VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Krogerf på mai 05, 2010, 19:51:59 pm



Tittel: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: Krogerfmai 05, 2010, 19:51:59 pm
Det hele begynte med at jeg fant en lekkasje under motoren, etter at jeg skulle på eu-kontroll. Eu-kontrollen ble kansellert og fant ut at lekkasjen kunne være støtstanghylsene.
[attachment=1]
[attachment=2]

Etter nærmere undersøkelser så det ut som oljen kom ut over støtstanhylsene, og bestemte meg for å ta ut motoren for å sjekke sylinderne.
da jeg åpnet ventildekslene fant jeg ut at det ene støtstaget var ute av stilling. Lurer på hvordan dette kunne ha skjedd.
[attachment=3]
[attachment=4]

Så løsnet jeg mutrene på sylinderen, og synes de egentlig ikke satt særlig bra. Da jeg målte boltene etterpå fant jeg ut at boltene var ca 22,5cm(vet ikke hvor lange de skal være).
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]

Har egentlig ikke funnet ut hvor oljelekkasjen var, men mulig at det skyldtes at sylinderboltene har strekt seg. hva tror dere?
Motoren er en 1600 (AD719627)etter det jeg har funnet ut, og stemplene målte jeg til 87,5mm. På bunnpanna står det AS41 og 043 101 101 A

Hva burde jeg gjøre? skal vaske mye av motoren men, hvilke deler burde jeg kjøpe ny? støtstanhylser, støtstenger? sylinderbolter? sylinderpakninger? hva mer?

Har ikke mye peiling så alle svar ses på som nyttige!


Tittel: Sv: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: Einicmai 06, 2010, 11:27:24 am
Støtstengene ruller du på en rett flate for å sjekke om de er skjeve. Støtstangrørene strekkes til xxx m.m. (Husker ikke lengden, står i alle manualer) Blås inn i ene enden, hold tett i den andre, og lytt etter lekkasje. Ville vel honet opp sylindrene og satt på nye stempelringer når det er demontert så mye. Bruk varmebestandig silikon under sylindrene mot blokka. Original støtstangrør blir helt tett så lenge de er strekt til riktig lengde og montert med nye pakninger. Topplokksboltene strammes med xxx nm (Husker ikke slå opp i manual, kanskje 25-30 nm) Sjekk/bytt pakningene under oljekjøleren samtidig.
Støtstengene kan hoppe av hvis du overruser motoren. (Ventilflyt) Ganske vanlig at de bøyes samtidig.


Tittel: Sv: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: Hot Owlmai 06, 2010, 11:35:48 am
Oi oi oi...  på første bildet ditt ser man at oljen kommer ned fra oljekjøleren din. Men nå har det blitt litt mer jobb enn å bytte de fire pakningene på den.


Tittel: Sv: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: H-MEKmai 06, 2010, 11:46:16 am
Du kommer langt med dette:
http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1458

Men klart, når du allerede har demontert så mye, så ville jeg nok bytta stempelfjærer i samma slengen.


Tittel: Sv: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: Knechtenmai 06, 2010, 13:47:28 pm
Ventilen kan ha brent seg fast der støtstanga er ute av posisjon. Sjansen for at stanga har bøyd seg er stor.


Tittel: Sv: Oljelekkasje, hjelp
Skrevet av: Tistlomai 10, 2010, 23:03:27 pm
Ifølge ein tidlegare tråd om motoren din/1835ccm so ser den ut til å vera montert av ein barnehage.. det kan vera grunnen til att støtstanga ikkje er montert skikkeleg.. Og det er nok og grunnen til att muttrane til toppen ikkje satt spesielt godt fast. Pinneboltane på blokka skal kun strammast inn for hånd.

Eg ville gått over motoren og etterstramma det meste, aller helst bør du vel opna den opp for å sjekka korleis ting ser ut inni den, men det er opp til deg kor mykje du vil legga i det,, den gjekk før nedplukking?