og motoren må ut ca. 70mm rett bak før du slipper ned, så du ikke ødelegger noe. Det blir litt trangt, men går egentlig greit,


Tittel: Sv: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: ricecookermai 01, 2010, 12:33:29 pm
Ah, det forklarer det meste. Stusset skikkelig over hvordan jeg skulle komme til bak viftehuset...

Har tatt av eksosanlegget, vet ikke om det er nødvendig, men det tok jo bare 5 minutter å demontere. Det ble hvertfall litt mer oversiktlig uten, og varmepottene trenger en rengjøring uansett.


Tittel: Sv: Skifting av clutch, men.....
Skrevet av: ricecookermai 01, 2010, 16:28:51 pm
Da var motoren ute, gikk jo som en drøm å få ned den.

Men det var jo ikke clutchen som var problemet....men løst svinghjul.... :(

Har heldigvis ikke kjørt mange meter med dette, men nok til at det var blitt litt ovale huller her og der..

Nokså sikker på jeg berger veiva, der står pinnene godt fast så lenge de står helt i bunn. Blir vel en god dose av et eller annet Locktiteprodukt her tenker jeg.

Litt verre med svinghjulet, men jeg skal høre med en rallycrosskar om ikke han har et som er bedre.

Men det var veldig mye olje rundt om kring baki der, selv om simmerringen ser helt ny ut. Er det normalt at det lekker når svinghjulet kommer for langt ut, eller er det andre ting jeg skal se etter? Har jo tenkt å bytte simmerringen uansett, men siden den ser helt finfin ut stusser jeg litt over hvor olja kommer fra.