VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Eirik82 på mai 29, 2010, 17:56:30 pm



Tittel: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Eirik82mai 29, 2010, 17:56:30 pm
kjøpte meg en 1600 as motor, selger viste ikke tilstand, og bra var det, for da hadde motoren ligget på fyllinga nå.

men heldigvis så er blokka strøken. men alt det andre er kast kast kast.

så til spørsmålet, jeg må handle all innmat, så er usikker på hva jeg skal gå for, er mange alternativer, men savnet info om hva som passer best med hva osv.

vurderte 1915 en stund, men nå vil jeg gå hele veien med stroking osv. må til med andre bremser, men det kommer også.

noen som har en fin deleliste?beskrivelse?


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: ahelgemomai 29, 2010, 18:06:37 pm
fordelen hvis du ikke har gjort dette før er å bygge deg en 1641

orginal veiv
1641 sett
engle 110
ny oljepumpe
porte litt topper kanskje
annen eksos
muligens litt utveksling på vipper
40 gassere


ellers blir det så mye styr med blokk osv



Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Bj?rnmai 29, 2010, 18:28:26 pm
Bryter inn i tråden din litt  ::)
Hvordan er det bygge en 1776-1835 på 1300 F-blokk? ???


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Eirik82mai 29, 2010, 18:30:28 pm
overhalt, bygget mange motorer, + at jeg har gjort masse motorjobber hos andre folk, så det skal nok gå greit.

men har blåst en del motorer tidligere også, pga av for dårlige deler.

men aldri bygger vw boxer. så derfor jeg lurer :)


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Filip/puritymai 29, 2010, 18:30:54 pm
Er vell ikke så veldig mye styr med å lage klaring for større veiv? Bare å legge i veiva og prøve seg frem, bruke dremel og gjenta til det er klaring alle steder. Kommer veldig ann på blokka hvor mye du må ta også har jeg forstått, og selvsagt slaglengden.

Hadde store planer om å bygge meg 2276 for to års tid siden, men det ble en lettere trimmet 2.0 liter Type 4 heller... ;D


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Eirik82mai 31, 2010, 11:57:18 am
Ser de selger ferdige "kit" men usikker på kvalitet når det er slike "pakker"
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15-2332

men de gir jo et lite hint om hva som passer bra sammen.

slik som dette
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1781

men til en helt annen pris, men sikkert langt bedre kvalitet.

må nok lese litt mer :) :) :)


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Lasse `65mai 31, 2010, 12:45:49 pm
Bryter inn i tråden din litt  ::)
Hvordan er det bygge en 1776-1835 på 1300 F-blokk? ???

Pass på å bruke nyere F-blokk så går det fint det. Det er 2 typer, en med doble reduksjonsventiler og store oljekanaler og en med små oljekanaler og 1 reduksjonsventil.


Eirik82: Du kan også strekke deg opp til 1680 sats, litt tynnere vegger i denne, men funker ok. Slip-in heter den satsen.
Du kan jo sette inn en større veiv også, opptil 76mm tror jeg uten å maskinere inni for lengre slag. Da får du jo fort 1800ccm på en 1641 sats. Men da må det shimses under sylindre.

jeg ville kanskje valgt en annen kam enn 110, da denne begynner å virke på et relativt høyt register.
Original veiv tåler ca 5500 omdr før den flekser.  Har hatt selv og vet av erfaring. Mest gøy med godt bunndrag synes jeg men :).... Ellers så henger jeg på ahelgemo..


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: 1302superjuli 03, 2010, 16:07:11 pm
hva trenger jeg å kjøpe inn av deler for å bygge 1641 av 1600 motor? noen her på forumet som har deler jeg kan kjøpe billigere enn andre steder? Har fått tak i en 1600 motor som stått i 12-13 år, hva burde jeg se etter for å se om den er i bra stand? må jeg splitte hele driten liksom?  Hvor mange hester får jeg forresten ut av en 1641?
Takker for svar:)


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: 1302superjuli 05, 2010, 20:46:24 pm
 :)


Tittel: Sv: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring
Skrevet av: Bj?rnjuli 05, 2010, 22:25:28 pm
1641 slip-in sats får du hos f.eks Unneberg-bil.no, og da er det bare å montere sylinderene og stemplene. Så påigjen med topper osv.

Hvis du ikke vil splitte blokka, trenger du kun sylindersatsen. Men bytt simring og o-ring ved svinghjulet.
Kan kanskje lønne seg å overhale toppene og, bytte ventiler og slipe dem og seter, og nye ventilfjører.

Hvor mye mer hk man får med 1641kittet vs org 1584, er nok ikke stort. Men vil få litt mer moment. Men slip-in sats, porte topper, kanskje en midtstilt dobbel gasser og annen eksos så vil du nok få litt mer  :)