Tittel: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 02, 2010, 11:01:07 am Tenkte vi kunne starte en tråd om de tyske spadene som sitter på Kubel og Schwim, og stort sett alle tyske militærkjøretøy. Jeg vet disse ble produsert og brukt etter krigen også. For en tid siden lærte jeg at Schwim-spaden er unatrulig lang og lengre enn alle de andre, fordi den skal kunen brukes som "den andre" padleåren ved evt propellhavari til sjøs.. derfor:
- Kan noen si noe om den riktige lengde på Schwim-spade kontra Kubel-spade? - Kan noen si noe om originalmerkinger og detaljer for å skille krigsmodeller fra både replika og nyere modeller? Takkar... Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: Oval57 på juni 02, 2010, 11:39:45 am Dette har JCB god oversikt over
Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 02, 2010, 11:41:16 am For å illustrere bruken av de to variantene på en Schwim:
Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: Knechten på juni 02, 2010, 11:49:30 am Ble disse valgt ut fra armlengden på føreren? Ser at den ene har kort spade og kort åre, den andre lang åre og lang spade :)
Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: Hot Owl på juni 02, 2010, 12:35:50 pm Årene er like... du blir lurt av perspektivet... ;)
Kan man bare kalle disse spadene en for en spade? Eller må man grave dypere i materien? Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: svenole på juni 02, 2010, 14:08:37 pm På bilder fra 2 vk. ser vi begge deler, lang og kort spade i bruk. Men det var også vanlig at den manglet. Det som er fortalt, er kort på kubel og lang på Schw.
Men det hadde vert morro å vite hva den oprinnelige utstyrspakka inneholdt. En del doktumenter er fremmkommet, blandt annet innholdet i verktøykasse som ble bestilt hos VW seperat og levert med kjøretøyet. Interesant er det å se at dette kjøretøyet ble tilpasset bruken, i tilegg til lang spade så var også hakke med. Se bilde. Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 02, 2010, 14:25:43 pm For et utrolig kult bilde Sven Ole! Sjøfly og sjøbil side om side... Konge!
Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 02, 2010, 14:48:00 pm Hva slags spader sitter på VSN-bilene? Sven Ole, Derek, Tore, Finn...?? Legg gjerne inn noen "lengde på treskaftet"-mål her slik at vi kan lære..
Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: svenole på juni 02, 2010, 16:26:41 pm Disse spadene er vanligvis stemplet og det var flere produsenter. De var sikkert standard utgaver. En av mine er stemplet rex, lengde med blad er ca.1.10. mt. og er av lang type.
Jeg vet at disse spadene var i bruk i forsvaret opp til 1970 årene. De ble faset ut etter hvert og mange av de som er i omløp her hjemme kommer derifra. De lange var i bruk på flere typer kjøretøyer. Men de blir for lange på kubel, fordi håndtaket stikker ut i fronten. Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: ALIEN på juni 02, 2010, 16:46:28 pm For å illustrere bruken av de to variantene på en Schwim: Den lange spaden som henger lengst bak, er til de dype grøftene... Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: svenole på juni 05, 2010, 09:51:47 am Tenkte vi kunne starte en tråd om de tyske spadene som sitter på Kubel og Schwim, og stort sett alle tyske militærkjøretøy. Jeg vet disse ble produsert og brukt etter krigen også. For en tid siden lærte jeg at Schwim-spaden er unatrulig lang og lengre enn alle de andre, fordi den skal kunen brukes som "den andre" padleåren ved evt propellhavari til sjøs.. derfor: - Kan noen si noe om den riktige lengde på Schwim-spade kontra Kubel-spade? - Kan noen si noe om originalmerkinger og detaljer for å skille krigsmodeller fra både replika og nyere modeller? Takkar... Med tanke på div. inlegg. He, he. Så var altså den lange spaden for gorillaer og den korte for sjimpanser og de ble brukt til å grave bananer med. Forsto jeg det riktilg? (Jeg bruker VW 166 kom. forum for historisk opdatering. Dette forumet har et høyt nivå når det gjelder alle historiske detaljer rundt alle de eldste VW typene. Vi burde vel vurdere i VSN å flytte dit eller på egen hjemmeside, dette også med tanke på at 50% av medlemmsmassen har andre typer militærhistoriske veterankjøretøyer?) På bilde ser vi to tilfeldige kjøretøyer, spaden er som på de fleste kjøretøyer ikke i bruk. Konklusjon, lengden har muligens en historisk men i dag ingen praktisk betydning. Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: DeMil på juni 06, 2010, 02:23:09 am Hva slags spader sitter på VSN-bilene? Sven Ole, Derek, Tore, Finn...?? Legg gjerne inn noen "lengde på treskaftet"-mål her slik at vi kan lære.. Spaden på min Schwimm måler i hele lengden 1.90 cm. Derek Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 07, 2010, 08:44:53 am Hva slags spader sitter på VSN-bilene? Sven Ole, Derek, Tore, Finn...?? Legg gjerne inn noen "lengde på treskaftet"-mål her slik at vi kan lære.. Spaden på min Schwimm måler i hele lengden 1.90 cm. Derek 190 cm ?!?!? Det må være skrivefeil Derek... Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: svenole på juni 07, 2010, 10:42:10 am Kanskje den vokser i regnvær :D
På DISG i 2010 sjekket jeg nå bilder og rekka av 35 Schw. Interesant er det å se at 16 av dem hadde lang spade. 19 biler hadde kort spade. Noen få uten. Synes du skal legge inn sørsmålet ditt på den internasjonle siden (VW 166.com.) tror ikke dette temaet har vert oppe. Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: DeMil på juni 07, 2010, 11:33:38 am Det kom inn en liten "trykkleif" her.
Total lengde på den spaden jeg har på min Schwimmwagen er 112 cm. Derek Hva slags spader sitter på VSN-bilene? Sven Ole, Derek, Tore, Finn...?? Legg gjerne inn noen "lengde på treskaftet"-mål her slik at vi kan lære.. Spaden på min Schwimm måler i hele lengden 1.90 cm. Derek 190 cm ?!?!? Det må være skrivefeil Derek... Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: SplitMan på juni 07, 2010, 11:38:15 am Så....lang spade til Schwim er altså ca 110 cm fra topp til tå?
Hvor lang er da en ekte, kort Kubelspade? (Jeg får ikke vw166-forumet til å fungere, og det har vært slik lenge...) Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: svenole på juni 07, 2010, 12:14:04 pm 166 forumet fungerer helt fint, det dekker jo stort sett alle tyske vk.2 kjøretøyer. Kontakt Bart for å rette opp ditt passord etc.
Når det gjelder Type 166, så kjører jeg konsikvent med lang spade. Som kjendt kan motorstopp skje og det er ikke mulighet for å stikke hodet i motoren når en er på vannet. Noen har montert ekstra åre, for opprinnelig er bare en åre levert og montert på kjøretøyet. Den lange spaden fungerer helt fint som ekstra åre, bare den ikke slippes for da søkker den. :o Tittel: Sv: Detaljer om KDF-spader Skrevet av: JS på juni 07, 2010, 12:55:16 pm Den lange spaden fungerer helt fint som ekstra åre, bare den ikke slippes for da søkker den. :D :D :D |